لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۱

منبع: مرکز ولایت نیمروز به دست طالبان سقوط کرد


موقعیت ولایت نیمروز در نقشه عمومی افغانستان
موقعیت ولایت نیمروز در نقشه عمومی افغانستان

گزارشها از نیمروز حاکی از آن اند که امروز جمعه (۱۵ اسد) شهر رزنج به طور کامل به دست طالبان سقوط کرد.

یک مقام اداره ولایتی که نخواست از او نام گرفته شود، به رادیو آزادی گفت که طالبان دیشب ولسوالی کنگ نیمروز را که در ۴۰کیلومتری شهر زرنج مرکز این ولایت موقعیت دارد، تصرف کردند و ۳۵ نیروی امنیتی کشته و زخمی شدند.

این مقام شورای ولایتی گفت که طالبان پس از آن تصاویری را در رسانه ها منتشر کردند که گویا در پنج کیلومتری شهر زرنج رسیده اند.

او همچنان افزود که ایران دیروز در نزدیک مرز با افغانستان کمپی را برای مهاجران که از افغانستان سرازیر می‌شوند، ایجاد کرده بود.

یک مقام دیگر هم که نخواست از او نام گرفته شود، به رادیو آزادی گفت که از شام دیروز در شهر وحشت و ترس ایجاد شده بود و مردم تلاش می‌کردند که شهر زرنج را ترک کنند.

به گفته او صبح امروز جمعه ۴۰ فیصد مردم مشمول برخی از اعضای نیروهای امنیتی و خانواده های شان پیش از این که طالبان داخل شهر شوند، به کمپ ابریشم که در آن طرف مرز از سوی ایران ترتیب شده بود، پناه بردند.

به گفته این مقام در اینجا بود که ترس و ارعاب باعث شد که شهر زرنج بدون مقاومت به دست طالبان سقوط کند.

این مقام‌ها گفتند که والی و تعدادی از مقام‌های حکومتی راهی بند کمال خان شدند و این شهر اکنون در تسلط جنگجویان طالبان است.

این نخستین مرکز یک ولایت است که طالبان تصرف کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک سخنگوی پولیس نیمروز که بنابر دلایل امنیتی خواست نامش افشا نشود، گفت که به خاطر اعزام نشدن نیروهای اضافی از سوی حکومت به محل، زرنج امروز به دست طالبان افتاد.

طالبان کنترل ده‌ها ولسوالی و گذرگاه‌های مرزی را در ماه‌های اخیر در دست گرفته اند و بر مرکز چند ولایت بشمول هرات و قندهار فشار آورده اند.

این در حالی است که قرار است روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تا حدود سه هفته دیگر تکمیل شود.

XS
SM
MD
LG