لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۸

بریتانیا: گروه طالبان نباید به عنوان دولت افغانستان به رسمیت شناخته شود


بوریس جانسون صدراعظم بریتانیا
بوریس جانسون صدراعظم بریتانیا

بوریس جانسون صدراعظم بریتانیا می‌گوید که هیچ کشوری نباید طالبان را به عنوان دولت افغانستان به رسمیت بشناسد.

او همچنین افزوده که این واضح است که گروه طالبان به زودی یک دولت جدید را در افغانستان ایجاد خواهد کرد.

جانسون روز گذشته در یک پیام ویدویویی از لندن گفت: "ما نمی‌خواهیم که کسی طالبان را بگونه دو جانبه به رسمیت بشناسد، ما می‌خواهیم تا جای که امکان دارد در بین همه همفکران خود یک موقف واحد در این زمینه داشته باشیم، به طوری که هر آن کاری را انجام دهیم تا مانع شود و نگذارد که افغانستان یکبار دیگر به بستر رشد تروریستان مبدل گردد."

صدراعظم بریتانیا همچنین پارلمان کشورش را روز گذشته از تعطیلات تابستانی فراخواند تا هرچه زودتر در مورد وضعیت افغانستان بحث کند.

او همچنان خواستار نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد افغانستان شد.

بریتانیا حدود شش صد سربازش را بخاطر همکاری در زمینه تخلیه سه هزار شهروندش از افغانستان، گماشته و به گفته بوریس جانسون صدراعظم این کشوربخش اعظم از کارمندان سفارت این کشور که در کابل باقی مانده اند، به کشورشان برخواهند گشت.

از سوی دیگر ناتو که تابستان امسال عملیات نظامی خود در افغانستان را به پایان رساند و بیشتر نیروهای خود را پس از دو دهه از این کشور بیرون کرد گفته که حضور دیپلوماتیک خود را در کابل حفظ کرده و در فعال نگهداری میدان هوایی کابل هم همکاری می‌کند.

ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو
ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو

ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو شام دیروز در توییترش نوشت که در مورد وضعیت افغانستان با بوریس جانسون صدراعظم بریتانیا و وزرای خارجه کانادا، دنمارک و هالند گفت‌وگو کرده است.

او همچنین تاکید کرده که ناتو در باز نگهداشتن میدان هوایی کابل کمک کرده و روند تخلیه شهروندان خارجی را تسهیل می‌بخشد.

از سوی دیگر استونیا و ناروی هم دیروز از شورای امنیت سازمان ملل متحد تقاضا کردند که هرچه زودتر در مورد افغانستان نشستی را برگزار کند.

در عین حال روسیه گفته که در حال برنامه ریزی برای تشکیل یک جلسه اضطراری در مورد افغانستان است.

این همه در حالیست که تلویزیون الجزیره با پخش تصاویر زنده از ارگ ریاست جمهوری افغانستان ناوقت دیشب ورود اعضای طالبان به ارگ و در دست گرفتن کنترل را نمایش داد.

XS
SM
MD
LG