لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۴

ناروی تودی: افغانستان به سمت جنگ داخلی در حرکت است


روزنامه‌های جهان
روزنامه‌های جهان
  • ناروی تودی

روزنامه ناروی تودی در شماره اخیر خود سخنان وزیر دفاع این کشور را اقتباس کرده است که می‌گوید، طالبان مناطق زیادی افغانستان را تصرف کرده‌اند و این کشور به گفته او به‌سمت یک جنگ داخلی در حرکت است.

ایریک کریستوفرسن، وزیر دفاع ناروی همچنان گفته که افغانستان کشوری‌ست که آن‌ها به امید رفاه و خوب شدن آن بودند اما حالا این کشور به‌سمت بدبختی در حرکت است و این بدبختی هنوز کاملا شروع نشده است.

وزیر دفاع بریتانیا نیز هشدار داده که القاعده شاید دوباره به افغانستان برگردد. روزنامه سکاتلند هیرالد از قول بین والیس، وزیر دفاع بریتانیا نوشته است که می‌گوید، در این مورد نگرانی دارد که شبکه تروریستی چند ملیتی القاعده دوباره در افغانستان فعال خواهد شد.

او مسوولیت حالات کنونی افغانستان را به دوش دونالد ترمپ، رئیس جمهور پیشین امریکا می‌اندازد.

  • میرار

روزنامه میرار به پیروزی‌های اخیر طالبان اشاره کرده، نوشته است که چرا خروج قوای امریکا از افغانستان پیروزی القاعده حساب می‌شود.

روزنامه به کشته شدن ۴۵۶ سرباز بریتانوی و ۳۷ میلیارد پوند مصرف این کشور در ۲۰ سال جنگ افغانستان اشاره کرده، نوشته است که بیرون شدن از افغانستان برای بریتانیا گران‌تر تمام می‌شود زیرا به شهرت و حیثیت بریتانیا ضربه می‌زند.

  • میل

روزنامه دیگر چاپ بریتانیا میل در مورد نزدیک شدن طالبان به کابل پایتخت افغانستان و بیرون شدن دپلومات‌های خارجی از این شهر نوشته است.

به باور روزنامه خروج ناگهانی قوای امریکا و ناتو از افغانستان می‌تواند راه را برای شبکه تروریستی القاعده باز کند که دوباره در افغانستان لانه کند.

روزنامه می‌افزاید، بعد از پیروزی‌های طالبان در روز جمعه، امریکا و بریتانیا هزاران سرباز خود را به افغانستان فرستادند که در بیرون کردن شهروندان آن‌ها از این کشور کمک کنند.

  • گلوب اند میل

روزنامه کانادایی گلوب اند میل در مورد بیرون کرده شدن کارمندان زن از بانک‌ها مطلبی را به نشر رسانده است.

به نوشته این روزنامه طالبان در کندهار به ۹ خانمی که در بانک‌ها کار می‌کردند، گفته اند که دیگر به کار نیایند.

طالبان ۲۰ سال قبل در زمان حکومت خود در افغانستان به زنان حق کار و تحصیل نداده بودند، اما این بار گفته اند که به زنان حق کار تحصیل و فعالیت می‌دهند.

XS
SM
MD
LG