لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۳

منابع: گروه طالبان مراکز لوگر، کنر و پکتیکا را نیز تصرف کردند


آرشیف، شماری از اعضای گروه طالبان
آرشیف، شماری از اعضای گروه طالبان

طالبان شهرهای اسدآباد در ولایت کنر را در شرق و شرنه در پکیتکا را در جنوب‌شرق افغانستان تصرف کردند.

یک منبع دولتی در ولایت پکتیکا تأیید کرد که برخی از مناطق شهر شرنه را طالبان تصرف کرده و مقام‌ها به قرارگاه نظامی عقب‌نشینی کرده‌اند.

طالبان پس از تصرف مراکز ۱۸ ولایت افغانستان، در شرق افغانستان پیشرفت کرده و شهر اسدآباد ولایت کنر را تصرف کردند.

ساکنان محل و یک عضو شورای ولایتی به رادیو آزادی گفتند که طالبان پس از یک درگیری کوتاه مقر ولایت را تصرف کردند.

ویدیوهایی منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی که پخش شده نشان‌دهند تاراج بخشی از تجهیزات دفاتر دولتی استند.

این گروه شب گذشته بخش‌هایی از کنر را پس از یک درگیر کوتاه تصرف کردند، اما ولسوالی‌های دانگام و شلتن را بدون مقاومت به دست آوردند.

نیروهای امنیتی در ولایت کنر
نیروهای امنیتی در ولایت کنر

از سویی دیگر، طالبان در جنوب شرق افغانستان برخی از ساختمان‌های دولتی را در شهر شرنه ولایت پکتیکا صبح امروز تصرف کردند.

یک منبع در ولایت پکتیکا به رادیو آزادی تأیید کرد که طالبان بخشی از شهر را تصرف کرده و مقامات ولایت به قرارگاه مرکزی عقب‌نشینی کرده‌اند.

علاوه بر این دو شهر، طالبان بر شهرهای گردیز در پکتیا، میدانشهر در میدان وردک، میمنه در فاریاب و مزارشریف در بلخ نیز حمله کردند، اما موفق به تصرف مراکز این ولایت‌ها نشدند. در این ولایات جنگ جریان دارد.

شماری از اعضای گروه طالبان در ارزگان
شماری از اعضای گروه طالبان در ارزگان

طالبان به کمربند امنیتی شهر مزارشریف حمله کردند، اما عطامحمد نور، رئیس انسجام و جنگ خیزش‌های مردمی در صفحه فیسبوک خود از عقب زدن حملات طالبان خبر داد.

او اطمینان داده است که از مردم و خاک خود حفاظت می‌کند.

وزارت داخله افغانستان نیز تأیید کرد که طالبان در این شهرها حملات کرده‌اند، اما افزود که به این گروه تلفات سنگینی وارد شده و حملات شان به عقب‌ زده شده است.‌

میرویس ستانکزی سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت که در کنار نیروهای امنیتی در این شهرها، اعضای خیزش مردمی نیز مصروف جنگ با طالبان هستند.

میرویس ستانکزی سخنگوی وزارت داخله
میرویس ستانکزی سخنگوی وزارت داخله

آقای ستانکزی گفت: "در اطراف شرنه نیروهای ما به اندازه کافی وجود دارد. در مزار شریف هم بیشتر از هر جای دیگر مردم حمایت می‌کنند، نیروهای امنیتی و دفاعی و رهبری سیاسی و نظامی در آن جا حضور دارند. آنها شب گذشته در میمنه مرکز فاریاب حمله کردند. نیروهای ما توانستند که حملات‌شان را به عقب بزنند. نیروهای امنیتی و دفاعی و خیزش‌های مردمی توانستند که به شمول قاری شعیب، سرگروپ این گروه برای ۴۰ طالب تلفات وارد کند."

برعلاوه مناطق غرب و شمال افغانستان طالبان برخی ولسوالی‌‎های مرکزی را نیز تصرف کرده‌اند.

یک منبع در ولایت دایکندی به رادیو آزادی گفت که این گروه چهار ولسوالی اشترلی، خدیر، ناوه میش و سنگتخت‌وبندر را بدون درگیری تصرف کرد.

این درحالی است که طالبان ۱۸ ولایت را به تصرف خود درآورده و تلاش دارند، اما این پیشرفت واکنش جامعه جهانی را در پی داشته است.

مچ مک‌کانل، رئیس جمهوریخواهان در مجلس سنای امریکا از حکومتش خواسته است که حملات هوایی را بر طالبان آغاز و از نیروهای امنیتی حمایت کند.

وی گفته است که هنوز هم دیر نشده که از حملات طالبان بر کابل جلوگیری شود تا از سقوط کابل جلوگیری صورت گیرد.

وی این هشدار را نیز داده است که اگر امریکا بر طالبان حمله نکند، تهدیدهای تروریستی علیه امریکا نیز بیشتر شده و افغانهای بیگناه با یک بحران روبرو خواهند شد.

XS
SM
MD
LG