لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۵

امنیت ملی: ۴ فرد بازداشت شده خبرنگار نبوده به نفع طالبان فعالیت می‌کردند


پس از یک هفته از بازداشت چهار خبرنگار در ولایت کندهار، اداره امنیت ملی گفته که آنها خبرنگار نبودند و با پوشش خبرنگاری به نفع طالبان فعالیت داشتند.

این اداره در اعلامیه‌ای نوشته که بسم‌الله وطندوست، محب‌الله عبیدی، ثناءالله صیام و قدرت‌الله سلطانی در سپین بولدک به شمول ملا یعقوب فرزند ملا محمد عمر و جنرال مبین و فیض‌الله دو تن از کارمندان استخبارات پاکستان با شماری از فرماندهان طالبان در خانه جنرال عبدالرازق فرمانده امنیه پیشین این ولایت دیدار کردند.

در اعلامیه آمده که این خبرنگاران تلاش داشتند که از طالبان "قباحت‌زدایی" کنند.

اداره امنیت ملی در اعلامیه خود نوشته که رادیوی د ملت غږ که بسم‌الله وطندوست مسئول آن است و قدرت‌الله سلطانی و محب‌الله عبیدی خبرنگاران آن هستند، جواز فعالیت ندارد.

در اعلامیه همچنین آمده که بسم‌الله وطندوست پیش از این از والی کندهار خواسته بود که این ولایت را به طالبان واگذار کند و براساس اعلامیه، خبرگزاری شینهوا نیز با پخش اعلامیه‌ای گفته که ثناالله صیام با این خبرگزاری کار نمی‌کند.

اما مجیب خلوتگر، رئیس موسسه نی-حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان گفته که اعلامیه اداره امنیت ملی در مورد خبرنگاران بازداشت شده نمی‌تواند قناعت نهادهای دفاع از رسانه‌ها و خبرنگاران را فراهم کند.

مجیب خلوتگر رئیس نی- حمایت کننده رسانه های آزاد در افغانستان
مجیب خلوتگر رئیس نی- حمایت کننده رسانه های آزاد در افغانستان

آقای خلوتگر افزود که قانون باید به گونه درست عملی شود و این خبرنگاران باید به کمیسیون رسیدگی به تخلفات رسانه‌ای سپرده شوند: "ریاست امنیت ملی باید قوانین را آن گونه که تعریف شده عملی کند. براساس قانون، اگر یک رسانه خلاف قوانین عمل کند، باید کمیسیون رسیدگی به تخطی‌های رسانه‌ای به آن رسیدگی کند و اگر بار جرمی داشته باشد، باید کمیسیون رسیدگی به تخطی‌های رسانه‌ای آن را به نهادهای عدلی و قضایی بسپارد نه ریاست عمومی امنیت ملی."

بسم‌الله وطندوست مسئول رادیوی محلی د ملت غږ در ولایت کندهار با دو خبرنگار دیگر این رادیو و ثناالله صیام خبرنگار خبرگزاری شینهوای چین در ۴ اسد پس از برگشت از ولسوالی سپین بولدک توسط کارمندان امنیت ملی بازداشت شدند.

بازداشت این خبرنگاران واکنش‌های جدی نهادهای دفاع از رسانه‌ها و خبرنگاران را در پی داشت و آنها خواستار وضاحت دادن در مورد چرایی بازداشت این خبرنگاران شدند.

در همین حال، شمس عمری همکار بسم‌الله وطندوست در رادیوی محلی د ملت غږ گفته که ریاست امنیت ملی باید ثابت کند که آقای وطندوست از والی کندهار خواسته بود که این ولایت را به طالبان بسپارد: "خواست ما این است که کدام پیام بوده که به والی کندهار از کدام طریق فرستاده شده که گفته ولایت را به طالبان تسلیم کنید. دیگر اینکه در کندهار بیشتر رادیوهای محلی جواز فعالیت نداشته و یا هم تاریخ جواز آنها سپری شده اما در این موضوع باید ریاست اطلاعات و فرهنگ کندهار اقدام کند."

در عین حال گزارش‌ها از ولایت هرات می‌رساند که موتر حامل شکیب شمس خبرنگار رادیو سلام وطندار و ستوری کریمی خبرنگار خبرگزاری پژواک روز یکشنبه (۱۰ اسد) هنگام تهیه گزارش در محله پل مالان مورد گلوله باری طالبان قرار گرفت اما در این رویداد به آنها آسیب نرسیده است.

در گزارش‌ها آمده که این خبرنگاران توسط طالبان برای ۲۰ دقیقه بازداشت شدند، اما با پا در میانی بزرگان محلی و ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان آزاد، شدند.

XS
SM
MD
LG