لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۹
افراد مسلح گروه طالبان در شهر جلال آباد
افراد مسلح گروه طالبان در شهر جلال آباد

سقوط بیش از ۲۸ ولایت به دست طالبان

طالبان شهر جلال آباد مرکز ولایت ننگرهار را تصرف کرده اند. اکنون از میان شهرهای بزرگ، تنها کابل نزد حکومت باقی مانده.

طالبان شهر جلال آباد مرکز ولایت ننگرهار را تصرف کرده اند.

اکنون از میان شهرهای بزرگ، تنها کابل نزد حکومت باقی مانده.

ابرار الله مراد نماینده ننگرهار در ولسی جرگه افغانستان به خبرگزاری اسوشیتد پرس گفته است که جلال آباد صبح امروز (۲۴ اسد) بدون هیچ گونه مقاومت و با میانجی‌گری بزرگان قومی به طالبان تسلیم داده شد. حالا راه کابل به شرق افغانستان هم بسته شده است.

طالبان عکس‌های شانرا در شبکه های اجتماعی همراه با ضیاالحق امرخیل والی ننگرهار در داخل ساختمان ولایت نشر کرده اند.

یک روز پیشتر از این شهر مزارشریف مرکز ولایت بلخ شب گذشته به دست طالبان سقوط کرد.

بر اساس گزارش‌ها، درگیری میان طالبان و نیروهای وفادار به عطا محمد نور والی پیشین و مارشال عبدالرشید دوستم رخ داد اما کمربند شهر در هم شکست و طالبان وارد شهر مزارشریف شدند.

در گزارش ها آمده که دوستم و نور، پس از این تحول، به شهرک بندری حیرتان رفتند و سپس وارد ازبیکستان شدند.

در ادامه سقوط زنجیره یی ولایت‌های افغانستان، دیروز (۲۳ اسد) شهر میمنه مرکز ولایت فاریاب هم سقوط کرد.

همچنان طالبان شهر مهترلام مرکز ولایت لغمان را تصرف کردند.

در جریان دیروز ولایت های پکتیا، پکتیکا و کنر هم به دست طالبان سقوط کرده بودند.

نماینده خاص پاکستان برای افغانستان می‌گوید، یک هیئت مشتمل از رهبران جهادی سابق افغانستان به شهر اسلام آباد پایتخت این کشور رسیده است.

محمد صادق خان در توییتر خود امروز یکشنبه (۲۴ اسد) نوشته که به تازگی یک هیئت عالیرتبه رهبری سیاسی افغانستان به شمول میرحمان رحمانی رئیس ولسی جرگه، صلاح الدین ربانی، محمد یونس قانونی، محمد کریم خلیلی، احمد ضیا مسعود، احمد ولی مسعود، عبدالطیف پدرام و خالد نور به آن کشور رسیده است.

محمد صادق خان گفته که با این هیئت روی موضوعات مورد علاقه گفت‌وگو خواهد شد، اما او از ارائۀ جزئیات بیشتر در مورد اجندای گفت‌وگو ها خودداری کرده است.

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان گفت که اشرف غنی کشور را ترک کرده است.

او در یک ویدیو کوتاه که در صفحه فیسبوکش نشر شده آقای غنی را رئیس جمهور سابق افغانستان خطاب می‌کند و می‌گوید در چنین یک وضعیت که مردم و کشور را ترک کرده در پیشگاه خداوند جوابده خواهد بود.

آقای عبدالله از مردم می‌خواهد که در چنین وضعیت حساس از حوصله مندی کار بگیرند و از نیروهای امنیتی افغان و طالبان می‌خواهد که امنیت جان و مال مردم را تأمین کنند.

افراد گروه طالبان در شهر جلال آباد
افراد گروه طالبان در شهر جلال آباد

طالبان مناطق و شهرهای بیشتری را تصرف می‌کنند. از دیشب دو شهر بزرگ مزارشریف و جلال آباد و چند ولایت به کنترل این گروه درآمده است.

مارشال عبدالرشید دوستم و عطا محمد نور که چند روز در برابر طالبان در مزارشریف مقاومت کردند، براساس گزارش ها دیروز شنبه از راه شهرک مرزی حیرتان به ازبیکستان رفته‌اند.

طالبان در روزهای اخیر به گونه غیر مترقبه ۲۶ ولایت افغانستان را تصرف کردند.

بیشتری این ولایت‌ها بدون درگیری و مقاومت جدی در کنترل طالبان در آمدند.

