لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۳

کاهش امیدواری افغان‌ها نسبت به نتیجه گفت‌وگوهای صلح


آرشیف، مذاکرات صلح در قطر
آرشیف، مذاکرات صلح در قطر

دوحه پایتخت قطر امروز پنجشنبه (۲۱ اسد) نیز میزبان مذاکرات صلح افغانستان بود.

نشست دو روزه ترویکا پلس که با اشتراک کشورهای امریکا، چین، روسیه و پاکستان روز شنبه آغاز شد، روز گذشته پایان یافت.

شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید، روز پنج‌شنبه نشست منطقه‌یی در باره صلح افغانستان است.

این‌در حالی است که امروز پنجشنبه (۲۱ اسد) ولایت غزنی سقوط کرد و از برخی ولایت‌های دیگر نیز گزارش‌های از شدت جنگ می‌رسد.

شدت جنگ و خشونت‌ها از سوی طالبان، امیدواری مردم را نسبت به نتیجه گفت‌وگوهای صلح کم کرده است.

در چند روز گذشته شهرهای نزدیک به یازده ولایت افعانستان به دست طالبان سقوط کرده.

نورالله باشنده ولایت غزنی به رادیو آزادی می‌گوید، جنگ مردم را ناامید کرده و به‌گفته او مردم هیچ امیدی از نتیجه مثبت گفت‌وگوهای صلح ندارند: "در این اواخر جنگ شدت گرفته و طالبان مناطق بیشتری را گرفتند. گفته می‌شود ده تا یازده ولایت سقوط کرده و امروز هم غزنی سقوط کرد و والی به کابل رفت، از طرف دیگر گفت‌وگوهای صلح روان است و حکومت هم از بهتر شدن وضعیت می‌گوید. از نظر من هیچ امیدی به صلح نیست."

در هرات نیز از چند روز بدین‌سو جنگ جریان دارد و دامنه جنگ اکنون در مرکز این شهر رسیده.

اکنون باشندگان این ولایت می‌گویند مذاکرات و نشست‌های صلح در دوحه افغان‌ها را گمراه می‌کند و هیچ نتیجه مثبتی نخواهد داشت.

مسکا باشنده هرات به رادیو آزادی می‌گوید: روزها و هفته‌هاست در هرات جنگ جریان دارد، مردم از خانه‌های خود بیجا شده و با مشکلات زیادی مواجه اند، گفت‌وگوهای صلح در قطر جریان دارد اما این گفت‌وگوها هیچ فایده و ارزشی ندارد."

یکی از باشندگان میدان وردک که به‌علت مشکلات امنیتی نمی‌خواهد از او نامی برده شود، به رادیو آزادی گفته است، شدت جنگ آینده را برای آنان تاریک کرده است: "به نظر من، این روند صلح و مذاکرات در قطر کارساز نخواهد بود، زیرا مدت زمان زیادی گذشته است اما نتیجه‌یی نداشته است. حتی با شدت گرفتن جنگ و سقوط ولایت‌ها."

بیجا شده های داخلی در کابل
بیجا شده های داخلی در کابل

این جنگ‌ها هزاران خانواده را تا کنون آواره کرده و پای شمار زیادی را به کابل کشانده، جایی که در خیابان‌ها. پارک‌ها و مساجد آواره شده و منتظر کمک‌های اند که از سوی دولت برای‌شان وعده شده است.

به گفته وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان تنها در یک هفته گذشته. نزدیک به ۳۵ هزار خانواده از ولایت‌های بدخشان، تخار، بغلان و کندز به‌کابل آواره شده اند که بیشتر‌ شان با مشکلات اقتصادی و‌ نبود سرپناه مواجه اند.

این در حالی است که در دو ماه گذشته جنگ شدید میان نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان و طالبان جریان دارد، طالبان تاکنون نزدیک به ۲۰۰ ولسوالی را تصرف کرده و برای تصرف مراکز شهر‌ها حملات‌شان را گسترش داده اند.

XS
SM
MD
LG