لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۴

گروهی از جوانان در پنجشیر برای جنگ با طالبان آموزش نظامی می‌بینند


آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد.
آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد.

در ولایت پنجشیر برای گروه‌هایی از جوانان آموزش مهارت‌های نظامی جریان دارد.

برخی از مجاهدین سابق جوانان را آموزش می‌دهند.

گروهی از جوانان محلی سرگرم فراگیری آموزش مهارت‌های نظامی اند در میدانی که اطرافش را کوه‌های سرسبز احاطه کرده. این میدان در روستای طُلخه در مناطق مرکزی پنجشیر موقعیت دارد.

برخی از قوماندانان سابق جهادی گروه ۶۷ نفری جوانان را روزانه آموزش می‌دهند.

یوسف احمدی ۲۵ ساله فارغ صنف دوازدهم مکتب در این روستا زندگی می‌کند. او با دیگر جوانان محلی از سه هفته پیش، روزانه چهار ساعت آموزش نظامی می‌بیند.

او به رادیو آزادی بیشتر می‌گوید: "فعلاً تحت آموزش قرار داریم، بخاطری که مهارت پیدا کنیم تا بتوانیم به طور درست در مقابل دشمن مبارزه کنیم. برای ما آموزش‌های انداخت، پروت کردن و همچنان تاکتیک‌هایی که چگونه در مقابل دشمن مبارزه کنیم٬ یاد داده می‌شود. فعلاً در بخش سلاح کلاشینکوف متخصص شدیم."

این در حالی است که نیروهای امریکایی در آستانۀ تکمیل خروج‌شان از افغانستان اند و پیشاپیش طالبان با افزایش حمله‌های‌شان ده‌ها ولسوالی را در ولایت‌های مختلف تصرف کرده‌اند.

طالبان در سال‌های حاکمیت‌شان در افغانستان در نیمۀ دوم دهه ۹۰ میلادی هرگز نتوانسته بودند که به پنجشیر رخنه کنند.

جنگجویان این گروه در آن زمان به استقامت‌های گلبهار_پروان و کوتل خاواک حمله‌های شدیدی را راه اندازی کرده بودند اما در تسخیر پنجشیر ناکام ماندند.

در اوایل سال جاری طالبان از دو ساحۀ کوهستانی مرزی ولایت‌های کاپیسا و نورستان به ولایت پنجشیر حمله کردند.

در جریان حمله‌ها، درگیری میان طالبان و مردم محل صورت گرفت که در مرز کاپیسا و پنجشیر یک تن از افراد طالبان به دست مردم محلی اسیر گرفته شد.

پیشروی‌های اخیر طالبان در ولایت‌های مختلف مردم ولایت پنجشیر را هم نگران کرده است.

پنجشیر با ولایت‌هایی مانند بدخشان همسرحد است. در حال حاضر، طالبان بر بسیاری از مناطق بدخشان کنترل دارند.

بر اساس معلومات برخی از باشندگان محلی در ولایت پنجشیر آموزش‌های نظامی از روستای طُلخه فراتر می‌رود.

عبدالباسط چریک ۲۶ ساله در روستای شصت ولسوالی رخه ولایت پنجشیر زندگی می‌کند. او به رادیو آزادی می‌گوید که برای دفاع از محله‌اش آموزش نظامی می‌بیند.

عبدالباسط گفت: "ما نمی‌خواهیم که بدون آموختن برویم به میدان جنگ بدون تجربه و بدون آموزش که هیچ چیز را نفهمیم. اگر بدون آموزش برویم ممکن خیلی تلفات بدهیم. قوماندان‌هایی که ما را درس می‌دهند از دوران جهاد و مقاومت بسیار تجربۀ عالی دارند و درس‌های‌شان برای ما دلنشین است."

