لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۵

هشت صبح: جنگ به گونه‌ای بی‌سابقه در افغانستان گسترش یافته است


روزنامه‌های چاپ کابل
روزنامه‌های چاپ کابل
  • مسیر

روزنامه مسیر در سرمقاله‌اش ادعا کرده است که هنوز هم در مرکزهای حدود ده ولایت جنگ کوچه به کوچه جنگ جریان دارد.

روزنامه در ادامه نوشته است که در حال حاضر شهرها از زمین و هوا زیر آتش گرفته شده است و خانه‌های مردم ویران شده، دکان‌ها و مارکیت‌ها آتش گرفته، شفاخانه‌ها، مکتب‌ها، مسجدها، پوهنتون‌ها و هیچ جای دیگر‌ مصوون نیست.

بر اساس معلومات نویسنده، بسیاری از مردم در خانه‌های‌شان بند مانده اند تا جایی که برخی مردم حتی موقع ندارند که مرده‌های‌شان را دفن و زخمی‌های‌شان را تداوی کنند.

به گفته نویسنده، هرگاه طالبان توسط زور و جنگ شهرها را تصرف کنند آن را پیروزی خود می‌دانند و هرگاه حکومت از راه جنگ و بمباری شهرها را دوباره پس می‌گیرد آن را شکست طالبان و پیروزی خود می‌داند اما به باور نویسنده هردو طرف فراموش می‌کنند که پیروزی به قیمت ویرانی و تخریب شهرها معنایی ندارد.

نویسنده نوشته است که هرگاه طالبان شهرها را تصرف کنند، اما شهرها تخریب شده باشند، دکان‌ها و مارکیت‌ها سوخته باشد و دارایی‌های عامه تاراج شده باشد پس به این چگونه پیروزی گفته می‌شود!؟

نویسنده روزنامه تاکید می‌کند که هردو طرف جنگ باید این‌را درک کنند که پیروزی و تلاش برای شکست یک دیگر، تلاش برای شکست مردم و کشور است و این‌را نه مردم می‌خواهد و نه به نفع حکومت افغانستان است.

  • هیواد

روزنامه هیواد در پیوند با وضعیت جنجالی فعلی، نگرانی اتاق تجارت و سرمایه گذاری را بیان کرده که این اتاق وضعیت را در برابر سرمایه‌گذاری در کشور یک بحران و خطر بزرگ خوانده است که بخاطر حمله‌های طالبان میلیون‌ها دالر به بخش خصوصی آسیب رسیده است.

روزنامه نوشته است که با ویران شدن بازارها و تاسیسات خصوصی ازسوی طرف‌های درگیر میلیون‌ها دالر سرمایه از کشور بیرون شده است و شماری دیگر سرمایه‌گذاران نسبت به سرمایه‌های شان نگران هستند.

نویسنده تاکید کرده است که حکومت افغانستان و مردم باید درمورد سرنوشت‌شان فیصله درست و بجا کنند.

اما روزنامه نوشته است که هرگاه جامعه جهانی جلو این بحران را نگیرد، دست‌آوردهای ۲۰ سال گذشته در بخش خصوصی هدر خواهد رفت.

  • هشت صبح

و روزنامه هشت صبح در پیوند به وضعیت جاری در افغانستان نوشته است که جنگ به گونه بی‌سابقه گسترش یافته است.

در ادامه آمده است که در ۱۸ ولایت جنگ جریان دارد و تا حال بسیاری از افراد ملکی به اثر جنگ کشته شده‌اند، هزاران تن دیگر بیجاه شده‌اند و روند تلفات افراد ملکی ادامه دارد.

به گفته نویسنده، وضعیت چنان خراب است که شورای امنیت نشست ویژه را برگزار کرده و نماینده خاص ملل متحد برای افغانستان هشدار داده است که هرگاه وضعیت کنترول نشود، افغانستان با سرنوشت سوریه روبرو خواهد شد.

روزنامه تاکید کرده است که در شرایط فعلی نیاز است تا بر طالبان به سطح منطقه‌یی و بین‌المللی فشارها بیشتر شود و در کنار آن روند کمک به خانواده‌های بیجاه شده آغاز شود تا از بحران در کشور جلوگیری شود.

XS
SM
MD
LG