لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۹

یک هیئت از افغانستان برای بررسی قضیه ربوده شدن سلسله علی‌خیل وارد پاکستان شد


سلسله علی‌خیل، دختر سفیر افغانستان در پاکستان
سلسله علی‌خیل، دختر سفیر افغانستان در پاکستان

یک هیئت افغانستان وارد پاکستان شده است تا درباره ربوده‌شدن سلسله علی‌خیل، دختر نجیب‌الله علی‌خیل، سفیر افغانستان در اسلام‌آباد با مقام‌های پاکستان گفتگو کند.

وزارت خارجه افغانستان گفت که این هیئت امروز (۱۲ اسد) درباره جنبه‌های گوناگون این رویداد با مقام‌های پاکستان گفتگو خواهد کرد.

حامد تهذیب، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه به رادیو آزادی گفت که هیئت حقیقت‌یاب درباره اسناد و مدارک موجود در پیوند با این رویداد با مقام‌های آن کشور گفتگو خواهد کرد.

تهذیب می‌گوید: "هدف از این دیدار به اشتراک گذاشتن شواهد و مدارک موجود بین دو طرف درباره این رویداد است، به‌گونه‌ای که با توجه به این اسناد تصمیمات لازم برای شناسایی، بازداشت و محاکمه عاملان حادثه گرفته شود."

در ۱۷ جولای وزیر امور خارجه افغانستان با همتای پاکستانی خود موافقت کرد تا هیئتی از افغانستان برای بررسی بیشتر این پرونده به اسلام‌آباد اعزام کند.

این هیئت در حالی به پاکستان سفر کرده که سندی که در اختیار رادیو آزادی قرار گرفته، نشان می‌دهد که حکومت پاکستان به جای تحقیق به‌گونه بی‌طرفانه، در تلاش پنهان کردن حقایق این رویداد است.

به گفته وزارت خارجه افغانستان، نتایج آزمایش‌ها نشان می‌دهد که سلسله علی‌خیل لت‌وکوب و شکنجه شده است.

در این سند که از سوی یک منبع معتبر به رادیو آزادی رسیده، آمده است که خانم علی‌خیل پس از ربوده‌شدن از مشکل روانی رنج می‌برد.

بربنیاد این سند، بحث بررسی‌های ربوده شدن سلسله علی‌خیل از سوی پاکستان نیز زیر سوال است و به نظر می‌رسد که بررسی‌کنندگان پاکستانی به گونه تلاش کرده‌اند رویداد را به سوی دیگری ببرند و یا حقایق را پنهان کنند.

نجیب‌الله علی‌خیل، پدر سلسله علی‌خیل، در توییتی نوشته که برای ادامه تحصیل به همراه دخترش به خارج رفته است.

سفیر افغانستان در اسلام‌آباد افزوده: "این رویداد هولناک بخشی از قربانی‌های ۴۰ ساله مردم ما بود، اما عزم ما به عنوان یک ملت قوی است."

به دنبال ربوده شدن علی‌خیل، اظهارات مقام‌های پاکستانی سبب خشم حکومت افغانستان شد و رئیس جمهور غنی همه دیپلمات‌های ارشد را به کابل فراخواند.

در ۱۶ می، حوالی ساعت ۲ پس از ظهر، دختر نجیب‌الله علی‌خیل، سفیر افغانستان در پاکستان، از بازاری در نزدیک خانه‌اش ربوده شد.

او چهار ساعت ناپدید بود، او را هنگامی یافتند که لباس‌هایش پاره و به جای کفش‌های خودش، کفش‌های مردانه به پا داشت.

آزمایش‌ها در استانبول ترکیه و اسلام‌آباد نشان داده که سلسله پس از لت‌وکوب و شکنجه آسیب روحی و جسمی دیده است. او حالا از بی‌خوابی، ترس، کابوس، گریه و شوک عصبی رنج می‌برد.

XS
SM
MD
LG