لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۴

افزایش نبردها در افغانستان؛ بیش از سه میلیون کودک به سوء تغذی مبتلا شده‌اند


آرشیف، کودک مبتلا به سوء تغذیه در افغانستان
آرشیف، کودک مبتلا به سوء تغذیه در افغانستان

جنگ جاری و خشکسالی شدید در افغانستان تعداد کودکان مبتلا به سوء تغذی را به بیش از سه میلیون تن افزایش داده است.

یک مقام ادارۀ صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در افغانستان با توجه به تشدید درگیری‌ها و شدت خشکسالی، وضعیت کنونی در افغانستان را "ویرانگر" خوانده است.

مصطفی بن مسعود، مسوول عملیات ساحوی ادارۀ یونیسف، به رادیو آزادی گفت که اکثر کودکان افغان از این وضعیت متاثر شده‌اند.

مسعود می‌گوید: "این خبر هولناک است، اما با تاثر تعجب‌آور نیست. در هفته‌های اخیر خشکسالی اعلام شده و جنگ به مرحلۀ مرگبار و مخرب‌تر آن داخل شده است. در حالیکه کودکان مجبور شده‌اند، خانه‌های‌شان را رها کرده، فرار کنند بیشتر اوقات تغذیه‌ای سالم ندارند و حتی نمی‌دانند که غذای دیگر آن‌ها از کجا خواهد آمد."

بیجا شدگان داخلی در نتیجه جنگ‌های جاری در افغانستان
بیجا شدگان داخلی در نتیجه جنگ‌های جاری در افغانستان

به گفتۀ آقای مسعود، یونیسف برای مبارزه با این بحران بشری در رسانیدن غذا و سایر نیازمندی‌ها به ۱۱ ادارۀ همکار خود کمک می‌کند.

یونیسف می‌گوید که مواد غذایی درمانی (RUTF- Ready-to-Use Therapeutic Food) آماده‌ا‌ی استفاده را در شماری از ولایت‌های افغانستان توزیع می‌کند.

مصطفی بن مسعود، مسوول عملیات ساحوی ادارۀ یونیسف، پیش‌بینی کرده که تا پایان سال‌جاری، از هر دو کودک زیر پنج سال در افغانستان، یک تن آن به دلیل سوء تغذی، سلامت روانی لازم را نداشته، در دورس مکتب عقب مانده و انرژی بازی نخواهند داشت.

این در حالیست که دیروز (شنبه، ۷ اگست) یکی از مقام‌های وزارت صحت عامۀ افغانستان به رادیو آزادی گفت که حدود نصف نفوس افغانستان زیر خط فقر زندگی می‌کنند و به گفتۀ او، افزایش جنگ‌ها و شدت خشکسالی‌های اخیر آن را تشدید کرده است.

مرسل مناتی، رئیس امور تغذی وزارت صحت عامۀ افغانستان گفت که از این وضعیت بیشتر کودکان متاثر شده‌اند.

آرشیف، کودکان مبتلا به سوء تغذیه در افغانستان
آرشیف، کودکان مبتلا به سوء تغذیه در افغانستان

بانو مناتی افزود: "شمار کودکان زیر پنج سال مبتلا به سوء تغذی حاد و شدید ۸۹۵ هزار است، تعداد کودکان مبتلا به سوء تغذی حاد متوسط ۲.۲ میلیون می‌باشد که تعداد مجموعی اطفال دچار به سوءتغذی در کشور به ۳.۲ میلیون تن می‌رسد. همچنان حدود ۷۲۰ هزار مادر حامله یا شیر ده نیز دچار سوء تغذی هستند."

به گفته مرسل مناتی، تعداد افراد مبتلا به سوء تغذی در افغانستان سالانه ۱۵ درصد افزایش می‌یابد.

در این حال انورالحق احدی، وزیر زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان، حدود دو هفته قبل در کنفرانسی در کابل گفت که برای پایان دادن به بحران گرسنگی در افغانستان تا پایان سال‌جاری به تلاش‌های جدی نیاز است.

آنتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد نیز افغانستان، یمن، سوریه و ایتوپیا را مناطقی خوانده که بحران انسانی در آن رو به افزایش بوده و بیشترین تاثیرات را بر کودکان بر جا گذاشته است.

XS
SM
MD
LG