لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۸

۹۰ روز جنگ در حومه‌های شبرغان؛ بر مردم شهر چه می‌گذرد؟


بازار شبرغان
بازار شبرغان

جنگ در حومه‌های شهر شبرغان، مرکز ولایت شمالی جوزجان، ۹۰ روز طول کشیده و زندگی مردم این شهر را مختل کرده است.

شنیدن صدای پرتاب بمب، غرش جنگنده‌ها در فضا و شلیک با سلاح‌های سبک و سنگین در زمین، در سه ماه اخیر به بخشی از زندگی روزمره مردم شبرغان مبدل شده است.

علی‌شیر انتظار، مسوول کتابخانه فریغونیان شبرغان می‌گوید که کار این کتابخانه دیگر مانند گذشته نیست و مراجعان‌اش کاهش یافته است. حالا او فکر می‌کند که جمعیت ۱۲۰ هزاری شبرغان به دلیل خروج مردم از این شهر، رو به کاهش گذاشته است.

انتظار گفت: "ترس مردم زیاد شده و هر روز کوچ است. یک موضوعی که امروز من شاهد آن بودم، هجوم بر تمدید و اخذ پاسپورت بود که چهارصد نفرصف بسته بودند. هیچگاه چنین وضعیتی را من ندیده بودم. از سویی هم طیاره‌ها هر روز بمباران می‌کنند. راه‌ها بسته است. دکانداران مال نمی‌آورند. مردم هم نگران هستند."

آرشیف، عملیات نیروهای افغان در برابر طالبان
آرشیف، عملیات نیروهای افغان در برابر طالبان

طالبان حمله‌ها به شهر شبرغان را از سه ماه پیش آغاز کردند. هدف آن‌ها تصرف این شهر گفته می‌شود.

عبدالبشیر، یکی از فرماندهان نیروهای مردمی در خط اول در جنوب شبرغان گفت: "۹۰ روز شده که ما در سنگر هستیم. تا که کشته نشویم، رها نمی‌کنیم. از شهر خود دفاع می‌کنیم."

حنیف رضایی، مسوول بخش مطبوعاتی قول اردوی ۲۰۹ شاهین در شمال می‌گوید که سه قرارگاه طالبان در اطراف شبرغان تخریب شده است.

رضایی افزود: "روز گذشته چندین موقعیت طالبان در روستاهای سالمزان، حسن تابین، مرغاب و یتیمک قلعه شبرغان آماج هوایی قرار گرفت که در نتیجه ۲۱ طالب کشته شدند وده تن دیگر آن‌ها زخمی شدند."

اداره امنیت ملی در خبرنامه‌ای به روز شنبه نوشته که یک کاروان طالبان در راه سرپل-شبرغان هدف حمله‌های هوایی قرار گرفت که در نتیجه آن ۲۵ جنگجوی طالبان کشته و ۱۲ عضو این گروه زخمی شدند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان حمله به این کاروان را تایید کرد، اما گفت که تنها یک عضو این گروه کشته و سه تن دیگر زخمی شدند.

آرشیف
آرشیف

با این حال مسعود ندیم، سخنگوی پولیس جوزجان به رادیو آزادی گفت که نیروهای دولتی در حال حاضر در حالت دفاعی هستند.

ندیم می‌گوید: "فعلا همه نیروها در دفاع از شهر شبرغان قرار دارند. هر وقتی که از مرکز نیروی کمکی آمد، در آن صورت ما به حالت تعرضی برمی‌گردیم."

مقام‌های محلی جوزجان می‌گویند، در این ماه به طالبان تلفات سنگینی وارد شده و این گروه مجبور به عقب‌نشینی از حومه شهر شده‌اند.

با این حال منابع محلی می‌گویند که طالبان هنوز هم در شماری از مناطق روستایی اطراف شهر شبرغان حضور دارند.

XS
SM
MD
LG