لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۴

فعالان حقوق زن: طالبان جنایت های جنگی‌شان را متوقف کنند


آرشیف٬ شماری از زنان افغان
آرشیف٬ شماری از زنان افغان

شماری از فعالان حقوق زن می‌گویند که اگر طالبان می‌خواهند جز جامعه افغانستان باشند، باید جلو جنایت‌های جنگی‌شان را بگیرند.

شماری فعالان سیاسی و حقوقی زن روز پنج‌شنبه (۷ اسد) در گردهمایی در کابل نگرانی‌شان را از وضعیت روان در کشور ابراز کردند.

آنان با نشر اعلامیه‌یی خواستار تامین آتش‌بس فوری و بدون قید و شرط، خاتمه دادن به کشتار افراد ملکی، سو استفاده از زنان به‌عنوان برده جنسی، ازدواج اجباری و غنیمت گرفتن جنگی زنان از سوی طالبان، اجتناب از تخریب دارایی‌های عامه، کوچ دادن اجباری مردم و قطع رابطه طالبان با گروه‌های تروریستی بیرونی و حمایت کشورهای منطقه و جهان از روند صلح افغانستان شدند.

شکریه بارکزی٬ سفیر پیشین افغانستان در ناروی و فعال عرصه حقوق زنان٬ جنگ فعلی افغانستان را جنگ نیروهای امنیتی در برابر گروه‌های مختلف تروریستی بین‌المللی می‌داند.

شکریه بازکزی٬ سفیر پیشین افغانستان در ناروی
شکریه بازکزی٬ سفیر پیشین افغانستان در ناروی

خانم بارکزی گفت: "جنگ امروز، به هیچ عنوان جنگ داخلی نیست، امروز نیروهای امنیتی در برابر بیشتر از ۲۲ گروه تروریسم بین‌المللی می‌جنگند، عدم رعایت قواعد جنگی بیشترین قربانی را از مردم بخصوص زنان گرفته، ما قبلا هیچ‌گاه شاهد این نبودیم که زنان به غنیمت گرفته شوند که امروز این کار شده."

درحالی شهروندان افغانستان بخصوص زنان نگرانی‌شان از جنگ روان، هر روز بیشتر می‌شود که مذاکرات صلح میان افغانستان و طالبان نیز تا کنون به نتیجه مطلوبی نرسیده است.

فوزیه کوفی٬ عضو هیئت مذاکره کننده صلح افغانستان می‌گوید که امریکا با امضای توافق‌نامه صلح با طالبان، بی حضور حکومت افغانستان و پذیرفتن آزادسازی بی‌قید و شرط زندانیان این گروه، طالبان را در یک موقف برتر قرار داد.

بانو کوفی می‌گوید: "از زمان آغاز پروسه صلح عوامل بیرونی تاثیر مستقیم روی این مساله داشت، انتخابات امریکا و پالسی جدید امریکا در برابر روند صلح افغانستان، این روند را با تاخیر مواجه ساخت، توافق‌نامه امریکا با طالبان و این که دولت افغانستان در آن نبود، باعث شد که این گروه را در موقف بهتری قرار دهد."

فوزیه کوفی٬ عضو هییت مذاکره کننده حکومت افغانستان با طالبان
فوزیه کوفی٬ عضو هییت مذاکره کننده حکومت افغانستان با طالبان

اشتراک کنندگان در نشست زنان و صلح گفتند که اگر طالبان می‌خواهند جز جامعه افغانستان باشند، باید جلو جنایت‌های جنگی‌شان را بگیرند.

طالبان اما همواره تاکید دارند که در مناطق تحت اداره‌شان حقوق زنان حفظ می‌شود.

ذبیح‌الله مجاهد٬ سخنگوی این گروه امروز به رادیو آزادی گفته است که در مناطق تحت اداره‌شان، آبرو و عزت زنان حفظ می‌شود.

مجاهد می‌گوید: "این حرف‌ها به دور از واقعیت است با آمدن ما عزت و آبروی خانم‌ها حفظ می‌شود و هیچ کس نمی‌تواند با زنان برخورد زشت کند."

او همچنان ادعای افعالیت گروه‌های تروریستی بین‌المللی در افغانستان را رد کرد و افزود، اجازه فعالیت هیچ یک از شبکه‌های دیگر در افغانستان داده نمی‌شود.

طالبان درحالی محدود ساختن زنان در مناطق‌شان را همواره رد می‌کنند که پس ازسقوط ولسوالی‌های متعدد به‌دست این گروه، گزارش‌های مختلفی از بسته شدن مکتب‌های دخترانه، ازدواج اجباری و توقف فعالیت‌های زنان نشر شده است.

XS
SM
MD
LG