لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۶

نگرانی امریکا از افزایش نفوذ چین در افغانستان و منطقه


دیدار ملا عبدالغنی برادر، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر با وانگ یی، وزیر خارجه چین
دیدار ملا عبدالغنی برادر، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر با وانگ یی، وزیر خارجه چین

وزیر خارجۀ امریکا هم‌زمان با سفر یک هیئت طالبان از چین، نسبت به افزایش نفوذ این کشور در افغانستان و منطقه ابراز نگرانی کرد.

ازسوی دیگر پیکنگ از حضور گروه جنبش اسلامی ترکستان شرقی در افغانستان نگران است.

وزارت خارجۀ افغانستان می‌گوید، بازدید روز چهارشنبه (۶ اسد) هیئت نه نفری طالبان به رهبری ملا عبدالغنی برادر از چین بخاطر بحث روی این نگرانی صورت گرفته است.

حامد تهذیب، معاون سخنگوی وزارت خارجه به رادیو آزادی گفت: "موضوع سفر هیئت طالبان به جمهوری مردم چین قبلا با وزارت امورخارجۀ جمهوری اسلامی افغانستان شریک شده، هدف این دعوت این است تا جمهوری مردم چین نگرانی‌های‌شان را مبنی بر وضعیت امنیتی، وجود جنگجویان و تروریستان خارجی در کنار طالبان در افغانستان ابراز کند."

وزارت خارجه افغانستان
وزارت خارجه افغانستان

وزیرخارجۀ چین در ولایت تیانجین در شمال این کشور با هیئت طالبان ملاقات کرد.

پیکنگ گفت که وانگ یی، وزیر خارجه از هیئت طالبان خواست که روابط خود با جنبش اسلامی ترکستان شرقی را قطع کنند. گزارش‌ها می‌رساند که طالبان به چین اطمینان داده اند که هرگز به این گروه اجازه نخواهند داد که با استفاده از خاک افغانستان به چین زیان برساند.

سازمان ملل متحد در گزارش اخیر خود گفت که صدها عضو جنبش اسلامی ترکستان شرقی در بدخشان جابجا شده‌اند. اکثریت ولسوالی‌های این ولایت در چند هفتۀ اخیر به‌دست طالبان سقوط کرد.

پیکنگ نگران است که جنگجویان اسلام‌گرا از طریق افغانستان به ایالت شینجین نفوذ کنند. سازمان‌های حقوق بشر و چندین کشور غربی اتهام وارد می‌کنند که چین با نگه داشتن صدها هزار نفر از مسلمانان اویغور در توقیفگاه‌های اجباری در شینجین حقوق اساسی آن‌ها را نقض کرده و این عمل جنایت ضد بشر پنداشته می‌شود.

اما پیکنگ این اتهام‌ها را رد کرده، می‌گوید که برای جلوگیری از افکار افراطی، آ‌ن‌ها را در کمپ‌های آموزشی نگه می‌دارند.

وزیر خارجۀ امریکا هنگام ملاقات روز چهارشنبه با همتای هندی خود در دهلی نو از افزایش نفوذ چین در منطقه ابراز نگرانی کرد.

انتونی بلینکن با وجود این که مقام‌های چین دو روز قبل هنگام ملاقات با معاون وی، ویندی شیرمن موافقه کردند که در مسئلۀ افغانستان با واشنگتن همکاری می‌کنند، این نگرانی را ابراز داشت.

XS
SM
MD
LG