همچنین میدان شهر به دست طالبان افتاد و طالبان گفته اند که داخل شهر خوست شده اند

نهادهای امنیتی و دفاعی افغانستان در این مورد اظهار نظر نمی‌کنند.

اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان گفته که تلاش می‌کنند که برخی ولایت‌های دیگر نیز از راه تفاهم در تصرف این گروه در آیند: "تا اکنون بیشتری ولایت‌های افغانستان در تصرف امارت اسلامی افغانستان در آمده‌اند، با ولایت‌های کاپیسا، پروان، پنجشنیر و بامیان گفت‌وگو جریان دارد و شاید از طریق گفت‌وگو این موضوع حل شود."

این در حالی است که طالبان با پخش اعلامیه‌ای از کارمندان دولتی و بخش‌های آموزشی و تحصیلی خواسته‌اند که در ولایت های تحت تصرف آنها فعالیت‌های خود را از سر گیرند.

در این حال جو بایدن رئیس جمهوری امریکا از اعزام ۵ هزار سرباز به افغانستان خبر داده است.

آقای بایدن در اعلامیه‌ای گفته که "بیش از ۳ هزار سرباز در حال حاضر برای انتقال دیپلومات‌ها و کارکنان سفارت امریکا در کابل هستند."

از سویی هم وزیر خارجه امریکا دیشب از طریق تلفون با محمد اشرف غنی رئیس جمهوری و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی در مورد تحولات اخیر و مسایل سیاسی و امنیتی صحبت کرده است.

در عین حال، در کابل نیز به نحوی نگرانی‌ها در مورد تحولات اخیر و ترس از حمله احتمالی طالبان بر این شهر بالا گرفته است.

اما سخنگوی طالبان گفته که در مورد حمله بر شهر کابل برنامه ندارند و در این زمینه پس از گفت‌وگوها تصمیم گرفته خواهد شد.

امریکا اعلام کرده که ۵ هزار سرباز به افغانستان اعزام می‌کند.

جو بایدن رئیس جمهور این‌ کشور در اعلامیه‌ای گفته که پس از مشورت دیپلماتیک، نظامی و استخباراتی اجازه داده تا این سربازان به هدف انتقال امن کارکنان سفارت امریکا به افغانستان فرستاده شوند.

او گفته که به وزیر امور خارجه‌ امریکا دستور داده تا از رئیس جمهور غنی و دیگر رهبران افغانستان در جهت جلوگیری از خون‌ریزی بیش‌تر و پی‌گیری یک راه حل سیاسی حمایت کند.

در این اعلامیه آقای بایدن نوشته که آنان به نمایندگان طالبان در دوحه هشدار داده که هرگونه اقدام از سوی آنها در افغانستان، که کارکنان امریکایی یا مأموریت آنان را در آن‌جا به خطر اندازد، با پاسخ سریع و قوی ایالات متحده روبرو خواهد شد.

آقای بایدن تاکید کرده که حکومت این کشور در طول ۲۰ سال حضور در افغانستان، حمایت مالی و نظامی زیادی کرده و اگر نیروهای افغان نتوانند از کشورشان دفاع کنند، حضور امریکا تغییری نمی‌آورد.

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده امریکا

بایدن افزوده که او چهارمین رئیس جمهور امریکاست که ریاست حضور نیروهای امریکایی در افغانستان را بر عهده دارد و نمی‌خواهد این جنگ را به رئیس جمهور پنجم انتقال دهد.

این گفته‌ های آقای بایدن در حالی است که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده با محمداشرف غنی رئیس جمهوری و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی در پیوند به وضعیت امنیتی افغانستان گفت‌وگوی تلفونی کرده‌است.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا

آقای بلینکن در صفحه توییترش نوشته که در این تماس‌های جداگانه در مورد تحولات اخیر و تلاش‌های فوری دیپلماتیک و سیاسی برای کاهش خشونت‌ها صحبت کرده‌اند.

این گفته‌های مقامات امریکایی در‌ حالی است که همزمان با خروج کامل نیروهای این کشور از افغانستان در اول ماه می، طالبان بر بخش‌های بیش‌تر افغانستان دست یافته‌اند.

این گروه در هفته‌های اخیر شماری زیادی از ولسوالی‌ها و ولایت‌ها را به تصرف‌شان درآورده‌ موضوعی که شمار زیادی از مردم را نگرانج آینده کرده‌است.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG