لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۱

رئیس جمهور غنی: اولویتم در حال حاضر هماهنگی نیروهای امنیتی و دفاعی است


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

رئیس جمهور افغانستان گفته اولویت او در حال حاضر هماهنگی نیروهای امنیتی و دفاعی است و در این باره اقدامات جدی را روی دست دارد.

همزمان با گسترش دامنه تسلط طالبان بر ولایت‌های افغانستان، رئیس جمهور گفته که انسجام دوباره نیروهای امنیتی و دفاعی در اولویت قرار دارد و در این زمینه اقدام‌های جدی را روی دست گرفته است.

محمد اشرف غنی روز شنبه (۲۳ اسد) در یک پیام تلویزیونی خطاب به ملت گفته که تلاش می‌کند تا از گسترش بیش‌تر بی‌ثباتی، خشونت و آوارگی جلوگیری شود.

آقای غنی افزود: "در حالی که می‌دانم که از حال و آینده‌تان نگران هستید برای‌تان اطمینان می‌دهم که به عنوان رئیس جمهورتان تمرکز من بر این است تا از‌ گسترش بیش‌تر بی‌ثباتی، خشونت و آوارگی مردمم جلوگیری کنم. به‌عنوان یک رسالت تاریخی تلاش می‌کنم تا نگذارم جنگ ‌تحمیل شده بر مردم افغانستان بیش‌تر از این باعث کشتار مردم بی‌گناه، از دست رفتن دستاوردهای ۲۰ ساله شما، تخریب تاسیسات عامه و بی‌ثباتی دوام‌دار شود."

آقای غنی همچنین گفت که برای یافتن راه حل، مشورت گسترده‌ای را با رهبران سیاسی، نمایندگان اقشار مختلف و همکاران بین‌المللی آغاز کرده‌ و نتیجه‌ آن را به‌زودی شریک خواهد کرد.

این در ‌حالی است که در دوحه نیز گفت‌وگوها برای حل بحران کنونی جریان دارد.

حکومت افغانستان و زلمی‌ خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان تلاش می‌کنند تا در گفت‌وگو با طالبان طرحی را برای کاهش خشونت‌ها آماده کنند.

پیش از این آقای زلمی خلیل‌زاد با نمایندگان کشورهای عضو اجلاس تروئیکای گسترده بر سر این موضوع گفت‌وگو کرده و اعلامیه نُه‌ ماده‌ ای منتشر کرد. در این اعلامیه بر حل بحران کنونی این کشور تاکید شده‌ است.

این اعلامیه با اشتراک نظر کشورهای چون امریکا، چین، بریتانیا، پاکستان، ازبیکستان، اتحادیه اروپا و برخی دیگر کشورها و با میزبانی قطر، برای دو طرف مذاکره کننده صلح در افغانستان ارایه شده‌است.

همچنین فریدون خوزون سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی نیز به رادیو آزادی گفته‌ بود که حکومت افغانستان به طالبان پیشنهاد کرده که جنگ را توقف دهند و در قدرت شریک شوند.

فریدون خوزون سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی
فریدون خوزون سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی

او افزود که در این طرح از مشارکت سیاسی تا رسیدن به توافق سیاسی همه موضوعات گنجانیده شده‌است.

این‌ نگرانی‌ها در‌ حالی است که طالبان مراکز حدود ۱۸ ولایت را تصرف کرده و بر برخی مرکزهای دیگر نیز حملات شان را شدت بخشیده‌اند.

XS
SM
MD
LG