لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۹

ادامه نبردها در هلمند؛ حمله‌های هوایی نیروهای افغان افزایش یافته است


آرشیف، عملیات نیروهای افغان در هلمند
آرشیف، عملیات نیروهای افغان در هلمند

با ادامه جنگ در شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند، قوای هوایی افغانستان حمله‌های سنگین را بر این شهر راه اندازی کرد.

ادامه و تشدید جنگ در لشکرگاه، این شهر را در محاصره و خاموشی فرو برده. تنها صداهای که به گوش می‌رسد، از جنگ و بمباران است.

بهاء الدین خان باشنده شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند است. وضعیت بحرانی در شهر، او را به ترک خانه‌اش مجبور کرده: "می‌خواهم از این شهر هجرت کنم. تمامی مردم رفتند. از هوا بالای ما بمباران می‌شود، در زمین هم طالبان می‌جنگند. وضعیت خیلی خراب است."

حاجی میرویس باشندۀ دیگر شهر لشکرگاه می‌گوید، وضعیت جاری هزاران تن را آواره کرده. او در خواستش را از جوانب جنگ این گونه مطرح کرد: "به لحاظ خدا، اگر طالب صدای مرا می‌شنود یا حکومت، چرا مردم را آواره می‌سازید. همین حالا طیاره‌ها در هلمند بمباران می‌کنند، هیچ کس از خانه‌اش بیرون شده نمی‌تواند. از وزارت دفاع می‌خواهم که شهر را هدف بمباران قرار ندهد."

عملیات نیروهای افغان در ولایت هلمند
عملیات نیروهای افغان در ولایت هلمند

شماری از باشنده‌های شهر لشکرگاه می‌گویند که با شدت یافتن جنگ در حومه‌های شهر، حمله‌های هوایی هم روز سه شنبه (۱۲ اسد) شدیدتر شد.

خبرگزاری اسوشتید پرس گزارش داده که حمله‌های قوای هوایی افغانستان، در حمایت ایالات متحده امریکا صورت گرفته. اما جزئیات بیشتر در این مورد شریک نشده است.

سمیع سادات، قوماندان قول اردوی ۲۱۵ میوند از باشنده‌های لشکرگاه خواسته که اگر طالبان در مناطق و خانه‌های‌شان پنهان شوند، آنجا را ترک کنند. او از مردم به خاطر این تصمیمش معذرت‌خواهی کرد.

سادات گفت: "می‌دانم برای شما خیلی دشوار است. برای من هم تصمیم‌گیری در این مورد خیلی مشکل بود. نمی‌خواهم مردم ما زیانمند شود. برای مردم خود جنگ می‌کنم. برای هر برادر و خواهر، و آینده شما مبارزه می‌کنم. خواهشم این است که اگر چند روز بیجا می‌شوید، به بزرگتی تان ما را عفو کنید. تلاش کنید هر چی زودتر از محل‌های که طالبان حضور دارند، آنجا را ترک کنید زیرا ما در آن محل‌ها اقدام‌های را به اجرا خواهیم گذاشت."

ادامه جنگ در ولایت هلمند، سازمان ملل متحد و سایر نهادهای مدافع حقوق بشری را شدیداً نگران کرده است.

دفتر سازمان ملل متحد در کابل دیروز (۱۲ اسد) گفت که در یک شبانه روز، تنها در لشکرگاه حد اقل ۴۰ غیرنظامی کشته شدند و نزدیک به ۱۲۰ تن دیگر زخم برداشتند.

یوناما گفته که اگر جوانب جنگ به حفاظت از غیرنظامیان توجه نکنند، فاجعه بزرگ در افغانستان به میان خواهد آمد.

تام کیسی، سخنگوی داکتران بدون مرز، سه‌شنبه (۱۲ اسد) در پیامی به رادیو آزادی گفت که وضعیت در شفاخانه دولتی هلمند خیلی ناگوار است و بسترها کاملاً پُر شده.

او افزود که داکتران بدون مرز، در حال حاضر تنها زمینه جراحی و درمان زخمی‌های جنگ را در هلمند فراهم می‌کنند.

لشکرگاه مرکز ولایت هلمند از چندین روز بدین‌سو شاهد نبردهای سنگین است.

طالبان ادعا می‌کنند که در این شهر به پیشروی‌هایی دست یافته اند. به گزارش چندین رسانه بین‌المللی، 9 ولسوالی ولایت هلمند، به دست طالبان سقوط کرده است.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان
زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان

با ادامه نبردها در چندین ولایت، زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان هشدار داده که اگر افغان‌ها به یک توافق سیاسی دست نیابند، امکان دارد کشور شان به یک جنگ دوام‌دار فرو رود.

خلیل‌زاد به تازگی به رادیو آزادی گفت که ادامه جنگ جزء وارد کردن تلفات و زیان به افغان‌ها، کدام نتیجۀ نخواهد داشت.

او از روند مذاکرات صلح هم ابراز نارضایتی کرد، مذاکراتی که حدود ۱۱ ماه پیش در قطر آغاز شد و تا هنوز هیچگونه پیشرفت محسوس نداشته است.

XS
SM
MD
LG