لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۳

ویسا: افغانستان اخیرا شاهد رویدادهای دراماتیک است


روزنامه‌های کابل
روزنامه‌های کابل
  • هیواد

روزنامه هیواد نوشته است، پس از آن که دست داشتن پاکستان در عقب جنگ افغانستان آشکار شده و ملیشه‌ها، اردو و گروه‌های پرورش یافته تروریستی از سوی آن کشور یکجا با طالبان برای جنگ به افغانستان آمده اند، این مساله سبب واکنش تند افغان‌ها در برابر پاکستان شده است.

به باور نویسنده مطلب، این مفکوره ضد پاکستانی نه تنها اینجا در افغانستان به اوج خود رسیده است، بلکه افغان‌های محکوم در آن سوی مرز نیز به پا خاسته و در چوکات «جنبش تحفظ پشتون‌ها» برضد تجاوز پاکستان، تروریزم و جنگ تحمیل شده از سوی آن کشور منسجم شده‌اند.

نویسنده به کارزار هشتگ ضد پاکستان اشاره کرده است که از دو روز به این طرف افغان‌ها در رسانه‌های اجتماعی زیرنام «پاکستان به سطح بین‌المللی تحریم شود» را راه اندازی کرده‌اند.

اما نویسنده انتقاد کرده است که بدبختانه جامعه جهانی تنها این تجاوز پاکستان را نظاره می‌کند و به گفته نویسنده ، این بزرگ‌ترین نگرانی افغان‌هاست و باتمام توان فشار وارد می‌کنند که جامعه جهانی باید این صدای افغان ها را بشنود و آنان را از این جنگ تحمیل شده نجات دهد.

  • ویسا

روزنامه ویسا نوشته است که افغانستان اخیرا شاهد رویدادهای دراماتیک است.

نویسنده در ادامه در پیوند به جنگ جاری از طالبان انتقاد کرده است که همیشه دعوای نظم را داشتند، اما به گفته وی، حالا که مناطق را تصرف می‌کنند برعکس در آنجا چور و چپاول صورت می‌گیرد.

روزنامه نوشته است که درحال حاضر خانه‌ها و دکان‌ها در مناطق تحت اداره طالبان به آتش کشانده می‌شوند، تاسیسات عام‌المنفعه مانند مکاتب ،پل‌ها و سرک‌ها تخریب می‌شوند و مردم از خانه‌های‌شان بیرون کشیده شده و کشته می‌شوند.

نویسنده از رئیس جمهور غنی نیز به شدت انتقاد کرده است که جوانان زیادی تحت فرماندهی وی جان‌های‌شان را از دست دادند. اما مناطق زیاد تحت اداره طالبان درآمده است.

  • اطلاعات روز

و روزنامه اطلاعات روز نوشته است که برعلاوه دیگر ولایت‌های شرقی جنگ در غازی آباد، ناری و برخی مناطق دیگر ولایت کنر، شماری زیاد از دانش آموزان را از تعلیم محرم کرده است و آنان به اسد آباد مرکز کنر و مناطق دیگر نقل مکان کرده‌اند.

روزنامه نوشته است که حدود هزار دانش آموز از غازی آباد ، ناری و دیگر مناطق ناامن این ولایت در اثر جنگ از نعمت تعلیم محروم شده‌اند.

نویسنده در کنار درخواست ختم جنگ از سوی طرف‌های درگیر، از آنان خواسته است که مکاتب و دیگر دارای‌های عامه را هدف قرار ندهند.

XS
SM
MD
LG