لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۱

واشنگتن پُست: نخستین پرواز با ۲۰۰ مسافر صبح جمعه به امریکا رسید


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان
  • واشنگتن پُست

روزنامۀ واشنگتن پُست در مورد گروهی از افغان‌هایی نوشته که براساس ویزه خاص به ایالت ویرجنیای امریکا رسیدند.

روزنامه نوشته نخستین پرواز با ۲۰۰ مسافر صبح وقت جمعه به امریکا رسید و این گروه مراحل نهایی درخواست اقامت شانرا در پایگاه فورت لی ویرجنیا طی خواهند کرد.

واشنگتن پُست به نقل از راس تراورز معاون مشاور امنیت داخلی امریکا نوشته که گفته است، اولین گروۀ از افغانها به پاس همکاری و فداکاری‌های‌شان در ماموریت دو دهه‌ای امریکا در افغانستان، با دریافت ویزه خاص به این کشور انتقال داده شدند و انتقال اینها نشان دهندۀ تحقق تعهد ایالات متحده است.

به گفتۀ او انتظار می‌رود که براساس برنامۀ مهاجرت خاص برای آنعده از افغان‌های که با نیروهای امریکایی در جریان دو دهه گذشته در افغانستان همکاری کرده اند، ۲۵۰۰ افغان دیگر هم به زودی وارد امریکا شوند.

مقام‌های امریکایی گفته اند که این تلاش مشترکا از سوی وزارت خارجه، نماینده‌های وزارت دفاع، صحت و خدمات بشری و امنیت داخلی هماهنگ شده.

در ادامه می‌خوانیم که انتونی بلینکن وزیرخارجه امریکا روز پنجشنبه در کویت بود از متحدان امریکایی خواست تا توافق کرده و برخی از افغانهای را که میخواهند افغانستان را بنابر تهدید از سوی طالبان ترک کنند در خود پناه بدهند.

از سوی دیگر کانگرس امریکا لایحه اضطراری را با اکثریت آرا تصویب کرد که براساس آن شماری ویزه امریکا برای افغان‌های که در کنار امریکایی‌ها در افغانستان کار کرده اند، افزایش می‌یابد.

براساس این لایحه دو میلیارد و صد میلیون دالری، هشت هزار ویزه اضافی به این افغان‌ها فراهم می شود و ۵۰۰ میلیون دالر برای انتقال آنها، سرپناه و دیگر خدمات ضروری اختصاص داده خواهد شد.

با آغاز روند خروج نیروهای بین‌المللی از اول ماه می امسال از افغانستان، ناامنی‌ها در نقاط مختلف این کشور شدت گرفت که نگرانی‌ها در مورد سرنوشت آنعده از افغانهای را که در ۲۰ سال گذشته با امریکایی‌ها کار کرده اند برانگیخت.

شماری زیادی از این افغان‌ها گفتند که پس از بیرون شدن نیروهای خارجی ممکن با تهدید جدی از سوی طالبان قرار گیرند.

  • ریلیف وب

از سوی دیگر ریلیف وب نشریۀ آنلاین اداره هماهنگی کمک‌های بشری ملل متحد مطلبی را تحت عنوان "ما نمی‌توانیم مردم افغانستان را رها کنیم" نوشته است.

نشریه نوشته، همزمان با عقب نشینی نظامیان افغان از برخی مناطق در افغانستان، نیازمندی برای کمک‌های بشردوستانه در سرتاسر این کشور افزایش یافته و جامعه جهانی باید هزارن زن، مرد و کودک افغان را که با فقر و گرسنگی رو به اند فراموش نکند.

در ادامه می‌خوانیم که برای چندین دهه افغانستان درگیر ناامنی و آفت طبیعی مانند زلزله و خشکسالی است اما در ۲۰۲۰ گسترش چشم‌گیری ویروس کرونا در این کشور بار جدیدی را بدوش مردم و معیشت آنها گذاشت و خدمات صحی را تحت فشار جدی قرار داد.

ریلف وب در ادامه نوشته که در حال حاضر تشدید جنگ‌ها، غیرنظامیان افغان را در معرض خطر بیشتر قرار داده و دسترسی آنها را به کمک‌های بشری کاهش داده است.

نشریه نوشته که از ۱۴ جولای به این‌سو ۲۷۰ هزار افغان در جستجوی امنیت از خانه‌های خود فرار کرده اند.

XS
SM
MD
LG