لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۰

امیدواری ارگ از گفتگوهای جاری صلح در قطر؛ عبدالله از طالبان انتقاد کرد


گفتگوهای هیئت عالی رتبه حکومت افغانستان با طالبان در قطر
گفتگوهای هیئت عالی رتبه حکومت افغانستان با طالبان در قطر

حکومت افغانستان ابراز امیدواری کرده که مذاکرات جاری در قطر، روند صلح را تسریع کند.

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی که در راس یک هیئت حکومت افغانستان به شهر دوحه در قطر رفته، پس از مذاکرات روز گذشته از طالبان انتقاد کرد.

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، امیدوار است، مذاکرات که دیروز (۱۰ اگست) در شهر دوحه پایتخت قطر آغاز شد، روند صلح این کشور را سرعت بخشد.

محمد امیری، معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان دیروز به رسانه‌ها گفت: "دولت افغانستان معتقد به پایان جنگ و تسریع روند گفتگوهای صلح است. توقع ما این است که نشست قطر زمینه‌های لازم را برای تسریع پروسۀ صلح فراهم کند."

سفارت ایالات متحدۀ امریکا در کابل روز گذشته در توییتی گفت، در مذاکرات جاری در قطر باید هر دو طرف به خاطر داشته باشند که زندگی افغان‌ها نیز مهم است. به گفتۀ این سفارت خشونت و تخریب، راه رسیدن به قدرت نیست.

مذاکرات اخیر صلح در قطر که دیروز آغاز شد، امروز و فردا نیز ادامه خواهد داشت. در نخستین روز این نشست، با نمایندگان کشورهای همکار در روند صلح افغانستان گفتگو صورت گرفته است.

محمد معصوم ستانکزی، رئیس تیم مذاکره کنندۀ حکومت افغانستان، حمله‌های طالبان بر شهرها را تخطی از اصول بین‌المللی و تعهدات طالبان خوانده، در اعلامیه‌ای گفت که این حمله‌ها باعث ایجاد بی اعتمادی بین دو طرف شده است.

آقای ستانکزی این سوال را هم مطرح کرده که اگر طالبان آماده‌ای بحث‌های جدی هستند، چرا طرح‌شان را در مورد آیندۀ سیاسی مشترک، ارایه نمی‌کنند؟

معصوم ستانکزی، رئیس هیئت گفتگو کننده صلح حکومت افغانستان با طالبان
معصوم ستانکزی، رئیس هیئت گفتگو کننده صلح حکومت افغانستان با طالبان

در مورد این که توقعات طالبان از مذاکرات جاری در قطر چیست، محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر تا تهیه این گزارش، به پیغام رادیو آزادی پاسخ نداد.

امروز (۲۰ اسد) دومین روز این نشست "ترویکا پلس" نامیده شده و فردا در سومین روز آن نشست منطقه‌ای در مورد صلح افغانستان دایر خواهد شد.

ایالات متحدۀ امریکا، روسیه، چین و پاکستان در گروه "ترویکا" شامل اند.

فریدون خوزون، سخنگوی شورای عالی مصالحۀ ملی نیز ابراز امیدواری کرد که این مذاکرات به روند صلح افغانستان کمک کند: "در هر سه نشست، ما کوشش می‌کنیم تا پیغام صلح افغانستان را به جامعۀ جهانی برسانیم. انتظار داریم که در این نشست‌ها روی تسریع مذاکرات و ختم جنگ و خشونت‌ها بحث شود."

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان که در نشست دیروز حضور داشت، پس از اجلاس از طالبان انتقاد کرد.

آقای عبدالله گفت، طالبان برای ایجاد اعتماد، روی آزادی زندانیان‌شان تاکید کرده‌اند، در حالی که آزادی زندانیان هیچ کمکی به روند صلح و پایان جنگ در افغانستان نکرده است.

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان
عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان

به گفتۀ عبدالله عبدالله، علاوه بر شبکۀ القاعده و سایر گروه‌های تروریستی بین‌المللی، هزاران تروریست از جیش محمد گرفته تا لشکر طیبه، وارد افغانستان شده‌اند و برضد افغان‌ها می‌جنگند.

وزارت خارجه ایالات متحدۀ امریکا گفته که در نشست سه روزه اخیر در دوحه، زلمی خلیل‌زاد، فرستاده خاص واشنگتن برای صلح افغانستان، برای کاهش خشونت‌ها، طالبان را تحت فشار قرار خواهد داد.

از آغاز خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان در اوایل ماه می تا اکنون، جنگ و خشونت‌ها در مناطق مختلف این کشور شدت یافته و طالبان کنترل شماری از ولسوالی‌ها و برخی مرکزهای ولایت‌ها را در دست گرفته اند.

همزمان با افزایش ناامنی و جنگ، سرنوشت مذاکرات صلح بین افغان‌ها در قطر نیز همچنان مبهم باقی مانده است.

قبل از این به تاریخ ۱۷ جولای نیز یک هیئت حکومت افغانستان به رهبری عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی شورای عالی مصالحۀ ملی این کشور، به دوحه رفته و با رهبران طالبان مذاکره کرده بود، اما این مذاکرات نتیجه قاطع نداشت و هر دو طرف تعهد کرده بودند که مذاکرات را ادامه خواهند داد.

XS
SM
MD
LG