لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۴

خلیل‌زاد: دولت افغانستان و طالبان روی فورمولی برسر تشکیل حکومت جدید بحث کنند


زلمی خلیل‌زاد، نمایندهٔ ویژهٔ امریکا برای صلح افغانستان
زلمی خلیل‌زاد، نمایندهٔ ویژهٔ امریکا برای صلح افغانستان

زلمی خلیل‌زاد، نمایندهٔ ویژهٔ امریکا برای صلح افغانستان می‌گوید که دولت افغانستان و طالبان باید برسر فورمولی برای تشکیل حکومت جدید بحث کنند.

خلیل‌زاد در جریان گفتگوی اختصاصی با رادیو آزادی دیروز در این مورد گفت: "باید اشتباه بعد از برآمدن قوای شوروی در افغانستان را تکرار نکنند. در آن زمان هم بعد از یک موفقیت کلان، برآمدن قوای شوروی، یک ناکامی کلان جنگ داخلی جای آن را گرفت. وقتی آن فرا رسیده که یک موافقتنامه سیاسی جای آن را بگیرد و یک حکومت جدید که مورد قبول همه باشد، ساخته شود."

اما آقای خلیل‌زاد در مورد فورمول برای ایجاد به گفتۀ او حکومت جدید در افغانستان توضیح نداد.

پیش از این، خبرگزاری اسوشیتد پرس به نقل از سهیل شاهین یکی از اعضای تیم مذاکراتی طالبان گزارش داده بود که حکومت جدید باید از راه مذاکره به میان آید.

سهیل شاهین، عضو دفتر سیاسی طالبان در قطر
سهیل شاهین، عضو دفتر سیاسی طالبان در قطر

در گزارش گفته شده بود که شاهین خواهان کنار رفتن محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان از قدرت شده بود.

اما آقای خلیل‌زاد به رادیو آزادی گفت: "اول روی یک فورمول موافقه شود، وقتی سر فورمول موافقه شد، بالای تشکیلات که این فورمول را عملی کند، موافقه شود. سوم، سر افراد بحث شود که کی در کجا تعیین گردد. راه حل، یک فورمول سیاسی با تشکیلات حکومت جدید و افراد در آن، یک پکیج است که روی آن موافقه صورت بگیرد."

نمایندۀ خاص امریکا برای صلح افغانستان در ادامه مصاحبه با رادیو آزادی همچنان هشدار داد که اگر افغان‌ها به یک توافق سیاسی دست نیابند، امکان دارد که کشور به یک جنگ دوامدار مواجه شود.

علی امیری، کارشناس امور سیاسی و استاد پوهنتون به رادیو آزادی گفت که تشکیل یک حکومت موقت که بتواند همه اختلاف‌ها در آن حل شود، تقریباً یک فورمول ثابت دارد.

آقای امیری افزود: "به این خاطر آقای خلیل‌زاد روی خود فورمول بحث نکرده که تشکیل حکومت مورد توافق نیست. اگر او توافق گروه‌های سیاسی از جمله حکومت را برای تشکیل حکومت موقت بدست آورد، بعد فورمول آن واضح است که آن زمان می‌شود، بالای آن بحث کرد."

در این حال، رئیس جمهور غنی موضع خود را در جلسه فوق‌العاده شورای ملی دیروز سه‌شنبه (۱۲ اسد) در مورد صلح و جنگ روشن کرد.

آقای غنی گفت که او انتخاب خود را کرده و اکنون نوبت طالبان است که راه خود را برگزینند.

غنی افزود، طالبان یا در میز مذاکره زانو به زانو با آن‌ها بنشینند و یا آن‌ها در میدان جنگ زانوهای‌ طالبان را خواهند شکست.

محمد اشرف غنی در نشست فوق‌العاده شورای ملی
محمد اشرف غنی در نشست فوق‌العاده شورای ملی

او جنگ جاری طالبان را فتنه خواند و از افغانان خواست که متحد شوند.

پیش از این، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحد در مکالمۀ تلفونی اول اسد خود با رئیس جمهور اشرف غنی بر ادامۀ حمایت ایالات متحده از افغانستان بشمول کمک‌های توسعه‌ای و بشری تأکید کرده بود.

قصر سفید گفت که بایدن همچنان بر تعهد کشورش مبنی بر حمایت از نیروهای افغان، پافشاری کرد.

واشنگتن وعده کرده که ۳.۳ میلیارد دالر در بخش امنیتی و دفاعی نزدیک به سه صد میلیون دالر در بخش غیرنظامی با افغانستان کمک خواهد کرد.

آقای خلیل‌زاد در پایان مصاحبه‌اش با رادیو آزادی افزوده که ادامۀ جنگ جزء وارد کردن تلفات و خسارات به افغان‌ها کدام نتیجۀ نخواهد داشت.

وی این اظهارات را درحالی ابراز می‌دارد که جنگ در هرات، هلمند، کندهار و شماری دیگر از ولایت‌ها شدت گرفته است.

XS
SM
MD
LG