لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۷

مسیر: درگیری کوچه به کوچه باعث تلفات بیشتر غیرنظامیان می‌شود


روزنامه‌های چاپ کابل
روزنامه‌های چاپ کابل
  • مسیر

روزنامه مسیر نوشته که پس از تصرف ولایت‌های نیمروز، جوزجان و سرپل از سوی طالبان، هزاران تن از خانه‌های خود آواره شده، کشته و زخمی شده‌اند. دکان‌ها، بازارها و محل‌های کار تخریب یا سوزانده شده است.

به گفته نویسنده، درگیری‌های کوچه به کوچه و بمباران هوایی در شهرها باعث تلفات غیرنظامیان بیشتر می‌شود، بنابراین هرچه جنگ بیشتر طول بکشد، شدت بیشتر بگیرد و در شهرها بیشتر دوام کند، به همین منوال غیرنظامیان بیشتری آسیب می‌بینند.

نویسنده تاکید می‌کند، هردو طرف می‌دانند که جنگ راه حل مشکل فعلی نیست، اول این که هیچ پیروزی در این جنگ وجود ندارد و حتی اگر پیروزی وجود داشته باشد، نتیجه آن جز زیان چیز دیگری نیست.

به گفته نویسنده، حتی اگر طالبان فکر کنند که در جنگ دولت را به دست خواهند گرفت، نخست این غیر ممکن به نظر می‌رسد، اما اگر این کار را انجام دهند، طالبان همچنان با مشکلات جدی روبرو خواهند شد، زیرا جهان، از جمله متحدان آن‌ها بارها گفته اند دولتی را که به زور روی کار آمده، با آن کار نخواهد کرد به رسمیت نمی‌شناسد.

  • هیواد

روزنامه هیواد با اشاره به نشست اخیر سازمان ملل درباره وضعیت افغانستان نوشته که افغان‌ها انتظارهای زیادی از شورای امنیت سازمان ملل متحد داشتند که تصمیمات مهمی را در مورد وضعیت کنونی افغانستان اتخاذ کند و برای جلوگیری از جنگ در افغانستان اقدامات جدی روی دست گیرند.

اما به باور نویسنده، متأسفانه چنین استدلال محکمی مطرح نشده و شورای امنیت نیز تاکنون اقدامی نکرده است.

با این حال روزنامه نوشته، نماینده افغان و نمایندگان هند و برخی از طرف‌های دیگر در شورای امنیت سازمان ملل متحد گفتند که پاکستان پرورش دهنده تروریزم در منطقه است و نماینده افغان تاکید کرد که جامعه بین‌المللی باید بر پناه‌گاه‌های گروه‌های تروریستی در این کشور تمرکز کند.

اما نویسنده تأکید می‌کند که تصمیم شورای امنیت در حال حاضر ضروری است، زیرا باید بتواند این کار را منصفانه انجام دهد و بر سرکوب حمله به افغانستان تلاش کند.

نویسنده همچنین نوشته که این تنها تروریزم نیست بلکه حمله به افغانستان است و این حمله به یکی از اعضای سازمان ملل متحد است و این حمله به ملت جامعه بین‌المللی جنایت بزرگی است، بنابر این افغان‌ها حق دارند از سازمان ملل و جامعه بین‌المللی بخواهند تا از آنان دفاع کنند.

  • اطلاعات روز

و روزنامه اطلاعات روز نوشته، پس از سقوط ۹ ولسوالی در پکتیا، دولت افغانستان تصمیم گرفت تجارت خود را با پاکستان از طریق شاهراه پتان متوقف کند.

به گفته نویسنده، مقامات افغان این تصمیم را به این علت گرفتند تا پول گمرک به جیب طالبان نرود.

این روزنامه می‌نویسد که پس از سقوط ولسوالی‌ها و این تصمیم دولت افغانستان، نه تنها درآمد کاهش یافته بلکه بر کار و بار مردم این منطقه نیز تأثیر منفی گذاشته است.

به گفته نویسنده،کار ساخت شاهراه پتان در پکتیا که با خواست مکرر مردم برای عبور ترانزیتی از آن تا قسمت زیادی تکمیل شده بود، اما شدت جنگ و سقوط ولسوالی سرنوشت این شاهراه را نیز به حالت نامعلوم قرار داده است.

XS
SM
MD
LG