لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۱

راس ویلسن: طالبان تنها خشونت را می‌شناسند و از صلح ترس دارند


راس ویلسن شارژدافیر و سرپرست سفارت امریکا در کابل
راس ویلسن شارژدافیر و سرپرست سفارت امریکا در کابل

در اوج درگیرها در افغانستان سفارت امریکا در کابل گفته که طالبان از صلح می‌ترسند و تنها راه جنگ و خشونت را می‌دانند.

راس ویلسن شارژدافیر و سرپرست سفارت امریکا در کابل روز جمعه (۱۵ اسد) در صفحه توییتر خود این مطلب را بیان کرده است.

او گفته "خشونت و نفرت طالبان هرگز شکل پایداری حکومت‌داری نبوده، سربریدن‌های قبلی این گروه و کشتارهای تهاجمی و و هدفمندانه کنونی طالبان نشان می‌دهد که آنها تنها خشونت را می‌شناسند و از صلح ترس دارند. ما از این گروه می خواهیم که صلح را برگزینند."

در همین حال بار بارا وودوارد نماینده دایمی بریتانیا در سازمان ملل متحد گفته که هنوز دلیلی برای حذف نام‌های رهبران طالبان از فهرست سیاه سازمان ملل متحد وجود ندارد.

خانم وودوارد در مصاحبه با روزنامه "دی هندو" گفته که وضعیت افغانستان را دنبال می‌کنند، حمله های طالبان بالای شهرها و سرپیچی از حقوق انسانی دیگران، یک نگرانی جدی برای بریتانیا، هند و دیگر کشورها به ویژه همسایه‌های افغانستان است: "ما آماده نیستیم که حکومت طالبان را که از راه زور به قدرت برسد و متعهد به ترویزم باشد، به رسمیت بشناسیم. ما با همه طرف‌ها کار می‌کنیم که مطمئین شویم که می‌توانیم برای امنیت و شگوفایی افغانستان یک راه بیرون رفت دریابیم و پیشرفت‌های ۲۰ سال اخیر به ویژه در بخش حقوق زنان را از دست ندهیم."

این در حالی است که طالبان تاکید کرده اند که براساس توافق‌نامه صلح با امریکا نام‌های رهبران شان باید از فهرست سیاه سازمان ملل حذف شود و زندانیان این گروه از زندان حکومت افغانستان آزاد شوند.

آرشیف، نیروهای افغان در ولایت هلمند
آرشیف، نیروهای افغان در ولایت هلمند

اما حکومت افغانستان برای عملی شدن این خواست طالبان بر کاهش خشونت و برقراری آتش‌بس تاکید دارد آنچه هنوز طالبان آن را نپذیرفته اند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان به رادیو آزادی اما گفت که آن‌ها متعهد به توافق‌نامه صلح با امریکا هستند اما ایالات متحده این توافق‌نامه را نقض کرده است: "امارت اسلامی تا حد توان خود تلاش کرده که صلح به افغانستان برگردد اما امریکا نتوانست که تعهدات خود را عملی کند و از جنگ طرفداری می‌کند. هنوز نیروهای خارجی در افغانستان حضور دارند. ما مجبور هستیم از کشور خود دفاع کنیم چون امریکایی‌ها برای جنگ زمینه را مساعد کرده اند."

این در حالی است که خشونت‌ها و درگیری نسبت به هر زمان دیگر در افغانستان افزایش یافته و طالبان بالای مرکز چندین ولایت از جمله هرات، هلمند، قندهار، شبرغان، تخار و غیره حمله کرده اند.

گزارش‌های تازه می‌رسانند که شب گذشته طالبان بالای زرنج مرکز ولایت نیمروز نیز حمله های تهاجمی را انجام داده اند.

XS
SM
MD
LG