لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۸

زلمی خلیل‌زاد: طرح ۹ ماده‌یی برای حل بحران افغانستان ارایه شد


زلمی خلیل‌زاد٬ فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان
زلمی خلیل‌زاد٬ فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان

با شدت جنگ و سقوط پی‌هم ولایت‌های افغانستان زلمی خلیل‌زاد٬ فرستاده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان طرح ۹ ماده‌یی را برای حل بحران کنونی کشور منتشر کرده است.

خلیل‌زاد در صفحه توییتر خود نوشته: "ما خواستار توقف فوری حمله‌های در برابر شهرها و خواستار یک راه‌حل سیاسی هستیم و هشدار می‌دهیم، دولتی که با زور تحمیل شده باشد، یک دولت منسجم نخواهد بود."

این طرح با اشتراک نظر کشورهای چون امریکا، چین، بریتانیا، پاکستان، ازبیکستان، اتحادیه اروپا و برخی دیگر کشورها و با میزبانی قطر، برای دو طرف مذاکره کننده صلح در افغانستان ارایه شده است.

اشتراک‌کنندگان در این اجلاس تاکید عمده روی تسریع روند صلح به‌عنوان عنصر اساسی مذاکرات بین‌الافغانی، رسیدن به توافق سیاسی و آتش‌بس دایمی، ختم خشونت‌ها و حمله‌ها بر مرکزهای شهرها، حکومت اشتراکی، احترام به حقوق بشر، میکانیزم برای انتقال قدرت و عدم اجازه به گروه‌های هراس‌افگن برای استفاده از خاک افغانستان علیه دیگر کشورهاست.

کشورهای دخیل در این طرح از حکومت افغانستان‌خواستند تا برای رسیدن به یک توافق سیاسی از این رهنمود استفاده کنند.

در بند هفتم این طرح آمده که کشورهای اشتراک‌کننده در این نشست توافق کردند که آنان هیچ حکومتی را که با زور به قدرت برسد، به رسمیت نخواهند شناخت.

محمد نعیم‌وردک٬ سخنگوی دفتر سیاسی طالبان به رادیو آزادی از این طرح اظهار بی خبری کرده است.

شورای عالی مصالحه ملی و وزارت دولت در امور صلح نیز به تماس ما پاسخ ندادند.

اما پیش‌تر حکومت افغانستان به طالبان پیشنهاد کرده که جنگ را توقف دهند و در قدرت شریک شوند.

فریدون خوزون٬ سخنگوی شورای مصالحه ملی قبلا در مصاحبه با رادیو آزادی گفت اگر روی طرح اریه شده بحث شود و پذیرفته شود، مشکل افغانستان به‌گونه اساسی حل خواهد شد.

این درحالی است که در یک هفته گذشته مرکزهای ۱۵ ولایت کشور به دست طالبان سقوط کرده است و پیشروی طالبان همچنان ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG