لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۴

پنتاگون: نیروهای افغان توانایی مبارزه با طالبان را دارند


آرشیف، نیروهای امنیتی افغانستان
آرشیف، نیروهای امنیتی افغانستان

وزارت دفاع امریکا با ابراز نگرانی از وضعیت امنیتی جاری در افغانستان، می‌گوید که نیروهای امنیتی افغان توانایی مبارزه با طالبان را دارند.

وزارت دفاع ایالات متحدۀامریکا (پنتاگون) می‌گوید، وضعیت در افغانستان در مسیر درست حرکت نمی‌کند.

جان کربی، سخنگوی این وزارت دوشنبه (۹ اگست) در واشنگتن گفت، ایالات متحده از وضعیت کنونی در افغانستان نگران است، اما نیروهای امنیتی افغان توانایی مبارزه با طالبان را دارند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، آقای کربی با اشاره به سقوط شماری از مرکزهای ولایت‌ها به دست طالبان گفت، نیروهای افغان مسوول دفاع از شهرها و مردم خود هستند و اکنون برای غلبه بر وضعیت، به رهبری خود متکی بوده و برای بیرون رفت از این بحران، باید ارادۀ قوی نشان دهند.

آرشیف، شماری از نیروهای امریکایی در افغانستان
آرشیف، شماری از نیروهای امریکایی در افغانستان

مقام‌های افغان، خروج ناگهانی نیروهای امریکایی از افغانستان و ادامه‌ی حمایت پاکستان از طالبان را مسوول وضعیت کنونی در این کشور دانسته اند.

روح‌الله احمدزی، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان دیروز به رادیو آزادی گفت: "تروریست‌هایی که به افغانستان اعزام می‌شدند، اکنون بی‌سابقه است. صدها مدرسه در پاکستان رخصت شده‌اند و صدها هزار تن به خاک افغانستان اعزام شده‌اند. افسران اردوی پاکستان و پرسونل آن مشخصاً در افغانستان در کنار طالبان و بر ضد مردم و نیروهای امنیتی افغانستان می‌جنگند."

وضعیت کنونی در افغانستان شماری از افغان‌ها را بر آن داشته تا از طریق رسانه‌های اجتماعی برای ترغیب جامعه بین‌المللی به خاطر افزایش فشار بر پاکستان استفاده کنند.

کمپاینی با هشتگ تحریم بر پاکستان که در سه روز گذشته راه اندازی شده، از جامعه بین‌المللی می‌خواهد تا پاکستان را که به گفتۀ آن‌ها حامی اصلی ادامه‌ای جنگ در افغانستان است، تحریم کند.

ولی مقام‌های پاکستان می‌گویند، نباید اسلام آباد را در وخامت وضعیت امنیتی در افغانستان سرزنش کرد.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان روز گذشته در یک کنفرانس خبری در اسلام آباد گفت، مسئله شکست حکومتداری در افغانستان و نیروهای امنیتی افغان است که جامعه بین‌المللی باید به آن رسیدگی کند.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان
شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، آقای قریشی قابلیت‌های نیروهای افغان و سرمایه‌گذاری جامعه بین‌المللی بر آن‌ها را زیر سوال برده و گفته، نباید پاکستان را مسوول وخامت اوضاع در افغانستان دانست.

معید یوسف، مشاور امنیت ملی پاکستان نیز دیروز جنگ طولانی در افغانستان را برای پاکستان یک "سناریویی وحشتناک" خوانده و از ایالات متحده خواست تا تلاش‌هایش را برای بازگردانیدن دولت افغانستان و طالبان به میز مذاکرات، افزایش دهد.

به گفتۀ آقای یوسف، تحولات اخیر در افغانستان، نفوذ پاکستان را تضعیف کرده و حتی طالبان هنوز به درخواست پاکستان بندر سپین بولدک را باز نکرده‌اند.

اما حبیبه سرابی، یکی از اعضای تیم مذاکره کنندۀ دولت افغانستان می‌گوید که پیشروی‌های اخیر طالبان به حمایت حامیان منطقوی آن‌ها صورت می‌گیرد.

سرابی در مصاحبه با شبکۀ تلویزیونی الجزیره در پاسخ به این که چرا در چند روز گذشته وضعیت افغانستان بدتر شده و طالبان کنترل مرکزهای حداقل شش ولایت را در دست گرفته اند، گفت: "چون آن‌ها (طالبان) حمایت دریافت می‌کنند. آن‌ها توسط کشورهای منطقه حمایت می‌شوند. ممکن است آن‌ها از حمایت برخی همسایگان ما و کشورهای خلیج برخوردار باشند."

حبیبه سرابی، عضو هیئت گفتگو کننده صلح افغانستان با طالبان
حبیبه سرابی، عضو هیئت گفتگو کننده صلح افغانستان با طالبان

خانم سرابی همچنین در توییتی گفته که طالبان از یکسو می‌گویند که برای صلح آماده هستند، اما به شهرها حمله کرده، افراد ملکی از جمله زنان و کودکان را به قتل می‌رسانند.

شهر دوحه پایتخت قطر که میزبان مذاکرات متوقف شده بین دولت افغانستان و طالبان است، امروز میزبان یک نشست دیگر در مورد وضعیت امنیتی جاری در افغانستان است.

یک هیئت به رهبری عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان در این نشست شرکت می‌کند و انتظار می‌رود که بازیگران کلیدی دخیل در مسئلۀ افغانستان نیز در آن حضور داشته باشند.

XS
SM
MD
LG