لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۰

تبصره شماری از روزنامه های کابل در مورد جنگ جاری و سرنوشت نامعلوم صلح


آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ کابل
آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ کابل

وضعیت کنونی افغانستان، جنگ جاری و سرنوشت نامعلوم صلح از موضوع‌های اصلی سرمقاله‌ها و مطالب تحلیلی روزنامه‌های چاپ امروز کابل است.

روزنامه هشت صبح نوشته که کمتر از نیمی از ولایات به تصرف طالبان در آمده است و صدها خانواده از این ولایت‌ها آواره شده‌اند. به نوشته روزنامه، بسیاری از آنها به مواد خوراکی و سرپناه دسترسی ندارند و با کمبود لباس و وسایل بهداشتی روبه‌رو هستند. روزنامه وضعیت آوارگان را وخیم دانسته است.

سرمقاله‌نویس روزنامه افزوده که هنوز هم شدت جنگ در هر دو طرف تا کنون فروکش نکرده و هر دو طرف روی مقاومت تاکید می‌کنند و در این میان راه آشتی و صلح گم شده است. به نظر روزنامه، هیچ یک از طرف‌ها به راهی که مردم افغانستان و دولت‌های جهان پیشنهاد می‌کنند، نمی‌روند.

به باور نویسنده، سه‌ونیم ماه جنگ طالبان با دولت برای مردم بسیار سنگین بوده است و در این مدت هزاران غیر نظامی کشته یا زخمی شده‌اند، صدها هزار خانواده نیز آواره شده‌اند، خانه‌های مردم ویران شده و دهقان‌ها در برخی ولایات نتوانستند محصولات زراعتی خود را جمع‌آوری کنند.

نویسنده تاکید کرده که جنگ راه حل بحران افغانستان نیست. روزنامه تأکید کرده که ادامه این جنگ می‌تواند پیامدهای انسانی بیشتری به همراه داشته باشد. به نظر هشت صبح، از این رو پافشاری دو طرف بر جنگ به نفع افغانستان نیست و مردم خسته از جنگ پشتیبان ادامه آن نیستند.

سرمقاله‌نویس روزنامه افزوده است دولت و طالبان دو واقعیت جامعه افغانستان هستند که امکان حذف یکی و بقای دیگری نیست، بنابراین، دو طرف باید به واقعیت‌های موجود یک دیگر اعتراف کنند. روزنامه تأکید کرده است طالبان و دولت باید منافع ملی را در نظر گیرند و به صلح رو بیاورند تا صلح دایمی تامین شود.

روزنامه آرمان ملی پیشروی سریع طالبان در ولایات را "پروژه سپردن ولایات به طالبان" خوانده و افزوده که پروژه رو به تکمیل شدن است. به باور نویسنده، مقام‌های دولتی هم در این پروژه دست دارند و ولایات یکی پی دیگری به طالبان تسلیم داده می‌شود.

نویسنده افزوده است که عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی مشغول مذاکرات صلح در قطر است و روی طرح استعفای محمداشرف غنی رئیس جمهور، آتش‌بس و تشکیل اداره موقت بحث‌ها جریان دارد.

سرمقاله‌نویس آرمان ملی معتقد است که آقای غنی روی تکمیل شدن دوره ریاست جمهوری تاکید می‌کند، اما به باور نویسنده، اگر رئیس جمهور غنی استعفا ندهد، دامنه جنگ گسترده‌تر می‌شود که در آن مردم بیشتر آسیب خواهند دید.

روزنامه اطلاعات روز در سرمقاله‌اش نوشته که پس از ماه ها بحث‌های پنهانی در مورد صلح، حالا هم مذاکرات صلح ادامه دارد و سرنوشت آن نامعلوم است.

سرمقاله افزوده این در حالی است که سقوط ولسوالی‌ها و ولایات به سرعت ادامه دارد و کابل هم با همین تهدید مواجه است. به نظر اطلاعات روز، این مسئله نگرانی‌های مردم را بیشتر کرده است.

XS
SM
MD
LG