لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۶

بایدن: نظامیان امریکا نباید درگیر جنگی شوند که قوای افغان حاضر به رزمیدن در آن نیستند


جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا
جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا

رئیس جمهور ایالات متحده امریکا یک بار دیگر از تصمیم خود مبنی بر خروج نیروهای امریکایی از افغانستان دفاع کرد.

جو بایدن در سخنرانی خطاب به مردم امریکا گفت، نیروهای امریکایی نباید در یک جنگ داخلی که نیروهای اردوی افغانستان حاضر به جنگیدن در آن نبودند، بجنگند و کشته شوند.

جو بایدن می‌گوید، تحولات اخیر افغانستان دردناک و غیرقابل پیش بینی بوده اما او یک بار دیگر هم از تصمیم‌اش مبنی بر خروج همۀ نیروهای امریکایی از این کشور دفاع کرد: "من محکم عقب تصمیم خود ایستاده‌ام، ۲۰ سال بعد من به دشواری آموختم که هرگز زمان مناسبی برای عقب نشینی نبوده."

او این اظهارات را شب گذشته (۱۶ آگست) در سخنرانی خود از قصر سفید خطاب به مردم امریکا گفت.

این در حالیست که گروه طالبان به روز یک‌شنبه توانستند داخل کابل شوند و در کنار اکثریت ولایت‌های افغانستان کنترول پایتخت این کشور را هم به دست گیرند.

طالبان در شهر کابل
طالبان در شهر کابل

بایدن در نخستین سخنرانی‌اش پس از ورود طالبان به کابل گفت که امریکا تمامی امکانات را برای پیروزی در مبارزه در اختیار اردوی افغانستان گذاشته بود اما به گفتۀ او اردوی افغانستان در برابر دشمن خود نجنگید.

او بیشتر گفت: "رهبران سیاسی افغانستان تسلیم شدند و از کشور فرار کردند، اردوی افغانستان ازهم پاشید، نیروهای امریکایی نمی‌توانند و نباید هم در جنگی درگیر شوند و بمیرند که نیروهای افغانستان مایل به رزمیدن در آن نیستند."

آقای بایدن همچنین افزود که کشورش بیش از یک تریلیون دالر مصرف کرد و اردوی ۳۰۰ هزار نفری افغان را آموزش و تجهیز کرد. به گفتۀ او همۀ منابع مورد نیاز را در اختیار نیروهای امنیتی و دفاعی افغان قرار دادند تا آینده خود را تعیین کنند اما به گفتۀ او امریکا دیگر نمی‌تواند برای آینده آن‌ها بجنگد.

بایدن گفت که منافع امریکا در افغانستان همواره جلوگیری از حمله‌های تروریستی در خاک امریکا بوده، او گفت که امریکا هرگز به هدف ملت‌سازی در افغانستان مستقر نبود.

طالبان به روز یک‌شنبه پس از تصرف پی در پی بیشتر ولایت‌های افغانستان داخل کابل پایتخت این کشور شدند که در نتیجه رئیس جمهور غنی به خارج از کشور فرار کرد.

هجوم هزاران شهروند افغانستان به میدان هوایی کابل برای بیرون شدن از کشور
هجوم هزاران شهروند افغانستان به میدان هوایی کابل برای بیرون شدن از کشور

ورود طالبان به شهر کابل باعث شد که هزاران باشنده این شهر به میدان هوایی بین‌المللی کابل هجوم ببرند که در نتیجه ازدحام از کشته شدن هفت تن هم گزارش شده.

جو بایدن، رئیس جمهور امریکا به طالبان هشدار جدی داد و گفت که در صورت حمله بر پرسونل نظامی امریکا یا اخلال در عملیات برای خروج شهروندان و همکاران این کشور از میدان کابل با واکنش سریع و تند امریکا روبه رو خواهند شد.

XS
SM
MD
LG