لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۹

نگرانی دانشجویان دختر از ادامه تحصیل در ولایت‌های ناامن


آرشیف، شماری از دانشجویان افغان
آرشیف، شماری از دانشجویان افغان

ده‌ها تن از دانشجویان دختری که در ولایت‌های ناامن مسافرا اند و درس می‌خوانند خواستار تبدیلی‌شان به پوهنتون‌هایی اند که در ولایت‌های خودشان اند.

گسترش ناامنی در ولایتها، نگرانی برخی دانشجویان دختر در ولایت‌ها را نیز افزایش داده است

این محصلان با برگزاری نشست اعتراضی در کابل روز پنج‌شنبه (۱۴ اسد) گفتند که نمی‌توانند به گونة مسافر در ولایت‌های ناامن به آموزش ادامه دهند و بهتر است که به پوهنتون‌های ولایت‌های مربوط خود تبدیل شوند.

محبوبه یکی از این محصلان به رادیو آزادی گفت که با توجه به وضعیت امنیتی، خانواده‌های‌شان آن‌ها را اجازه نمی‌دهند، که در لیلیه پوهنتون‌ها در ولایت‌های ناامن بودو باش کنند.

محبوبه می‌گوید: "ما خواهشمندیم که ما را به دلیل ناامنی‌ها و مشکلات که در لیلیه‌ها وجود دارد به پوهنتون‌های ولایت‌های مربوط ما تبدیل کند. خانواده‌های ما اجازه نمی‌دهند که ما در پوهنتون‌های ولایت‌های ناامن به آموزش خود ادامه دهیم."

افزایش درگیری‌ها و رویارویی نیروهای افغان با طالبان در افغانستان
افزایش درگیری‌ها و رویارویی نیروهای افغان با طالبان در افغانستان

این دختران گفته اند که محصلان پوهنتون‌های ولایت‌های گوناگون هستند و حتی برخی آن‌ها چندین سمستر را در این پوهنتون‌ها فرا گرفته اند.

به گفته آن‌ها، شرایط امنیتی در مقایسه با سال‌های گذشته بسیار متفاوت بوده و نگرانی‌های جدی را در زمینه ادامه آموزش در ولایت‌های ناامن برای آن‌ها و خانواده‌های‌شان به میان آورده است.

یکی از محصلان رشته طب در پوهنتون ننگرهار که خواست از او نام گرفته نشود به رادیو آزادی در این زمینه چنین گفت: "خانواده‌ام می‌گوید که برای یک دختر جوان در شرایط کنونی اجازه نمی‌دهیم که در لیلیه بود و باش کند و به آموزش خود ادامه دهد. همچنین برخی محصلان هم هستند که عروسی کرده و خانواده‌های‌شان اجازه نمی‌دهند که در ولایت‌های ناامن به آموزش بپردازند. خانواده‌های آن‌ها گفته که دولت باید شما را به پوهنتون‌های ولایت‌های مربوط تان تبدیل کند."

در همین حال، وزارت تحصیلات عالی افغانستان گفته که برای تبدیلی محصلان از یک پوهنتون به پوهنتون دیگر، شرایط و مقرره ویژه وجود دارد.

حامد عبیدی، سخنگوی این وزارت اما گفته که نگرانی از وضعیت امنیتی در برخی ولایت‌ها موضوع جداگانه بوده و وزارت تحصیلات عالی در مشوره با این محصلان دختر در این زمینه تصمیم خواهد گرفت.

حامد عبیدی، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی افغانستان
حامد عبیدی، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی افغانستان

عبیدی گفت: "محصلان که اعتراض کرده برای تبدیلی خود از پوهنتون‌های ولایت‌های نا امن و سایر مشکلات دیگر. آ‌ن‌ها به وزارت تحصیلات عالی مراجعه کنند و مشکلات خود را در میان بگذارند. وزارت حتمآ در مشوره با آن‌ها در این زمینه تصمیم اتخاذ خواهد کرد."

این در حالی است که در چند ماه پسین جنگ در افغانستان شدت یافته و مرکزهای برخی ولایت‌ها مانند، هلمند، هرات، کندهار، جوزجان، تخار و غیره با حمله‌های پیهم طالبان رو به رو شده‌اند.

براساس گزارش‌ها هزاران تن از مرکز این ولایت‌ها به دلیل ادامه درگیری، فرار کرده و یا در حال فرار هستند و این وضعیت تاثیرات ناگواری را بر تمام بخش‌ها به شمول معارف و تحصیلات عالی گذاشته است.

XS
SM
MD
LG