لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۵

روز جهانی جوانان؛ فساد اداری، بیکاری و ناامنی از مشکلات عمده جوانان در افغانستان


شماری از جوانان در ولایت خوست
شماری از جوانان در ولایت خوست

آخرین آمار رسمی در افغانستان نشان می‌دهد که این کشور از منظر ترکیب نفوس یکی از جوان‌ترین کشورها است.

کشوری که بیش از ۶۷ درصد نفوس آن زیر سن ۲۴ سال قرار دارند.

بیش از ۴ دهه جنگ مشکلات زیادی را فرا راه افغانستان به ویژه جوانان این کشور قرار داده است.

شماری از جوانان افغانستان می‌گویند که با سقوط رژیم طالبان در سال ۲۰۰۱ باورها بر این بود که یک فرصت طلایی برای پیشرفت جوانان فراهم شده و جوانان با تحصیل در نهادهای اکادمیک می‌توانند که نقش ارزنده‌ای در چرخۀ اقتصادی و سیاسی کشور بازی کنند.

طیب بصیر، یکی از این جوانان که پس از ۱۶ سال تحصیل و سپری کردن سال‌ها بی‌کاری در یکی از اداره‌های دولتی صاحب کار شده، می‌گوید که جوانان در دورۀ تحصیل با شور و اشتیاق زیاد در آرزوی اتمام تحصیل‌شان هستند تا با استخدام در اداره‌های دولتی نقش سازنده‌ای برای کشورشان بازی کنند.

به گفته آقای بصیر، اما واقعیت‌های جامعه افغانستان و روند بروکراسی در اداره‌های دولتی افغانستان خلاف توقع آنان است و با فارغ‌ شدن‌شان از پوهنتون همه آرزوهای شان نقش بر آب می‌شود.

او بیکاری، موجودیت فساد در اداره‌های دولتی، ناامنی و تداوم جنگ را از مشکلات عمدۀ جوانان افغانستان عنوان می‌کند: "متاسفانه وضعیت فعلی که در افغانستان روان است، این سبب شده که بیشتر جوانان افغانستان را ترک کنند که در بین‌شان شماری از کسانی هستند که ماستری دارند و از دانشگاه فارغ شده اند. دلیل خروج این‌ها بیکاری است تا به بیرون از کشور بروند و نفقۀ خانواده‌های خود را تأمین کنند."

آقای بصیر می‌گوید که جنگ‌های اخیر روند خروج جوانان از کشور را بیشتر ساخته و بیشتر جوانان تحصیل کرده را در یک ناامیدی کامل قرار داده است.

به گفته او، فرار جوانان از کشور صدمۀ جبران ناپذیری به جامعه افغانستان وارد می‌کند.

حشمت‌الله بهزاد، یکی دیگر از جوانان افغانستان که چندین سال تجربه روزنامه‌نگاری دارد، می‌گوید که رهبری حکومت‌های پس از سقوط رژیم طالبان سرمایه‌گذاری چشم‌گیری روی جوانان نکرده اند.

به گفته آقای بهزاد، فرصت تحصیلی و کار در دو دهۀ پسین تنها برای شمار محدودی از جوانان فراهم شده است: "در همین بیست سال ما شاهد موج گسترده‌ای از مهاجرت‌ها بودیم، همچنان شاهد اعتیاد و بی‌کاری بیش از حد بودیم که این‌ها همه از جمله چالش‌های بزرگ فرا راه جوانان اند و همچنان نبود فرصت‌های تحصیلی."

آقای بهزاد می‌گوید که تشدید جنگ در ماه‌های اخیر و سقوط پی‌هم ولسوالی‌ها و ولایت‌ها به مشکلات جوان افزوده است.

افرادی که در بگونه روز مزد کار می کنند در انتظار دریافت کار
افرادی که در بگونه روز مزد کار می کنند در انتظار دریافت کار

آخرین آمار رسمی میزان بیکاری در افغانستان را ۱۸.۶ درصد اعلام کرده بود که بیشترشان جوانان هستند.

معینیت امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ با تأیید این مشکلات می‌گوید که استراتژی ملی جوانان از سوی این معینیت تهیه و نهایی شده و امروز پنج‌شنبه (۲۱ اسد) در یک نشست در ارگ ریاست جمهوری از سوی رئیس جمهور امضا خواهد شد.

ادریس الکوزی، معین جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ به رادیوی آزادی گفت: "این استراتژی پنج ساله است و مواردی که در آن شامل می‌شود، اشتغال‌زایی، صحت، محیط زیست، دوری از مواد مخدر و آموزش حرفه‌ای می‌باشند."

به گفته آقای الکوزی، مسئولیت‌های ۱۱ اداره دولتی در پیوند به جوانان در این استراتژی مشخص شده است.

از سوی دیگر ادارۀ ملی احصائیه و معلومات افغانستان در سال ۱۳۹۹ هجری خورشیدی نفوس افغانستان را ۳۲ میلیون و ۹۰۰ هزار بر آورد کرد.

بر اساس آمار این اداره ۶۷ درصد نفوس افغانستان زیر سن ۲۴ سال قرار دارند.

روئینا شهابی، سخنگوی این اداره به رادیو آزادی گفت: "جمعیت ۱۵ الی ۲۴ ساله ما مطابق برآورد نفوس سال چهارده صد ۲۰.۶ درصد است."

این در حالیست که امروز دوازدهم آگست برابر به روز جهانی جوانان است.

این روز از سوی سازمان یونسکو به عنوان روز جهانی جوانان نامگذاری شده که همه ساله از آن بزرگداشت می‌شود.

XS
SM
MD
LG