لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۹

اندیپندنت: طالبان کی‌ها اند و چگونه کنترول افغانستان را بدست آوردند؟


روزنامه‌های جهان
روزنامه‌های جهان
  • اندیپندنت

روزنامهٔ اندیپندنت در مقالهٔ درباره افغانستان می‌پرسد: "طالبان کی‌ها اند و چگونه کنترول افغانستان را بدست آوردند؟"

اندیپندنت تحت این عنوان نوشته که طالبان پس از این که روز یک‌شنبه (۲۴ اسد) شهر کابل را تصرف کردند، افغانستان را بار دیگر دچار هرج و مرج ساختند.

روزنامه به حاکمیت سال‌های ۱۹۹۶ تا سال ۲۰۰۱ میلادی طالبان نگاهی انداخته و به نقل از بی‌بی‌سی نوشته که طالبان در دوران حاکمیت‌شان فساد را تقریبا ریشه‌کن کرده و امینت را تأمین کردند، اما جلو کار و آموزش زنان را گرفته بودند.

اندیپندنت در مقاله به این موضوع اشاره کرده که چگونه نظامیان افغان در برابر آن‌ها مقاومت نکردند.

روزنامهٔ اندیپندنت در پایان مقاله می‌نویسد که طالبان در این اواخر به تلاش‌های دست زدند که چهره‌های متعدل از آن‌ها نشان داده شود و آن‌ها همچنان پذیرفتند که نسبت به قبل به آزادی زنان اجازه بیشتر دهند و دختران را بگذارند که آموزش ببینند.

اما روزنامه اندیپندنت می‌گوید که طالبان با این تلاش‌های‌شان قناعت تعدادی از ناظران بین‌المللی را بدست آوردند. اکثر این ناظران ترس از این داشتند که طالبان دوباره به استبداد سال‌های دهه ۹۰ بر نگردند.

روزنامه اندیپندنت در مقالهٔ دیگری درباره افغانستان نوشته که بر وزارت خارجه هند انتقاد شده که چرا روز دوشنبه گفته که تنها هندوها و سیک‌های افغان را از افغانستان بیرون می‌کند.

به نوشته روزنامه اندیپندنت، حکومت هند پس از این انتقاد روز سه‌شنبه (۲۶ اسد) اعلام کرد که به هر افغان بدون در نظر داشت دین و مذهب آن ویزهٔ آنلاین بدهد.

هند در ظرف ۲۰ سال در افغانستان میلیاردها دالر سرمایه‌گذاری کرده است.

اما به نوشته روزنامه اندیپندنت، اکنون که طالبان قدرت را در دست دارند، کارکنان خود را دیروز سه‌شنبه در یک پروازی از افغانستان خارج کرد.

  • نیوز ویک

مجلهٔ نیوز ویک هم مقاله‌ای در باره افغانستان منتشر کرده است.

در مقالهٔ مجله نیوز ویک می‌خوانیم که بعد از پیروزی جو بایدن در انتخابات ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ میلادی سیاست «امریکا نخست» رئیس جمهور پیشین دونالد ترمپ تغییر و و امریکا آغوش خود را به روی جهان باز کرد.

نیوز ویک در ادامه این مقالهٔ خود می‌نویسد که در آن زمان رهبران جهان همه خوشحال شدند. اما تصمیم ناگهانی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان رئیس جمهور بایدن اعتراض غربی‌ها را بر انگیخت.

XS
SM
MD
LG