لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۲

نشست سه روزه در مورد صلح افغانستان در قطر برگزار می‌شود


عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در جریان یک نشست در مورد صلح افغانستان در قطر.
عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در جریان یک نشست در مورد صلح افغانستان در قطر.

با آن که دامنۀ جنگ در افغانستان گسترش یافته و طالبان حمله‌های شان را به شهرها آغاز کرده اند، اما با این همه تلاش‌ها برای صلح ادامه دارد.

در ادامه این تلاش‌ها فردا سه‌شنبه (۱۹ اسد) نشستی در دوحه، پایتخت قطر در پیوند به صلح افغانستان با اشتراک نمایندگان کشورهای حامی روند صلح افغانستان، حکومت افغانستان و گروه طالبان برگزار خواهد شد.

وزارت دولت در امور صلح افغانستان می‌گوید که این نشست به تاریخ (۱۹ اسد) آغاز و تا (۲۱ اسد) ادامه خواهد یافت.

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی، معصوم ستانکزی، رئیس هیئت مذاکراتی دولت افغانستان و سید سعادت منصور نادری، وزیر دولت در امور صلح افغانستان امروز دوشنبه (۱۸ اسد) به هدف شرکت در این نشست به دوحه می‌روند.

ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح افغانستان می‌گوید، این نشست به میزبانی قطر و همکاری سازمان ملل و امریکا برگزار می‌شود: "هدف این نشست هماهنگی کشورهای همکار در بخش صلح افغانستان، تسریع روند صلح افغانستان و توقف خشونت‌ها است."

ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح
ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح

در این نشست نمایندگان امریکا، روسیه، چین و پاکستان نیز شرکت خواهند کرد.

اما گروه طالبان می‌گوید که برای اشتراک در این نشست تا ساعات دیگر تصمیم خواهد گرفت.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی این گروه در قطر به رادیو آزادی گفت که معلومات دقیق در پیوند به اشتراک نمایندگان این گروه در این نشست در ساعات آینده با رادیو آزادی در میان گذاشته خواهد شد.

موضوع برگزاری نشست دوحه در پیوند به صلح افغانستان در حالی به میان می‌آید که در روزهای اخیر همزمان با تشدید جنگ خواست‌های کمپاین گونه برای بسته شدن دفتر سیاسی طالبان در قطر در رسانه‌های اجتماعی مطرح شده است.

در کنار این افزایش جنگ‌ها بر این گفت‌وگوها سایه افگنده و در این اواخر موضع حکومت افغانستان هم جنگ ضد جنگ است که به گفته مقام‌های حکومتی بر آنان تحمیل شده است.

محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان هم امروز به همین منظور با شماری از رهبران سیاسی جهادی دیدار و گفت‌وگو کرد.

ریاست جمهوری می‌گوید، در این دیدار در کنار حمایت از تداوم و بقای نیروهای امنیتی و جمهوریت در پیوند به تقویت و تجهیز نیروهای خیزش مردمی فیصله صورت گرفت.

محمد امیری، معاون سخنگوی ریاست جمهوری گفت: "رئیس جمهور امروز با رهبران سیاسی و جهادی دیدار کرد. در این دیدار رهبران سیاسی و جهادی در کنار حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی و نظام، روی انسجام و تجهیز نیروهای خیزش مردمی به هدف شکست دشمن بحث و فیصله کردند."

بر بنیاد معلومات ریاست جمهوری، در این نشست محمدسرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی، عبدرب رسول سیاف، رهبر جهادی، مارشال عبدالرشید دوستم، کریم خلیلی، محمد محقق، میررحمان رحمانی، رئیس ولسی جرگه و فضل الهادی مسلمیار، رئیس مشرانو جرگه اشتراک کرده بودند.

در این نشست در حالی بر تقویت و تجهیز نیروهای خیزش مردمی فیصله شده که طالبان ادعای تصرف ۵ شهر افغانستان را کرده اند، اما حکومت می‌گوید، مقاومت در برابر طالبان در این شهرها ادامه دارد.

جنگ جاری بر روند صلح تاثیر منفی گذاشته و بیشتر شهروندان افغانستان را نسبت به گفت‌وگوهای صلح دوحه بی‌باور کرده است، اما دیده شود که نشست روزهای بعد در دوحه نتایجی را به همراه خواهد داشت یانه.

XS
SM
MD
LG