لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۳
افراد گروه طالبان در ارگ ریاست جمهوری
افراد گروه طالبان در ارگ ریاست جمهوری

تحول سیاسی و امنیتی در افغانستان؛ غنی رفت و طالبان به کابل رسیدند

در پی سقوط ولایات، طالبان شام گذشته یکشنبه (۲۴ اسد) وارد کابل پایتخت افغانستان شدند. عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان روز گذشته در فیسبوکش با نشر یک ویدیو کوتاه گفت که اشرف غنی کشور را ترک کرده است. آقای عبدالله از مردم می‌خواهد که در چنین وضعیت حساس از حوصله‌مندی کار بگیرند.

پرچم کانادا

کانادا ماموریت دیپلوماتیک خود در افغانستان را به حالت تعلیق درآورد.

رسانه‌های کانادایی به نقل از اعلامیۀ از سوی وزارت خارجه کانادا گزارش داده‌اند که این کشور ماموریت دیپلوماتیک‌اش را در افغانستان بگونۀ موقت متوقف کرده است.

در اعلامیه آمده که همۀ دیپلوماتان کانادایی افغانستان را ترک کرده‌اند.

اعلامیه افزوده که وضعیت در افغانستان به سرعت در حال تحول است و سفارت کانادا در کابل تا زمان اطمینان دوباره در مورد امنیت دیپلوماتان این کشور، ماموریت دیپلوماتیک خود در کابل را موقتاً متوقف می‌کند.

همچنین خبرگزاری رویترز روز گذشته (۲۴ اسد) به نقل از وزارت خارجۀ امارات متحده عربی گزارش داد که گفته که روند خروج دپیلومات‌های خارجی از افغانستان را تسهیل می‌بخشد.

براساس این گزارش، امارت متحده عربی تلاش دارد که از طریق میدان‌های هوایی خود، دیپلوماتان امریکایی، بریتانیایی، فرانسوی، جرمنی، کانادایی، مصری، استرالیایی و اتحادیه اروپا را از افغانستان بیرون کند.

از سوی دیگر وزارت خارجۀ ترکیه هم روز گذشته با نشر اعلامیۀ از شهروندانش خواست که برای بیرون شدن از افغانستان هر چه زودتر با سفارت این کشور در کابل به تماس شوند.

اما گروه طالبان در اعلامیۀ شام دیروز خود تاکید کرد که سفارتخانه‌ها، نماینده‌های سیاسی و شهروندان خارجی در افغادنستان با هیچ نوع تهدیدی از سوی این گروه مواجه نخواهند شد.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا
آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا

انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا می‌گوید که اگر طالبان واقعاً خواهان به رسمیت شناخته شدن بین‌المللی اند باید حقوق اساسی شهروندان افغانستان را جداً مراعات کنند.

بلینکن این را روز گذشته (۱۵ آگست) در واشنگتن در جریان یک مصاحبۀ از راه دور با شبکه تلویزیونی (ای‌بی‌سی نیوز) گفت: "اگر طالبان واقعآً پذیرش و به رسمیت شناخته شدن بین‌المللی می‌خواهند، اگر آن‌ها حمایت می‌خواهند و می‌خواهند که تحریم‌ها برداشته شود برای این همه آن‌ها باید حقوق اساسی و بنیادی را رعایت کنند، و اگر آن‌ها در قدرت قرار داشته باشند و این کار را نکنند، فکر می‌کنم که افغانستان به یک کشور منفور مبدل خواهد شد."

با شدت درگیری‌ها در نقاط مختلف افغانستان که منجر به سقوط اکثر ولایت‌های افغانستان به دست طالبان شد، از نقض حقوق بشری از سوی جنگجویان این گروه در برخی از ولایت‌ها هم گزارش شده.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان چندی پیش گفت که طالبان با تصرف ولسوالی سپین بولدک ولایت کندهار حقوق بشری را شدیدآً نقض کرده و ده‌ها غیرنظامی را کشته و یا هم اسیر کرده‌اند.

اتهامی که از سوی گروه طالبان رد شده است.

آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد
آنتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد

آنتونیو گوترش منشی عمومی سازمان ملل متحد می‌گوید، از طالبان و دیگران می‌خواهد که به منظور حفاظت زندگی مردم، نهایت خویشتنداری به خرچ داده و اطمینان بدهند که به نیازمندی های بشردوستانه رسیدگی می‌شود.

آقای گوترش اواخر دیروز درتویتی گفته است که در مورد وضعیت در افغانستان عمیقاً نگران است.

او همچنان گفته که ملل متحد برای کمک در زمینه راه حل صلح آمیز و ترویج حقوق بشر در افغانستان مصمم می‌ماند.

گوترش افزوده است که قانون بین‌المللی و حقوق بشری رعایت شوند و دستآوردهای زنان و دختران باید حفظ گردد.

در همین حال ماموریت ناروی در ملل متحد گفته که شورای امنیت این سازمان در مورد افغانستان امروز بحث خواهد کرد.

نشست شورای امنیت ملل متحد در بارۀ تحولات اخیر در افغانستان به درخواست ناروی و استونیا برگزار خواهد شد.

میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی
میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی

تمام پرسنل سفارت امریکا به میدان هوایی کابل انتقال داده شده اند.

وزارت خارجه امریکا گفته که اردوی آن کشور امنیت اطراف میدان را برقرار کرده و برای بیرون کردن دپلومات‌ها، دیگر پرسنل امریکا و غیرنظامیان افغان که به امریکاییان در جریان جنگ کمک کرده اند آمادگی می‌گیرد.

ند پرایس، سخنگوی این وزارت دیروز در بیانیه‌ای تأیید کرد که تخلیه مصون پرسنل سفارت تکمیل شده است.

پیش از این، وزارت‌های خارجه و دفاع امریکا گفتند که برای انتقال این افراد پروازهای ملکی و نظامی امروز آغاز می‌شود و چند روز ادامه می‌یابد.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG