لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۰

تأکید ایران بر 'یک طرح مشترک' با حمایت از نقش هند در تامین صلح در افغانستان


ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور جدید ایران
ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور جدید ایران

رئیس جمهور ایران با حمایت از نقش هند در تامین صلح در افغانستان بر ضرورت "یک طرح مشترک" تاکید کرده.

ابراهیم رئیسی دیروز (جمعه، ۱۵ اسد) بعد از ملاقات با اس. جی شنکر وزیر امور خارجۀ هند گفت که "همگرایی" بین هر دو طرف در مورد منافع منطقه‌ای وجود دارد.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور جدید ایران از نقش هند در تامین صلح و ثبات در افغانستان حمایت نموده و روی نیاز یک طرح مشترک برای ارتقای روابط بین تهران و دهلی جدید تاکید کرده است.

آقای رئیسی که روز پنجشنبه حلف وفاداری یاد کرد، دیروز(جمعه، ۱۵ اسد) از ملاقات با اس. جی شنکر وزیر امور خارجۀ هند و نمایندۀ دهلی جدید در مراسم حلیف او در توییتی نوشته که "همگرایی" بین ایران و هند در مورد منافع منطقه‌ای وجود دارد.

سفر دو روزه اس. جی شنکر وزیر امور خارجه هند به تهران در حالی صورت گرفته که هند به حیث رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد در موقف حساس دیپلماتیک قرار دارد و کشورهای بریتانیا و ایالات متحدۀ امریکا خواستار بحث این شورا در مورد حمله مرگبار اخیر بر یک کشتی نفتکش در سواحل عمان شده اند که تهران به آن متهم شده است.

اس. جی شنکر وزیر امور خارجه هند و محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران
اس. جی شنکر وزیر امور خارجه هند و محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران

به اساس گزارش روزنامۀ هندوستان تایمز در اعلامیه‌ای دفتر رئیس جمهور ایران گفته شده که ابراهیم رئیسی در جریان دیدار اس. جی شنکر روی اهمیت همکاری و هماهنگی نزدیک بین هند و ایران در توسعه و تحکیم صلح و ثبات منطقه‌ای تاکید کرده است.

به اساس اعلامیه، آقای رئیسی گفته که ایران و هند می‌توانند نقش مهم، سازنده و مفید را در تأمین امنیت منطقه‌ای به ویژه در افغانستان داشته باشند. به گفتۀ رئیس جمهور ایران، تهران از نقش دهلی جدید در تامین امنیت در افغانستان استقبال می‌کند.

ابراهیم رئیسی همچنان گفته که سرنوشت افغانستان باید توسط خود افغان‌ها تعیین شود. او ادعا کرده که "اگر امریکایی‌ها شرایط را خراب نکنند، این مسئله به سرعت حل می‌شود".

به نوشتۀ روزنامۀ هندوستان تایمز، پس از آنکه در اواسط سال ۲۰۱۹ میلادی به دلیل تحریم‌های وضع شده توسط ادارۀ دونالد ترمپ رئیس جمهور سابق امریکا، هند واردات نفت از ایران را متوقف ساخت، روابط بین دهلی جدید و تهران متحمل ضربه‌ای بزرگی شد. ایران در آن زمان، یکی از سه تامین کننده اصلی انرژی برای هند بود. رژیم ایران همچنان از سرعت آهستۀ توسعۀ بندر چابهار از جانب هند، ناراحت است.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور جدید ایران گفته که ایران به روابط گسترده با هند اهمیت خاص می‌دهد و برای ارتقای روابط دوجانبه به یک"برنامه همکاری مشترک" نیاز است.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور جدید ایران
ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور جدید ایران

به گفتۀ آقای رئیسی باید با چشم‌انداز جدید بسوی توسعه روابط دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی نگریست و گام‌های جدید و متمایز برداشت.

اس. جی شنکر وزیر امور خارجۀ هند پس از دیدار با ابراهیم رئیسی در تویتر خود نوشته که هند در زمینه روابط دوجانبه "مشتاقانه منتظر همکاری" با تیم رئیس جمهور جدید ایران است.

به گفتۀ آقای شنکر، او با ابراهیم رئیسی ملاقات گرم داشته و تعهدات هردو جانب برای تقویت روابط دوجانبه و همگرایی در منافع منطقه‌ای همسان بوده است.

دفتر رئیس جمهور ایران از قول اس. جی شنکر گفته که سطح فعلی روابط بین دو کشور مطلوب نبوده، هند مصمم است که با توجه به اراده جدی جانب ایران و به نفع ملت‌های هر دو کشور، همکاری دراز مدت بین دهلی جدید و تهران، توسعه یابد.

XS
SM
MD
LG