شماری از قوماندانانی که جوانان را آموزش می‌دهند، می‌گویند که از دوران جنگ‌های تجاوز نظامی شوروی سابق به افغانستان و سال‌های جنگ با طالبان در دهۀ ۷۰ تجربه دارند.

عبدالاحد مجاهد ۵۸ ساله یکی از این قوماندان می‌گوید: "تعلیماتی را آغاز کرده‌ایم از جم نظام به سلاح‌های ثقیل، سلاح پیاده و ماین، جوانان را تعلیمات می‌دهیم. مدت سه هفته می‌شود که برای شان تعلیمات داده ایم، دو هفته دیگر هم آموزش برای‌شان می‌دهیم. بعد از آن تطبیقات نظامی می‌کنیم و دولت را در جریان قرار می‌دهیم. بعد آماده به دفاع از خاک و وطن ما هستیم."

خیزش‌های مردمی در ولایت پکتیا
خیزش‌های مردمی در ولایت پکتیا

این نیروها خودشان را نیروهای مردمی یا خیزش‌های مردمی می‌خوانند.

با افزایش و گسترش حمله‌های طالبان خیزش‌های مردمی در ولایت‌های دیگر نیز شکل گرفته است.

در مورد خیزش‌های مردمی هم نظریات متفاوت است.

برخی‌ها به این باور اند که خیزش‌های مردمی برای جلوگیری از گسترش حاکمیت طالبان مؤثر اند.

اما عده‌ای دیگر با انتقاد می‌گویند که برخی از این نیروها در نقض حقوق بشری و آزار و اذیت مردم در مناطق تحت تسلط شان دست داشته اند.

شماری هم می‌گویند که از ایجاد این تشکلات بوی جنگ داخلی دیگری به مشام می‌رسد.

اما مقام‌های محلی در پنجشیر از حرکت مردمی برای مبارزه با طالبان استقبال می‌کنند.

کبیر وثیق٬ معاون والی پنجشیر می‌گوید: "روحیه عمومی مردم برای ضدیت با طالبان در پنجشیر نیز امیدوارکننده است بخاطرمقابله وسیع در برابر این گروه اما طالبان این نیروها را کم اهمیت جلوه می‌دهند."

کبیر وثیق٬ معاون والی پنجشیر
کبیر وثیق٬ معاون والی پنجشیر

سخنگویان این گروه گفته اند که خیزش‌های مردمی تاب مقاومت در برابر جنگجویان طالبان را ندارند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان به رادیو آزادی گفت٬ این بار حرکت آنان با دهه ۹۰ میلادی فرق می‌کند.

به‌گفته او، از راه لغمان در سرحد پنجشیر افراد شان با قوت کامل به پنجشیر حمله خواهند کرد و وضعیت را به آسانی در پنجشیر به نفع خود تغییر خواهند داد.

در آستانۀ خروج نیروهای امریکایی تا پایان ماه اگست از افغانستان، طالبان بر شهرهای عمدۀ افغانستان حمله کرده‌اند. هرات در غرب، کندهار و لشکرگاه در جنوب٬ کندز در شمال‌شرق و سرپل در شمال افغانستان شاهد نبردهای سنگین بوده‌اند.

طالبان تمامی ولسوالی‌های تخار را هم تصرف کرده و شهر تالقان گواه درگیری‌های سنگین میان نیروهای افغان و جنگجویان طالبان بوده است.

آوارگان نبردهای اخیر در کندز
آوارگان نبردهای اخیر در کندز

جنگ زندگی مردم عادی را دگرگون کرده. هزاران نفر کشته و زخمی و ده‌ها هزار نفر هم به تازگی بی خانمان شده‌اند.

یوسف احمدی از جوانان آموزش دیده نظامی از خیزش‌های مردمی به این باور است که اگر طالبان به دروازه پنجشیر برسند با نبرد شدید مردم محل رو به رو خواهند شد که به‌گفته او مانند دور گذشته در تسخیر پنجشیر ناکام خواهند بود.

XS
SM
MD
LG