لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۹

یافته‌های کمیسیون حقوق بشر: طالبان مسئول کشتار غیرنظامیان در سپین بولدک اند


گذرگاه مرزی اسپین بولدک در ولایت کندهار
گذرگاه مرزی اسپین بولدک در ولایت کندهار

یافته‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، طالبان را مسئول کشتار غیرنظامیان در ولسوالی سپین بولدک ولایت کندهار خوانده است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که یافته‌هایش در مورد کشتار جمعی در ولسوالی سپین بولدک کندهار نشان می‌دهد که گروه طالبان بدون اعتنا و التزام به قواعد حقوق بشردوستانۀ بین‌المللی به قتل و کشتار انتقام جویانۀ افراد غیرنظامی پرداخته و همچنین دست به غارت و چپاول امول شماری از باشنده‌های محل زده اند.

پس از آن که طالبان در ۲۳م سرطان ولسوالی سپین بولدک کندهار را تصرف کردند گزارشهای نشر شد که جنگجویان این گروه پس از جستجوی خانه‌های باشندگان محل حدود ۴۰۰ تن را بازداشت و یا هم کشته اند.

شماری از زخمی‌های درگیری‌های درشفاخانه کندهار
شماری از زخمی‌های درگیری‌های درشفاخانه کندهار

براساس گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان که روزگذشته نشر شد، شماری زیادی از غیرنظامیان در سپین بولدک زمانی کشته شدند که از تلاش نیروهای امنیتی افغان برای بازپسگیری این ولسوالی حمایت و استقبال کردند.

ذبیح‌الله فرهنگ رئیس نشرات کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان شام دیروز به رادیو آزادی گفت که از جمع کشته شده‌ها هویت ۴۰ تن آنها را شناسایی کرده اند.

ذبیح‌الله فرهنگ رئیس نشرات کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
ذبیح‌الله فرهنگ رئیس نشرات کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

آقای فرهنگ گفت: "هویت چهل تن از کشته شده‌ها هنوز مشخص شده و ممکن از این بیشتر باشد و آنچه در سپین بولدک اتفاق افتاده جنایت جنگی است، افراد غیرنظامی را کشته اند و اموال و امکانات خانه شانرا غازت کردند که کاملاً تخطی از قوانین بین‌المللی جنگ است."

براساس یافته‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، جنگجویان گروه طالبان در ضمن کشتار غیرنظامیان، اموال شماری از باشنده‌های محل به شمول اموال مربوط به مسئولان قبلی و فعلی اداره‌های دولتی را هم چور و چپاول کرده اند.

به گفتۀ آقای فرهنگ کسانی که بخاطر حمایت از تلاش نیروهای افغان برای بازپس گیری ولسوالی سپین بولدک کشته شدند، در حقیقت در جنگ علیه طالبان هیچ نوع نقشی نداشتند.

ذبیح‌الله مجاهد یکی از سخنگویان گروه طالبان این اتهامات را رد می کند و می گوید که جنگجویان این گروه هیچ غیرنظامی را در سپین بولدک نکشته اند.

او به رادیو آزادی گفت:"در ولسوالی سپین بولدک کندهار که گویا صدها تن ناپدید شده و صدها تن دیگر کشته شده اند این همه شایعات اند واقعیت ندارد."

پیش از این دیدبان حقوق بشر هم از کشته شدن شماری از بسته‌گان نزدیک به کارمندان دولتی در ولسوالی سپین بولدک ولایت کندهار به دست طالبان ابراز نگرانی کرد.

پاتریشیا گاسمن معاون بخش آسیایی دیدبان حقوق بشر در اعلامیۀ گفته بود، با آنکه رهبران طالبان مسئولیت هرگونه سوء استفاده را انکار کرده اند، اما به گفتۀ او مدارک کافی در مورد اخراج و بازداشت خود سرانه افراد در کشتار در مناطق تحت کنترول طالبان وجود دارد.

پاتریشیا گاسمن معاون بخش آسیایی دیدبان حقوق بشر
پاتریشیا گاسمن معاون بخش آسیایی دیدبان حقوق بشر

در همین حال میرویس ستانکزی سخنگوی وزارت داخله افغانستان در مورد ادعای رویداد سپین بولدک به رادیو آزادی گفته بود که طالبان در آنجا صدها تن را کشته و یا هم ناپدید کرده اند.

آقای ستانکزی گفت: "براساس اطلاعات ابتدایی اینها حدود ۴۰۰ نفر را از خانه‌های‌شان در سپین بولدک بیرون کرده و بیش از صد جسد در آنجا یافت شده که برخی را در خانه‌هایشان و برخی‌ها را در بیرون از خانه‌هایشان کشته اند و اینها همه افراد ملکی و بیگناه بودند. "

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که براساس یافته‌های این کمیسیون در کشتار غیرنظامیان در سپین بولدک انگیزه‌های شخصی و دشمنی‌های دیرینه هم نقش دارند.

این کمیسیون آوازه‌های را رد می‌کند که گویا این کشتار براساس اختلافات قومی صورت گرفته.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از طرف‌های درگیر جنگ به ویژه از طالبان خواسته که به مکلفیت‌های قانونی خود برای حفاظت از جان و مال غیرنظامیان عمل کنند واز حملات انتقام جویانه و تخریب تاسیسات دولتی و عام المنفعه و خصوصی خودداری کنند.

XS
SM
MD
LG