لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۹

شمار آوارگان داخلی افغانستان در مقایسه به سال ۱۳۹۴، ۷۵ درصد افزایش یافته‌است


بیجاشده‌ها در ولایت کندهار
بیجاشده‌ها در ولایت کندهار

کمیسیون مستقل حقوق بشرافغانستان اعلام کرده که شمار آوارگان داخلی این کشورامسال در مقایسه به سال ۱۳۹۴ نزدیک به ۷۵ درصد افزایش یافته‌است.

با افزايش جنگ‌و ناامنی در افغانستان، هزاران خانواده آواره شده‌اند.

یکی از آوارگان امسال محمد رفیق است. او برای فرار جنگ در ولایت بادغیس، با مسر و چهار فرزندش به هرات پناه برده‌است.

این خانواده در یک‌سرای زندگی‌ می‌کنند.

محمد رفیق می‌گوید دامنه‌ جنگ این‌جا هم دست از سرش بر نداشته است.

او می‌افزاید: "از بادغیس بی‌جا شدیم آمدیم به هرات. به یک منطقه به‌نام میدان‌بار و آسیا کلوخی جای‌گزین شده‌ایم، اما این‌جا هم جنگ است. دیشب‌، پریشب و چند شب پیش‌تر همین‌جا جنگ بود. حالا همین‌جا هستیم هرچه می‌شود، شود، چون دیگر جایی برای رفتن نداریم."

بیجا شده‌گان در کندز
بیجا شده‌گان در کندز

با این‌حال، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در گزارش تازه‌اش از افزایش شمار آواردگان داخلی در کشور خبر داده است.

این کمیسیون گفته که تنها در دو سال اخیر ۵ میلیون تن به دلیل جنگ و ناامنی بی‌جا شده‌اند، در حالی که این شمار در سال ۱۳۹۴ به یک میلیون و ۲۵۰ هزار می‌رسید. مقایسه این دو آمار بیانگر افزایش ۷۴اعشاریه ۸ درصدی آوارگان جنگ در افغانستان است.

در گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر آمده که در شش ماه اخیر ۶۹ هزار ۴۸۰ خانواده بی‌جا شده‌اند که تنها ۳۲ هزار و ۲۸۴ تن خانواده از هفدهم جوزا تا هفدهم سرطان به دلیل جنگ‌و ناامنی از ۲۵ ولایت آواره شده‌اند که بیش‌ترین شمار این‌ بی‌جا شدگان از ولایت ننگرهار هستند.

بنفشه یعقوبی عضو این کميسيون در نشست خبری در کابل گفت: "یک‌صد ۵۸ هزار ۳۹۲ خانواده در سه ماه اول سال ۱۴۰۰ یا سالی که قرار داریم در ۱۶ ولایت به دلیل جنگ و ناامنی بی‌جا شدند. اگر ما هر خانواده را ۶ نفر اوسط‌اش را درنظر بگیریم، تعداد نفرات تقریباً به ۹۵۰هزار نفر می‌رسد."

این کمیسیون براساس یک نظرسنجی از ۲ هزار ۹۰۳بی‌جا شده داخلی در ۳۰ ولایت، نشان می‌دهد که بیش از ۶۸ درصد آنها به دلیل جنگ و خشونت آواره شده‌اند.

بی‌جا شده‌های ولسوالی آقچه ولایت جوزجان.
بی‌جا شده‌های ولسوالی آقچه ولایت جوزجان.

براساس این نظرسنجی، بیش از ۳۲ درصد آوارگان در شش ماه اخیر آواره شده‌اند.

بیش از ۸۵ درصد پیش از بی‌جا شدن آسیب دیده‌اند. بیش از ۲۱ درصد آنها اعضای خانواده‌ی‌شان را از دست داده و بیش از ۱۲ درصد آن زخمی شده‌اند.

همچنین بربنیاد این نظرسنجی، بیشتر از ۸۳ درصد این بی‌جاشدگان از سوی مخالفان و ۹ اعشاریه ۴ درصد از سوی نیروهای وابسته به دولت آسیب دیده‌است.

حکومت و طالبان اگرچه به تاز‌گی در این مورد چیزی نگفته‌اند، اما پیش از این همواره مسئول آسیب رسیدن به غیرنظامیان یکدیگر را دانسته‌اند.

این‌گزارش می‌رساند که بیش از ۳۴ درصد از خدمات صحی، بیش از ۵۵ درصد از آموزش، بیش از ۴۵ درصد از کمک‌ها و بیش از ۱۰ درصد از سرپناه بی‌بهره هستند.

این کميسيون از طرف‌های درگیر خواسته که آتش‌بس کنند و از نهادهای بین‌المللی خواسته به این آوارگان کمک‌رسانی کنند - درخواستی که هرازگاهی سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای خارجی خواستار آن شده اما تاکنون پاسخ مثبت دريافت نکرده‌است.

XS
SM
MD
LG