لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۴

افزایش نگرانی‌ها پس از پیوستن ۳ مقام‌ ارشد و شماری دیگر در بادغیس به طالبان


آرشیف، نیروهای امنیتی در بادغیس
آرشیف، نیروهای امنیتی در بادغیس

پس از پیوستن سه مقام‌ ارشد بادغیس با شمار زیادی از نیروهای دولتی و خیزش‌های مردمی به گروه طالبان، نگرانی‌ها از فعالیت‌های تخریبی احتمالی‌شان افزایش یافته است.

حسام‌الدین شمس، والی بادغیس می‌گوید که درز اطلاعات امنیتی توسط این افراد وجود دارد و آنان به مبارزه با تهدیدها آمادگی گرفته‌اند.

در یک پیام صوتی خواجه مراد مرادی، آمر پیشین پولیس بادغیس پس از پیوستن با گروه طالبان، هشدار می‌دهد که علیه نیروهای دولتی دست به اقدام نظامی در همکاری باجنگجویان طالبان می‌زند

حسام‌الدین شمس، والی بادغیس به رادیو آزادی گفت که اواسط ماه گذشته در کنار آمر پیشین پولیس بادغیس، ابوبکر مرادی، معاون امنیت ملی بادغیس و چندین مقام دیگر پولیس با شماری از نیروهای تحت امرشان به گروه طالبان پیوستند. او شمار دقیق این افراد را مشخص نکرد.

حسام‌الدین شمس، والی بادغیس
حسام‌الدین شمس، والی بادغیس

اما عبدالعزیز بیک، رئیس شورای ولایتی بادغیس مدعی است که شمار نیروهایی که با تجهیزات‌شان به گروه طالبان تسلیم شده‌اند، بیش‌تر از ۱۰۰ نفر است.

او پیوستن مقام‌های ارشد امنیتی به طالبان را یک خطر ویران‌گر به شهر قلعه‌نو مرکز ولایت بادغیس می‌داند، چرا که به گفته‌ او، این افراد تمام نقاط ضعف و قوت حکومت محلی را می‌دانند.

آقای بیک گفت:‌ "بدون شک حضور‌شان در صف طالبان می‌تواند تهدیدی برای بادغیس باشد؛ چرا که آنان تمام راز و خصوصیات منطقه آشنایی دارند و احتمالا به‌عنوان راهنما و همکار با طالبان عملی می‌کنند و این یک تهدید است. تقاضای ما از حکومت مرکزی این هست که نیروهای کمکی بیش‌تر به بادغیس بفرستد."

پس از هشت روز جنگ نفس گیر میان نیروهای دولتی و طالبان، که شهر قلعه‌نو را به کانون بحران جنگ مبدل کرده بود بیش از ۲۰ روز می‌شود که آتش‌بس میان حکومت و گروه طالبان در این ولایت برقرار است.

والی بادغیس هم می‌گوید که در این مدت، در کنار مستحکم کردن کمربندهای امنیتی شهر، بر پایین آوردن سطح تهدیدات مقام‌های ارشد تسلیم شده به گروه طالبان کار کرده است.

او گفت: "فقط در قسمت درز اطلاعات مقام‌هایی که به گروه طالبان پیوسته‌اند، یک مقدار مشکل خلق کرده می‌توانند. ما آمادگی لازم برای دفع عملیات استخباراتی دشمن [طالبان] داریم. بخش‌های امنیتی و کشفی ما آماده هستند، تا در بخش‌های اطلاعاتی و کشف تحرکات دشمن اقدام لازم انجام دهند."

تمام ولسوالی‌های بادغیس در اختیار گروه طالبان قرار دارد و حکومت تنها در محدوده شهر قلعه‌نو حاکمیت دارد.

ساکنان قلعه‌نو به شمول محمد علی ۳۰ ساله از حملات دوباره طالبان به این شهر هراس دارد.

او گفت: "بودن این مقام‌‎ها در صف طالبان خطر جدی و کلان است و آنان نقاط آسیب پذیر بادغیس و هم چنان ضعف قوت‌های نیروهای دولتی بلند هستند."

قربان علی ۳۲ ساله یکی از فعالان مدنی بادغیس است. او پیوستن مقام‌های ارشد را به گروه طالبان، یک تهدید جدی می‌داند.

او افزود: "خواست من این هست که اداره محلی با هماهنگی‌های لازم با حکومت مرکزی برنامه‌های قوی برای دفع حملات آینده طالبان و افراد تسلیم شده به گروه طالبان داشته باشد."

بادغیس با کشور ترکمنستان مرکز مشترک دارد و این ولایت به عنوان دهلیز ارتباطی ولایت‌های شمالی به غربی افغانستان شمرده می‌شود.

موقعیت ولایت بادغیس در نقشه افغانستان
موقعیت ولایت بادغیس در نقشه افغانستان

قادر کامل، تحلیل‌گر مسائل سیاسی معتقد است که با سقوط احتمالی بادغیس به دست طالبان، بحران ناامنی‌ در ولایت‌های غربی و شمالی بیشتر خواهد شد.

آقای کامل گفت: "ولایت بادغیس یک مسیر ترانزیت است که غرب افغانستان به ولایت‌های شمال افغانستان وصل می‌کند. اگر بادغیس سقوط بکند و تاثیرات منفی خود را بالای ولایت فاریاب بگذارد."

روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تا پایان ماه آگست تکمیل می‌شود. اما سطح درگیری‌ها میان نیروهای دولتی و طالبان به میزان چشم‌گیری افزایش یافته است.

هم اکنون در شهرهای هرات، لشگرگاه، کندهار و تالقان نیز جنگ شعله‌ور شده است و احتمال شدت‌گیری حملات طالبان در شهر قلعه نو مرکزولایت ولایت بادغیس نیز وجود دارد.

این در حالی است پس از پیوستن مقام‌های ارشد امنیتی، استخباراتی و نیروهای خیزش مردمی به گروه طالبان در بادغیس، جنگ طالبان بر شهر قلعه‌نو کلید خورد.

گروه طالبان با بهره‌گیری از ضعف شدید کمربندهای امنیتی به این شهر هجوم آوردند و برای هشت روز پی در پی، این شهر در آتش جنگ می‌سوخت. ساکنان بادغیس از تکرار چنین روزهای در ترس و هراس هستند و از حکومت و گروه طالبان می‌خواهند که از درگیری‌های دوباره پرهیز کنند.

XS
SM
MD
LG