لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۳

مقام‌های امنیتی: درگیری شدید میان نیروهای افغان و طالبان در کندز و سرپل جریان دارد


آرشیف٬ نبرد میان نیروهای افغان و طالبان در کندز
آرشیف٬ نبرد میان نیروهای افغان و طالبان در کندز

مقام‌های حکومت افغانستان تأیید کرده‌اند که طالبان وارد شهرهای کندز و سرپل شده‌اند و درگیری شدیدی در این شهرها ادامه دارد.

طالبان پس از تصرف شهرهای زرنج و شبرغان، شب گذشته (۱۶ اسد) وارد شهرهای سرپل و کندز شدند.

حکومت افغانستان تأیید کرده که طالبان وارد این شهرها شده‌اند، اما با مقاومت سخت نیروهای امنیتی افغانستان مواجه شده‌اند.

اجمل عمر شینواری، سخنگوی نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در پیامی به رادیوی آزادی نوشته است: "طالبان از شب گذشته به این سو حملات‌شان را به شهرهای کندز و سرپل آغاز کرده‌اند. اکنون درگیری شدیدی در این شهرها ادامه دارد."

اجمل عمر شینواری٬ سخنگوی نیروهای مسلح افغانستان
اجمل عمر شینواری٬ سخنگوی نیروهای مسلح افغانستان

اما طالبان ادعا کرده که این شهرها را تصرف کرده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی این گروه در توییتر خود نوشته که جنگجویان این گروه کندز و سرپل را تصرف کرده‌اند و آن‌ها در حال پیشروی هستند.

اما وزارت دفاع افغانستان این خبر را تأیید نکرده و در خبرنامه‌ای نوشته است که نیروهای کماندو چهارراه شهید عبدالرازق و ساختمان رادیو تلویزیون ملی کندز را از دست طالبان پس گرفته‌اند و عملیات در دیگر محلات این شهر ادامه دارد.

از سوی دیگر، ویدیوهای پخش شده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که شماری از دکان‌ها در شهر کندز آتش گرفته اند.

باشندگان محل در این ویدیوها ادعا می‌کنند که این آتش‌سوزی در نتیجۀ درگیری میان نیروهای امنیتی و افراد طالبان صورت گرفته و به مردم محل زیان مالی وارد شده است.

تا به حال آمار دقیقی از تلفات جنگ‌های کندز و سرپل در دست نیست، اما وزارت دفاع افغانستان گفته که در نتیجۀ حمله‌های هوایی نیروهای امریکایی در شهرهای زرنج و شبرغان حدود ۲۰۰ جنگجوی طالبان کشته شده‌اند.

نیروهای امریکایی بمباران مواضع طالبان با بمب‌افگن‌های استراتیژیک بی-52 را به دستور جو بایدن، رئیس جمهوری امریکا از سر گرفته‌اند. این جنگنده‌ها از قطر پرواز می‌کنند.

در کنار این طالبان شب گذشته بر ولایت‌های تخار، کاپیسا، پنجشیر و بدخشان حمله کردند، اما مسوولان حکومتی گفته‌اند که این حمله‌ها عقب زده شده و به طالبان تلفات سنگینی وارد شده است.

اما طالبان از پیشرفت نیروهای‌شان در این حمله‌ها خبر می‌دهند.

از سوی دیگر این حمله‌های طالبان با واکنش‌هایی مواجه شده است. سفارت امریکا در کابل در خبرنامه‌ای این حمله‌های طالبان را نکوهش کرده است.

در اعلامیه افزوده شده که حمله‌های طالبان در شهرهای زرنج، شبرغان و لشکرگاه که خواستار حاکمیت با زور هستند، قابل پذیرش نیست و این اقدام طالبان با ادعای این گروه درباره حل سیاسی تنش افغانستان مغایرت دارد.

XS
SM
MD
LG