لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۰

هشت صبح: دولت از یک توافق صلح عادلانه با طالبان ناامید شده است


روزنامه‌های چاپ کابل
روزنامه‌های چاپ کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر به موضوع بن‌بست روند گفت‌وگوهای صلح و حمله‌های طالبان به شهرهای بزرگ پرداخته اند.

  • هشت صبح

روزنامۀ هشت صبح نوشته است که دولت از یک توافق صلح عادلانه با طالبان ناامید شده، اما هنوز هم از گفت‌وگوهای صلح دست برنداشته و مانند گذشته تأکیدش بر آن است که بحران افغانستان راه حل سیاسی دارد.

در سرمقالۀ هشت صبح آمده که شرایط کنونی به نفع دولت افغانستان نیست، بیش از ۲۰۰ ولسوالی ادارۀ محلی سقوط کرده و شش بندر بزرگ تجارتی به دست طالبان افتاده که با این کار عواید دولت کم شده است.

نویسنده به این باور است که در وضعیت کنونی جنگ انتخاب دولت نه بلکه مجبوریتش است تا این که یا جنگ کند و یا به طالبان تسلیم شود.

در ادامۀ سرمقالۀ هشت صبح آمده که بهانۀ طالبان برای جنگ پیش از این این بود که امریکا و ناتو افغانستان را اشغال کردند، اما از وضعیت کنونی جنگ مشخص است که طالبان برای قدرت می‌جنگند.

در پایان آمده که پایداری دولت به اجماع سیاسی رهبران حکومت، رهبران حزب‌ها، چهره‌های سیاسی، فرماندهان پیشین جهادی، جامعۀ مدنی و جوانان بستگی دارد که به گونۀ مشترک کار کنند تا جمهوریت مصوون بماند.

  • مسیر

روزنامۀ مسیر نوشته که طالبان پس از تصرف ولسوالی‌ها جنگ را به دروازه‌های شهرها کشانیدند و در برخی ولایت‌ها جنگ در ناحیه‌های شهرها ادامه دارد که طالبان گاهی پیشروی می‌کنند و گاهی هم عقب نشینی.

در ادامۀ سرمقالۀ مسیر آمده که در این جنگ‌ها در کنار زیان‌های مالی به غیرنظامیان تلفات سنگین وارد می‌شود.

بر بیناد معلومات نویسنده، در هلمند بر یک شفاخانه حملۀ هوایی صورت گرفته و پیش از این هم بر خانه‌های مسکونی حمله‌های هوایی صورت گرفته است.

نویسنده افزوده که از خانه‌های مردم به عنوان سنگر استفاده می‌شود و مسجدها، مکتب‌ها و شفاخانه‌ها به مخفی‌گاه‌ها مبدل شده‌اند و از سوی دیگر جنگ شهرنشینان را با مشکلات زیادی مواجه کرده و به دلیل تهدید و ترس، کار و بار متوقف شده و مردم با گرسنگی مواجه هستند. بهای مواد خوراکی هم در بازارهای کشور به گونۀ کم‌پیشینه‌ای افزایش یافته است.

سرمقاله‌نویس مسیر دلیل تلفات بیشتر جنگ در شهرها را پرجمعیت بودن شهرها عنوان کرده و گفته که زیان مالی جنگ در شهرها چند برابر بیشتر از روستاها است.

نویسنده در پایان تأکید کرده که به هر دو طرف جنگ نیاز است که به فکر مردم باشند و به جان و مال آنان احترام بگذارند و به جای جنگ به راه حل سیاسی تمرکز و جنگ در شهرها را متوقف کنند.

  • آرمان ملی

و روزنامۀ آرمان ملی نوشته که طالبان در این اواخر تلاش می‌کنند که برخی مناطق را در شماری از شهرها تصرف کنند، اما به باور نویسنده برخلاف ولسوالی‌ها تصرف مرکزهای ولایت‌ها کار آسانی نیست.

آرمان ملی نوشته که طالبان در کندهار، تخار و هرات حمله‌های شدیدی را راه اندازی کردند، اما نه تنها که نتوانستند شهرها را تصرف کنند، بلکه به کمک مقاومت مردمی تلفات سنگینی را متقبل و عقب رانده شدند.

XS
SM
MD
LG