لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۳

سیگار: حملات گسترۀ طالبان حکومت افغانستان را با بحران حیاتی روبه‌رو می‌کند


تابوت قربانیان یک حمله در یک شفاخانه در ولایت بغلان.
تابوت قربانیان یک حمله در یک شفاخانه در ولایت بغلان.

ادارۀ بازرس ویژۀ امریکا برای بازسازی افغانستان، سیگار می‌گوید که حملات گسترۀ طالبان حکومت افغانستان را با یک بحران حیاتی روبه‌رو می‌کند.

سیگار در گزارشی که امروز (پنجشنبه، ۷ اسد) به کانگرس امریکا ارائه کرده، با اشاره به توافق دوحه میان امریکا و طالبان گفته است که به جای آغاز مذاکرات فوری صلح، افغانستان صحنۀ حمله‌های جنگجویان بوده و شمار تلفات غیرنظامیان افزایش یافته است.

ادارۀ بازرس ویژۀ امریکا برای بازسازی افغانستان، سیگار امروز پنج‌شنبه در گزارشی گفته است که حمله‌های گستردۀ طالبان در سراسر افغانستان حکومت این کشور را با بحران حیاتی روبه‌رو می‌کند.

در این گزارش که امروز به کانگرس امریکا پیشکش شد با اشاره به توافق ماه فبروری پارسال میان امریکا و طالبان آمده است که به جای آغاز مذاکرات فوری صلح، افغانستان صحنۀ حمله‌های جنگجویان بوده و شمار تلفات غیرنظامیان افزایش یافته است.

یکی از زخمی‌های منتقل شده در شفاخانه ولایتی قلعه نو، مرکز ولایت بادغیس.
یکی از زخمی‌های منتقل شده در شفاخانه ولایتی قلعه نو، مرکز ولایت بادغیس.

بر اساس این گزارش، اطلاعات از ماه‌های اپریل و می امسال نشان می‌دهد که در افغانستان ۷۰۵ غیرنظامی کشته و ۱۳۳۰ تن دیگر زخمی شده اند.

در این گزارش آمده است که حملات طالبان به نیروهای دولت افغانستان از ۶،۷۰۰ در سه ماه منتهی به توافقنامۀ دوکه به ۱۳۲۴۲ مورد در ماه‌های سپتامبر و نوامبر سال ۲۰۲۰ رسیده است.

سیگار گفته که طالبان اخیراً ده‌ها منطقه و گذرگاه مرزی را در اطراف افغانستان گرفته اند در حالی که چندین دور گفتگوهای صلح با دولت افغانستان در قطر نتوانسته است پیشرفت اساسی داشته باشد.

جان ساپکو، بازرس ویژۀ امریکا برای بازسازی افغانستان گفته است، روند به گونۀ واضح برای دولت افغانستان نامطلوب است و اگر به آن پرداخته نشود و معکوس نشود، می‌تواند با بحران حیاتی روبه‌رو شود.

جان ساپکو، بازرس ویژۀ امریکا برای بازسازی افغانستان
جان ساپکو، بازرس ویژۀ امریکا برای بازسازی افغانستان

در همین حال گروه طالبان امریکا را عامل وضعیت کنونی افغانستان می‌داند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی این گروه به رادیوی آزادی گفت که امریکا با عمل نکردن به مواردی از توافقنامۀ دوحه از جمله رهایی زندانیان این گروه، آغاز نکردن گفت‌وگوهای صلح میان افغانان، بیرون نکردن نام رهبران این گروه از فهرست سیاه شورای امنیت سازمان ملل و بیرون کردن نیروهایش در زمان تعیین شده، این گروه مجبور به تشدید جنگ کرده است.

در گزارش سیگار آمده که نیروهای امنیتی افغانستان در برابر حملات شدید طالبان غافلگیر شدند و آمادگی نداشتند، اما با این وجود روی پای خود ایستاده اند.

نیروهای امنیتی افغان
نیروهای امنیتی افغان

سیگار سرعت عمل طالبان و پیشروی‌شان در شمال افغانستان را که زمانی عقبۀ استراتژیک مقاومت علیۀ این گروه بود، نگران کننده خوانده است.

گزارش سیگار با اشاره به حمایت هوایی نیروهای امریکایی از نیروهای امنیتی افغانستان در گذشته گفته با خروج این نیروها، نیروهای هوایی افغانستان به دلیل افزایش درخواست‌ها برای پشتیبانی هوایی، اطلاعاتی، نظارتی، شناسایی و مأموریت‌های تأمین مجدد، به طور فزاینده "تحت فشار" قرار می‌گیرند.

وزارت دفاع افغانستان به پرسش‌های رادیوی آزادی در این باره پاسخ نداد.

پس از آغاز خروج کامل نیروهای امریکایی در اول ماه می از افغانستان، طالبان کنترل بخش‌های از این کشور بشمول ولسوالی‌ها و گذرگاه‌های مرزی را در دست گرفته اند.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده در بیست و هفتم ماه جولای گفته بود که روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تا بیش از ۹۵ درصد تکمیل شده است.

XS
SM
MD
LG