لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۸

هشت صبح درباره نشست هیئت افغانستان در قطر نوشته است


روزنامه‌های کابل
روزنامه‌های کابل
  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح به آخرین دیدار مقام‌های افغان و طالبان در قطر اشاره می‌کند و می‌نویسد که امروز (۲۱ اسد) سومین و آخرین روز این دیدار است.

به نوشته این روزنامه، خواست‌های هیئت افغانستان پایان بی درنگ حمله‌های طالبان به شهرها و آغاز مذاکرات صلح جدی و معنی‌دار و راه حل سیاسی است.

نویسنده تأکید می‌کند که صدور اعلامیه برای افغان‌ها پذیرفتنی نیست و باید اقدام‌های عملی برای پایان جنگ انجام شود.

به نوشته این روزنامه، بحران کنونی مستلزم این است که هر دو طرف به نتیجه برسند زیرا افغان‌های خسته از جنگ خواهان کاهش خشونت هستند.

این روزنامه از جامعه جهانی و کشورهای کمک کننده صلح خواسته است تا روی اقدام‌های که می‌تواند نقش مثبتی در تغییر وضعیت داشته باشد، کار کنند.

  • هیواد

روزنامه هیواد، می‌نویسد که شورای امنیت سازمان ملل متحد چند روز پیش اوضاع افغانستان را بررسی کرده، اما هیچ گونه قطع نامه یا تعهدی برای کنترل بحران در افغانستان نداده است و نه به حمله‌های خارجی و تروریستی به افغانستان واکنش نشان داده است.

این روزنامه می‌نویسد، این که نماینده دایم افغانستان در سازمان ملل متحد در مورد ریشه‌های تروریستی در پاکستان و تجاوز پاکستان به افغانستان به شورای امنیت گزارش داده است، شورای امنیت هنوز به شکایات افغانستان رسیدگی نکرده است.

اما اکنون به باور نویسنده گفته می‌شود که نشست دیگری از شورای امنیت سازمان ملل متحد تشکیل خواهد شد.

نویسنده تاکید می‌کند که شورای امنیت سازمان ملل متحد باید به صدای افغان‌ها گوش دهد، زیرا جنگ روان دستاوردهای پسین افغانستان و حقوق بشر را تهدید می‌کند و این هراس افگنی روان است که افغانستان، منطقه و جهان را تهدید می‌کند.

به نوشته این روزنامه، سازمان ملل متحد و جامعه جهانی باید این مسوولیت را بی درنگ و بدون تأخیر انجام دهند و به صدای مردم افغانستان گوش دهند.

  • اطلاعات روز

و اطلاعات روز پرسشی را مطرح کرده است که هدف از کشتارهای هدفمند پس از سقوط سپین بولدک چه است؟

در ادامه سرمقاله این روزنامه آمده که از زمان ایجاد خط دیورند، پاکستان و افغانستان از نظر تاریخی دارای صفحه تاریکی از روابط سیاسی بوده اند.

به گفته نویسنده، این روابط سیاسی تفرقه‌انگیز در ۱۸ سال گذشته با حمایت قاطع پاکستان از طالبان بیشتر شده است.

مداخله آشکار پاکستان در افغانستان و به ویژه پشتیبانی از جنگجویان طالبان با آغاز خروج آمریکا از افغانستان وارد مرحله جدیدی شده است.

سرمقاله نویس این روزنامه نوشته که پس از سقوط سپین بولدک و ۴۰۰ قتل هدفمند از سوی طالبان در قندهار با کمک نیروهای پاکستانی نگران کننده است و به باور نویسنده این ظاهراً نشان می‌دهد که پاکستان استراتژی تقسیم قومی در افغانستان را دنبال می‌کند.

XS
SM
MD
LG