لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۳

واشنگتن پست: چرا مناطقی در شمال به آسانی به دست طالبان سقوط کردند؟ 


آرشیف، شماری از روزنامه های جهان
آرشیف، شماری از روزنامه های جهان

روزنامه واشنگتن پُست به سقوط برخی مناطق در شمال افغانستان به دست طالبان تمرکز کرده.

روزنامه در آغاز پرسشی را مطرح می‌کند که چرا مناطقی که یک زمان به دور از دسترس طالبان بودند، به این آسانی سقوط کردند؟

در ادامه آمده که با آغاز برنامه خروج مکمل نیروهای امریکایی و ناتو در اول ماه می، طالبان در بیش از صد ولسوالی افغانستان پیشروی کردند و اکثریت این مناطق در شمال افغانستان موقعیت دارند.

به باور نویسنده، سقوط برخی مناطق در شمال، ناگهانی بود زیرا ولایت‌های شمالی در هنگام حاکمیت رژیم طالبان، از مهم‌ترین مناطق مقاومت در برابر این گروه به شمار می‌رفت.

واشنگتن پُست افزوده که گرفتن مناطق زیاد در این حوزه، به نحوی فشار روانی برای حکومت و متحدین شمال بوده می‌تواند زیرا این مناطق هم از نظر استراتژیک و هم از لحاظ حمایت‌های مردمی، برای حکومت و متحدین شمال مهم است.

در ادامه، در کنار سایر علل، این نکته برجسته شده که شاید یکی از عوامل سقوط ده‌ها ولسوالی در شمال افغانستان به دست طالبان، افزایش مفکوره های افراط گرایی مردم بوده باشد زیرا به نوشته روزنامه، تنها اگر به ولایت کندز دیده شود، زنان به وضعیتی باز گشته اند که در رژیم طالبان قرار داشتند.

نشریه کنوریسشن به نقل از زنان افغان نوشته که طالبان در برابر آنها تغییر نکرده اند.

طالبان در زمان حاکمیت شان به زنان و دختران اجازه کار و درس نمی‌دادند و با تحمیل قوانین شدید اسلامی، آنها را نمی‌گذاشتند بدون آنچه محرم شرعی می‌دانستند، از خانه هم بیرون شوند.

نشریه کنوریسشن نوشته که با آغاز خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان، تمامی مناطقی را که طالبان گرفته اند، در آنجا ها محدودیت‌های خیلی جدی بر زنان وضع کرده اند.

در ادامه آمده که پیشروی‌های طالبان در میدان‌های جنگ، زنان افغان را نگران کرده است.

شماری از این زنان به نشریه گفته اند که طالبان هیچ‌گونه تغییری در روش شان به میان نیاورده اند و چنین وضعیت برای آنها نگران کننده است.

روزنامه نشنل پُست به اظهارات انتونی بلینکن وزیر خارجۀ ایالات متحده امریکا تمرکز کرده است.

بلینکن روز چهارشنبه (۶ اسد) گفت که حملات و افزایش خشونت‌ها از جانب طالبان، نشانه خوب برای آینده افغانستان نیست.

او در دیدار با مقام‌های هندی در دهلی نو همچنان افزود که یگانه راه حل بحران افغانستان، گفت‌وگو و مذاکره است و همه جوانب به باور بلینکن، باید به گفت‌وگو بپردازند.

روزنامه دیلی ستار هم اظهارات وزیر خارجه امریکا را بازتاب داده.

روزنامه آن نکته از سخنان انتونی بلینکن را برجسته ساخته که در دیدار با همتای هندی اش اس جی شنکر گفت، اگر طالبان افغانستان را تصرف کنند، این کشور یک دولت منزوی جهان خواهد شد.

به گفته بلینکن، چنین کشور که به حقوق مردمش حرمت نگذارد و بر آنها ظلم کند، برای هیچ‌کسی قابل پذیرش نخواهد بود.

XS
SM
MD
LG