لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۰

واکنش جامعه جهانی به تصرف کابل ازسوی طالبان


طالبان در ارگ ریاست جمهوری افغانستان
طالبان در ارگ ریاست جمهوری افغانستان

تصرف کابل از سوی طالبان در ۲۴ اسد، رویداد غیرمترقبه‌ای که نه مردم افغانستان و نه هم جامعه جهانی انتظار آن را داشتند.

جامعۀ بین‌المللی نسبت به تصرف سریع طالبان بر بیشترین بخش افغانستان به شمول پایتخت کابل، واکنش‌های متفاوتی نشان داده اند.

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا گفت که کشورش از همۀ تلاش‌هایش استفاده خواهد کرد تا طالبان در برابر افغانستان پاسخگو باشند.

از سوی دیگر بوریس جانسون، صدراعظم بریتانیا هم روز گذشته خواستار نشست گروه جی هفت یا هفت کشور صنعتی جهان در مورد وضعیت افغانستان شد.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه
امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه

او از امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه خواست تا در مورد وضعیت جاری افغانستان و راه‌های جلوگیری از بحران بشری در این کشور بحث و گفتگو کند.

در همین حال امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه هم طی بیانیه دیروز در مورد افغانستان گفت که بی ثباتی در افغانستان باعث موج جدید از پناهجویان خواهد شد، او افزود که فرانسه در کنار کشوهای دیگر اروپایی، امریکا و روسیه در مورد راه بیرون رفت از بحران جاری افغانستان کار خواهد کرد.

از سوی دیگر جوزپ بوریل، مسوول روابط خارجی اتحادیه اروپا دیروز در توییترش نوشت که وزیران خارجه عضو اتحادیه اروپا در مورد بررسی وضعیت افغانستان نشستی را برگزار می کنند.

او گفت که این نشست امروز ۱۷ اگست به دنبال تحولات اخیر در افغانستان برگزار می‌شود. به گفتۀ بوریل، افغانستان فعلا در یک چهارراه قرار گرفته و نیاز به همکاری بین‌المللی دارد.

انتونیو گوترش، منشی عمومی سازمان ملل متحد
انتونیو گوترش، منشی عمومی سازمان ملل متحد

انتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد هم در نشست اضطراری دیروز شورای امنیت سازمان ملل در مورد افغانستان گفت، جامعه جهانی باید هر اقدامی را روی دست گیرند تا اطمینان حاصل شود که افغانستان بار دیگر به تهدید تروریستی برای جهان مبدل نخواهد شد و ارج گذاری به حقوق اساسی بشری در این کشور تضمین شود.

لیندسی گراهام، سناتور ارشد جمهوریخواه امریکا گفت که اگر جو بایدن رئیس جمهور کشورش تصمیم خود برای خروج نیروهایش از افغانستان پشیمان نیست پس به گفتۀ او وضعیت در افغانستان هم به دور از واقعیت است.

از سوی دیگر جیم بنکس، عضو جمهوریخواه در مجلس نمایندگان امریکا هم گفته که هرگز رهبری را مانند جو بایدن، رئیس جمهور فعلی امریکا ندیده بود که از مسوولیت‌هایش به گفتۀ او چنین شانه خالی کرد.

جک سولیوان، مشاور امنیت ملی امریکا گفته که رئیس جمهور بایدن به مسایل مربوط به حقوق بشری اهمیت زیاد قایل است و در حال آماده سازی برای ایجاد اجماع بین‌المللی در این مورد می‌باشد.

اما آقای سالیوان افزود که این نمی‌تواند دلیلی شود که ایالات متحده برای دهه سوم در جنگ افغانستان باقی بماند.

در همسایگی افغانستان، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران گفته که شکست نظامی امریکا در افغانستان و خروج آن کشور از افغانستان به یک فرصت برای زندگی عادی، تامین امنیت و صلح پایدار مبدل شود.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران
ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران

او افزوده که ایران از ثبات در افغانستان حمایت می‌کند و از همه طرف‌های درگیر می‌خواهد تا به یک اجماع ملی برسند.

محمد بن عبدالرحمن الثانی، وزیر خارجه قطر که کشورش نقش کلیدی در روند صلح افغانستان داشته گفته که جامعه جهانی از پیشرفت سریع در افغانستان نگران است و قطر باید بیشتر برای کمک با افغانستان تلاش کند تا راه هرچه زودتر برای انتقال صلح‌آمیز قدرت هموار شود.

سکات موریسن، صدراعظم آسترالیا هم گفته که به عنوان یک شریک مبارزه برای آینده بهتر افغانستان در حال حاضر نگران کشتارها و خشونت‌های احتمالی بیشتر در آن کشور است.

او گفت که طالبان در آینده مسوول کشتار یا بدرفتاری با هر یک از نیروهای امنیتی افغانی خواهد بود که در طول جنگ تسلیم یا اسیر شده‌اند.

همچنین جاسیندا آردرین، صدراعظم نیوزیلاند گفته که می‌خواهد بداند که آیا دختران و زنان افغن در آینده اجازه تحصیل را خواهند داست یا خیر. آنچه را که به گفتۀ او دختران در مناطق تحت تصرف طالبان از آن همواره محروم بوده اند.

XS
SM
MD
LG