لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۶
افراد گروه طالبان در ارگ ریاست جمهوری
افراد گروه طالبان در ارگ ریاست جمهوری

تحول سیاسی و امنیتی در افغانستان؛ غنی رفت و طالبان به کابل رسیدند

در پی سقوط ولایات، طالبان شام گذشته یکشنبه (۲۴ اسد) وارد کابل پایتخت افغانستان شدند. عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان روز گذشته در فیسبوکش با نشر یک ویدیو کوتاه گفت که اشرف غنی کشور را ترک کرده است. آقای عبدالله از مردم می‌خواهد که در چنین وضعیت حساس از حوصله‌مندی کار بگیرند.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا
آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا

انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا می‌گوید که اگر طالبان واقعاً خواهان به رسمیت شناخته شدن بین‌المللی اند باید حقوق اساسی شهروندان افغانستان را جداً مراعات کنند.

بلینکن این را روز گذشته (۱۵ آگست) در واشنگتن در جریان یک مصاحبۀ از راه دور با شبکه تلویزیونی (ای‌بی‌سی نیوز) گفت: "اگر طالبان واقعآً پذیرش و به رسمیت شناخته شدن بین‌المللی می‌خواهند، اگر آن‌ها حمایت می‌خواهند و می‌خواهند که تحریم‌ها برداشته شود برای این همه آن‌ها باید حقوق اساسی و بنیادی را رعایت کنند، و اگر آن‌ها در قدرت قرار داشته باشند و این کار را نکنند، فکر می‌کنم که افغانستان به یک کشور منفور مبدل خواهد شد."

با شدت درگیری‌ها در نقاط مختلف افغانستان که منجر به سقوط اکثر ولایت‌های افغانستان به دست طالبان شد، از نقض حقوق بشری از سوی جنگجویان این گروه در برخی از ولایت‌ها هم گزارش شده.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان چندی پیش گفت که طالبان با تصرف ولسوالی سپین بولدک ولایت کندهار حقوق بشری را شدیدآً نقض کرده و ده‌ها غیرنظامی را کشته و یا هم اسیر کرده‌اند.

اتهامی که از سوی گروه طالبان رد شده است.

پرچم کانادا

کانادا ماموریت دیپلوماتیک خود در افغانستان را به حالت تعلیق درآورد.

رسانه‌های کانادایی به نقل از اعلامیۀ از سوی وزارت خارجه کانادا گزارش داده‌اند که این کشور ماموریت دیپلوماتیک‌اش را در افغانستان بگونۀ موقت متوقف کرده است.

در اعلامیه آمده که همۀ دیپلوماتان کانادایی افغانستان را ترک کرده‌اند.

اعلامیه افزوده که وضعیت در افغانستان به سرعت در حال تحول است و سفارت کانادا در کابل تا زمان اطمینان دوباره در مورد امنیت دیپلوماتان این کشور، ماموریت دیپلوماتیک خود در کابل را موقتاً متوقف می‌کند.

همچنین خبرگزاری رویترز روز گذشته (۲۴ اسد) به نقل از وزارت خارجۀ امارات متحده عربی گزارش داد که گفته که روند خروج دپیلومات‌های خارجی از افغانستان را تسهیل می‌بخشد.

براساس این گزارش، امارت متحده عربی تلاش دارد که از طریق میدان‌های هوایی خود، دیپلوماتان امریکایی، بریتانیایی، فرانسوی، جرمنی، کانادایی، مصری، استرالیایی و اتحادیه اروپا را از افغانستان بیرون کند.

از سوی دیگر وزارت خارجۀ ترکیه هم روز گذشته با نشر اعلامیۀ از شهروندانش خواست که برای بیرون شدن از افغانستان هر چه زودتر با سفارت این کشور در کابل به تماس شوند.

اما گروه طالبان در اعلامیۀ شام دیروز خود تاکید کرد که سفارتخانه‌ها، نماینده‌های سیاسی و شهروندان خارجی در افغادنستان با هیچ نوع تهدیدی از سوی این گروه مواجه نخواهند شد.

جنگجویان طالبان در شهر کابل

وزارت داخله افغانستان قیود گشت و گذار را پس از ساعت ۹ شب در شهر کابل اعلام کرد.

عبدالستار میرزکوال، سرپرست وزارت داخله افغانستان شب گذشته (۲۴ اسد) در یک پیام ویدیویی که از صفحه رسمی فیس بوکش نشر شد از مردم خواست که پس از ساعت ۹ شب از خانه‌های‌شان بیرون نشوند.

او هدف این اقدام را تامین امنیت و حفظ جان و مال مردم خواند.

میرزکوال می‌گوید: "بزرگان گرامی بخاطر این که نظم شهر را نگهداری کنیم، جان، مال و عزت مردم را نگهداری بتوانیم براساس فیصله وزارت داخله سر از امشب گشت و گذار پس از ساعت ۹ امشب ممنوع اعلام شده."

آقای میرزکوال گفت، در صورت نیاز برای رسیدن به شفاخانه، مردم با شماره‌های اعلام شده از سوی وزارت داخله به تماس شوند تا امبولانس به خانه‌های‌شان فرستاده شود.

او از مردم خواست که با نیروهای امنیتی و دفاعی کشور در زمینه همکاری کنند، اگر نه به گفتۀ او در صورت تخطی، با متخلفان به مثابه دزد و رهزن برخورد خواهد شد.

اما گروه طالبان شام دیروز با نشر اعلامیۀ گفت که جنگجویان این گروه برای تامین امنیت به کابل داخل شده‌اند و از مردم خواست که نگران نباشند.

طالبان دیشب وارد ارگ ریاست جمهوری افغانستان شدند

طالبان در ارگ ریاست جمهوری افغانستان

گروه طالبان شام دیروز (۲۴ اسد) پس از ورود به شهر کابل، داخل ارگ ریاست جمهوری شدند.

تلویزیون الجزیره با نشر تصویرهای زنده از طالبان در ارگ، نشان داد که ارگ از سوی یک محافظ خاص رئیس جمهور اشرف غنی به طالبان تسلیم داده شد.

گزارش‌ها از این محافظ آقای غنی به نام جنرال امین یاد کرده‌اند.

او در تصویرهای نشر شده به طالبان گفت که می‌خواست از ارگ بیرون شود اما معصوم استانکزی، رئیس تیم مذاکراتی دولت افغانستان از او خواست تا در ارگ باقی بماند.

جنگجویان طالبان هم در این تصویرها خرسندی‌شان را از ورود به ارگ ابراز کردند.

دقایق پس از نشر این تصویرهای ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی گروه طالبان و رئیس دفتر این گروه در قطر با نشر پیامی از جنگجویان طالبان خواست که برای تامین امنیت مردم تلاش کنند.

طالبان روز گذشته پس از دو دهه به هدف تصرف قدرت به شهر کابل پایتخت افغانستان داخل شدند.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG