لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۱

دختران انیمیشن‌ساز هرات در اوج تهدیدهای امنیتی، درگیر ساخت انیمیشن‌ اند


دختران انیمیشن‌ساز هرات
دختران انیمیشن‌ساز هرات

دختران انیمیشن‌ساز هرات با وجود تهدیدات بلند امنیتی و رسیدن جنگ به دروازه‌های شهر هرات هم‌چنان با ساخت انیمیشن‌ مصروف هستند. این دختران تأکید دارند که در شرایط جنگی کنونی، با انگیزه بیش‌تر به طراحی انیمیشن‌ می‌پردازند، تا چهره قدرت‌مند از زن افغان را به نمایش بگذارند.

تهمینه رحیم، در یک انیمیشن محدودیت دختران در بخش آموزش را به تصویر کشیده. دختری که به‌دلیل ممانعت از آموزش خودکشی می‌کند، اما دختر دیگر با حمایت خانواده‌اش مکتب را تمام می‌کند و وارد پوهنتون می‌شود؛ دو روایت متفاوت از زندگی دختران در افغانستان.

تهمینه رحیم، دو سال می‌شود که به ساخت انیمیشن روی آورده، اما حالا نگرانی کلان در دل دارد که با رسیدن طالبان به بخش‌های از شهر هرات، نتواند که انیمیشن بسازد.

دختران انیمیشن‌ساز هرات
دختران انیمیشن‌ساز هرات

او می‌گوید: "البته که با نزدیک‌تر شدن طالبان و وضعیت بدامنیتی مشکلات زیادی خواهیم داشت و بیش‌تر محدود می‌شویم، اما هیچ کدام از محدودیت‌ها باعث از این نمی‌شود که ما انیمیشن‌ نسازیم و کار نکنیم و بر عکس برای ما انگیزه می‌دهد که بیش‌تر کار کنیم. شخصاً خود من سعی می‌کنم که به همین وقت انیمیشنی بسازم که بتوانم که اوضاع مردم خود و خصوصاً دختر خانم‌های عزیز را به تصویر بکشم."

انیمیشن توسط دستگاه‌ها و نرم افزارهای کمپیوتری به هدف به تصویر کشیدن تخیل انسان، تبلیغ، سرگرمی به کودکان و نمایش ساخته می‌‌شود و در این اواخر علاقمندی دختران به ساخت انیمیشن در هرات افزایش یافته است.

این در حالی است که در گذشته‌ها تنها مردان مصروف ساخت انیمیشن در هرات بودند. بیش از سه سال می‌شود که مرکز کودنویسی دختران افغان یا کد اینسپیر برای ده‌ها تن از دختران فرصت آموزش در رشته گرافیک را فراهم ساخته است.

نرگس ضیایی ۲۲ ساله یکی از دختران انیمیشن ساز هرات است.

نرگس در انیمیشن کوتاهی، دختری را به تصویر کشیده که هم چنان با مخالفت پدرش، به آموزش می‌پردازد. او حالا در واکنش به پیش‌روی طالبان به شهر هرات و وضع محدودیت احتمالی بر فعالیت دختران، می‌گوید که هیچ‌گاهی دست از ساخت انیمیشن بر نمی‌دارد.

آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد
آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد

او می‌گوید: "با آمدن طالبان و جنگ‌های که آنان آغاز کرده‌اند، تصور می‌کنم که آنان مخالف کار کردن زنان هستند. طالبان به جای انیمیشن احتمالا دروس دینی را جایگزین کنند. طالبان نباید با ساخت انیمیشن مشکل داشته باشند و برای خانم‌ها و زنان محدودیتی در این زمینه وضع کنند و این کار برای ما قابل قبول نیست."

هم اکنون جنگ میان نیروهای دولتی، مقاومت مردمی و طالبان به کمربندهای امنیتی نزدیک خانه‌های مسکونی جریان دارد. گروه طالبان ۱۷ ولسوالی هرات را به گونه کامل در اختیار دارند و در ولسوالی دیگر نیز جنگ جریان دارد.

پیش‌روی طالبان، ذکریا رحیمی، رییس معارف هرات را نیز نگران ساخته؛ چرا که بیش از ۶۰ درصد مکاتب در مناطق تحت تسلط گروه طالبان است.

او افزود: "در مکاتب دخترانه همه معلمان ما از طبقه اناث هستند، من فکر نکنم که هیچ بهانه برای طالبان باقی بماند که مکاتب را مسدود بسازد."

بر بنیاد آمار مسئولان معارف هرات، بیش از یک میلیون متعلم در بیش از ۱۲۰۰ مکتب مصروف آموزش هستند.

یک مکتب دخترانه در بدخشان
یک مکتب دخترانه در بدخشان

در دوران حاکمیت رژیم طالبان در نیمه دوم دهه ۹۰ میلادی زنان از بسیاری از حقوق‌شان حتی رفتن به مکتب محروم بوده‌اند. اما حالا طالبان می‌گویند که بر اساس شریعت اسلامی اجازه فعالیت به زنان می‌دهند. اما بسیاری از زنان می‌گویند که این اظهارات بسیار کلی است.

اما تهمینه و نرگس دو دختر انیمیشن‌ساز در هرات هیچ باورمندی به طالبان مبنی بر وضع نکردن محدودیت بر زنان ندارند و آنان از تسلط بیش‌تر طالبان و برقراری احتمالی امارت اسلامی در شوک عظیم به سر می‌برند.

XS
SM
MD
LG