لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۱

هشت صبح درباره اظهارات اشرف غنی در شورای ملی نوشته است


روزنامه‌های چاپ کابل
روزنامه‌های چاپ کابل

بسیاری از روزنامه‌های چاپ کابل درباره اظهارات اخیر رئیس جمهور افغانستان در ولسی جرگه و ادامه جنگ در کشور نوشته اند.

  • هشت صبح

هشت صبح نوشته است، پس از به‌فنا رفتن امیدهای افغان‌ها برای صلح، از فرمانده کل نیروهای مسلح انتظار نمی‌رفت که موضع دولت را در مورد جنگ روشن کند. اکنون که این کار صورت گرفت، آقای غنی با درک انتظارات مردم، رسماً جنگ را با طالبان اعلام کرد.

در سرمقاله آمده، آقای غنی وعده سپرده که تا شش ماه آینده وضعیت تغییر می‌کند، به باور نویسنده اگر بر اساس وعده رئیس جمهور وضعیت امنیتی تغییر نکند، بارو مردم به فرمانده کل کم خواهد شد.

به بارو نویسنده، حمایت جامعه بین‌المللی و مجلس نماینده‌گان از اعلامیه رئیس جمهور، به دولت افغانستان کمک می‌کند تا در جنگ با طالبان پیروز شود، زیرا رهبران سیاسی افغانستان پیش از این نیز از برنامه‌های دولت حمایت کرده بودند.

هشت صبح می‌نویسد، با توجه به جنگ جاری با طالبان و هزینه جنگ، بودجه دفاعی فعلی دولت کم است. اصلاح سند بودجه ملی و افزایش بودجه جنگ یک ضرورت است، با توجه به حمایت ولسی جرگه از موضع رئیس جمهور، انتظار می‌رود در سند بودجه ملی تعدیل به‌میان آید.

در آخر سرمقاله آمده که طالبان هم طرحی برای صلح ندارند، بنابر این تصور عمومی این است که طالبان آمادگی صلح با دولت را ندارند.

  • مسیر

روزنامه مسیر نوشته، رئیس جمهور غنی روز دوشنبه از زبان تندی علیه طالبان استفاده کرد و گفت که دولت افغانستان گام‌های بلندی را در جهت صلح برداشته است.

در سرمقاله آمده، اظهارات آقای غنی پیام واضح برای مردم داشت که تا شش ماه آینده نبردهای سنگینی در کشور ادامه خواهد یافت اما در نهایت جمهوریت پیروز خواهد شد.

به باور نویسنده، اگرچه آقای غنی طالبان را مسوول شکست روند صلح دانست، اما این پیام را نیز داد که تلاش‌های صلح بی‌نتیجه است و مردم با جنگ روبرو هستند.

بر اساس معلومات نویسنده سرمقاله، مردم پیام ادامه جنگ و شکست صلح را نه استقبال می‌کنند و نه هم می‌خواهند.

نویسنده توصیه می‌کند که رئیس جمهور و همه باید درک کنند که موضوع تنها سیاه و سفید نیست، بازی پیچیده است، به هر اندازه که در بحث صلح انتقاد بیشتری بر طالبان وجود داشته باشد، بر دولت نیز وجود دارد.

در آخر سرمقاله تاکید شده، تنها راه معقول این است که مردم از صلح حمایت کنند، این تنها را ختم جنگ و رسیدن به صلح است.

  • آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی از واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به اظهارات رئیس جمهور غنی نوشته و گفته، اکنون که افغانستان به طور مستقیم مورد حمله قرار گرفته، مردم از موضع جنگ‌افروزی رئیس جمهور حمایت می‌کنند.

در سرمقاله آمده، هیچ موضوع تازه‌یی در اظهارات رئیس جمهور وجود نداشت بلکه به باور نویسنده، او با کلمات بازی کرد و صحبت‌هایش تکراری بود.

نویسنده تاکید کرده که اصلاحات بنیادی در دستگاه حکومت نیاز است تا مردم به نظام و حکومت باورمند شوند.

XS
SM
MD
LG