لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۳

سیگار: توجه حکومت و جامعه جهانی به مبارزه با مواد مخدر کمرنگ‌ شده است


ولایت کندهار کشت کوکنار
ولایت کندهار کشت کوکنار

سیگار: توجه حکومت افغانستان و جامعه جهانی به مبارزه با مواد مخدر کمرنگ‌تر شده است.

اداره سرمفتش امریکا از بازسازی افغانستان (سیگار)، هفت موردی را بر شمرده که در سال ۲۰۲۱ میلادی امنیت و ثبات افغانستان را با خطر رو برو کرده و در این گزارش مواد مخدر به عنوان ششمین تهدید به آینده افغانستان گفته شده است.

در گزارش سیگار گفته شده که در آستانه خروج نیروهای خارجی از افغانستان، ایالات متحده امریکا برخی از برنامه‌های خود برای مبارزه با مواد مخدر را محدود تر ساخته وحتی برخی برنامه‌ها کاملاً متوقف شده است.

سیگار با انتقاد از تاخیر در اعلان نتایج سروی کشت کوکنار و تولید تریاک توسط حکومت افغانستان گفته، که عدم دسترسی به موقع به آمار و ارقام، برنامه بودجه و کمک‌های مالی با برنامه مبارزه علیه مواد مخدر را با مشکل روبرو کرده است.

محمد شعیب صبوری رییس انسجام معلومات جغرافیایی اداره احصائيه و معلومات به رادیو آزادی گفت، مشکلات در بخش سروی حل شده است.

آرشیف، یک کشتزار کوکنار در ولایت کندهار
آرشیف، یک کشتزار کوکنار در ولایت کندهار

آقای صبوری میگوید، آنان در سال جاری میلادی در مناطق تحت حاکمیت دولت کشت زارهای کوکنار را سروی کرده و نتایج سروی سال ۲۰۲۱ به موقع نشر خواهد شد.

"اداره احصائيه و معلومات امسال اقدام کرده و ما سروی کشت کوکنار را به اساس معیارهای احصایوی انجام دادیم. در آنعده ولایت‌ها و ولسوالی‌های که از نگاه امنیتی سفر کردن امکان داشت، در آن ساحات سروی کننده گان سروی را انجام داده اند و ان شاالله گزارش سال ۲۰۲۱ به موقع و موثق تر از سال‌های گذشته ارایه خواهد شد."

سرمفتش امریکا از بازسازی افغانستان نگران آن است که با محدود شدن حضور نظامی امریکا در افغانستان، برنامه مبارزه با مواد مخدر با مشکلات مالی و تخنیکی روبرو خواهد شد.

در گزارش سیگار از سرنوشت نا معلوم مشکل کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر در صورت دست یافتن دولت افغانستان و طالبان به یک توافق صلح نیز ابراز نگرانی شده است.

بررسی‌های سیگار نشان میدهد که از جمله (۴۷) فیصد اراضی افغانستان که در کنترول طالبان است، در آن عملا کوکنار کشت می شود و در (۲۵) فیصد اراضی تحت حاکمیت حکومت افغانستان نیز کشت کوکنار صورت می گیرد.

این در حال است که وحیدالله کلیمزی معیین مبارزه با مواد مخدر پیش از این به رادیو آزادی گفته است، که هنوز نیز طالبان از مواد مخدر به عنوان منبع تمویل مالی جنگ جاری استفاده می کنند.

وحیدالله کلیمزی معیین مبارزه با مواد مخدر
وحیدالله کلیمزی معیین مبارزه با مواد مخدر

آقای کلیمزی می‌گوید: "ساحات ناامن و مناطقی که مخالفان مسلح دولت بر آن تسلط دارند و نهادهای امنیتی ما در آنجا حضور ندارند، در آن محلات کشت، تولید و فروش مواد مخدر آزادانه صورت می‌گیرد. مخالفان مسلح دولت از همین منبع بنام‌های مالیه، عُشر و زکات پول بدست می آورند و تمویل می شوند."

اداره سیگار با اشاره به دوام تولید ۸۵ فیصد تریاک جهان در افغانستان، از افزایش قاچاق مواد مخدر از این کشور به بازارهای جهانی خبر میدهد و نگران آن است که طالبان و تروریست‌ها با استفاده از پول بدست آمده از مواد مخدر امنیت ایالات متحده امریکا را تهدید خواهند کرد.

این در حال است که پیش از این طالبان طی پیام کتبی به رادیو آزادی، دست داشتن این گروه در کاروبار مواد مخدر را رد کرده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:36 0:00
لینک مستقیم


XS
SM
MD
LG