لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۶

آیا ۱۰۲مین سالروز استراد استقلال افغانستان تجلیل خواهد شد؟


فردا پنجشنبه ۲۸ اسد برابر است با یک صد و دومین سالگرد استقلال سیاسی أفغانستان.

امسال این روز در حالی در افغانستان فرا می‌رسد که قدرت به دست طالبان است.

گزارش‌ها از ولایت ننگرهار در شرق افغانستان حاکی از آن اند که طالبان جلو افرادی را که می‌خواستند پرچم سه رنگ افغانستان را در خیابان‌ها نصب کنند، گرفتند.

صبح امروز چهارشنبه (۲۷ اسد) در شهر جلال‌آباد مردم با بیرون آمدن به خیابان‌ها تلاش کردند تا در نقاط مختلف این شهر پرچم ملی را نصب کنند.

باشندگان این شهر می‌گویند افراد مسلح طالبان به روی آنها شلیک کردند و مانع برافراشتن پرچم ملی سه‌رنگ به مناسبت ۱۰۲مین سال پیروزی استقلال افغانستان شدند.

سدیس شرفزی و پاچا باشندگان شهر جلال‌آباد به رادیو آزادی گفتند: "ما امروز می‌خواستیم که بیرق ملی أفغانستان را در بعضی از نقاط شهر برافرازیم، اما زمانی که به جاده پشتونستان رسیدیم، طالبان با ما برخورد جدی کردند. طالبان ما را لت‌ و کوب کردند و بیرق را زیر پا کردند."

معترضان در حال نصب بیرق سه رنگ افغانستان در شهر جلال آباد
معترضان در حال نصب بیرق سه رنگ افغانستان در شهر جلال آباد

"ما امروز می‌خواستیم که به مناسبت ۲۸ اسد آمادگی بگیریم و بیرق خود را در شهر جلال‌آباد برافرازیم، اما در وسط شهر طالبان مانع ما شدند و به روی ما شلیک کردند و ما را لت‌ و کوب کردند."

در نوارهای تصویری که در رسانه‌های اجتماعی پخش شده، دیده می شود که هزاران تن با به دست گرفتن پرچم‌های ملی و سردادن شعار الله اکبر در شهر گشت زدند، اما ناگهان طالبان دست به شلیک هوایی زدند.

از ولایت‌های خوست و کنر نیز در مورد راه پیمایی‌ها برای حمایت از بیرق ملی گزارش داده شده است.

گفته می‌شود بسیاری از جوانان بیرق ملی افغانستان را در مناطق مرکزی این شهرها برافراشته و از طالبان خواسته‌اند به هویت ملی افغانستان احترام بگذارند.

این در حالی است که فردا ۲۸ اسد برابر است با به دست آوردن ۱۰۲مین سال پیروزی استقلال سیاسی أفغانستان.

سال‌های گذشته، از این روز در مناطق مختلف افغانستان از جمله ننگرهار به سطح عمومی و دولتی تجلیل می‌شد. اما سال روان که طالبان بر تمام افغانستان به استثناء ولایت پنجشیر حاکمیت دارند. تا اکنون از تجلیل این روز چیزی نگفته اند.

عبدالرحمن یک تن از باشندگان بلخ از طالبان می‌خواهد که برای مردم اجازه دهند تا از این روز تجلیل کنند: "از این که روز پرافتخار آزادی در راه است پس باید طالبان این روز را با افتخار تجلیل کنند و به خواست مردم نیز توجه کنند،‌ همین گونه خواست ما این است که به بیرق ملی کاری نداشته باشند و برای مردم اجازه دهند تا روز آزادی را تجلیل کنند."

آنها همچنان نگران سرنوشت بیرق ملی افغانستان هستند و می‌گویند طالبان باید آن را به عنوان بیرق ملی افغانستان بپذیرند.

آنها می‌گویند که بیرق سیاه، سرخ و سبز به سطح بین‌المللی به عنوان بیرق افغانستان شناخته می‌شود و تغییر آن تصمیم درستی نخواهد بود.

طالبان بیرق سفید را که روی آن کلمه "لا اله الا الله" نوشته شده است به عنوان بیرق رسمی خود به کار می‌برند.

اگرچه این گروه در مورد تجلیل از روز آزادی چیزی نگفته‌، اما روز گذشته ذبیح‌الله مجاهد مسئول بخش نشرات و سخنگوی عمومی طالبان در کابل به خبرنگاران گفت که در نظام آینده در مورد بیرق تصمیم گرفته خواهد شد.

XS
SM
MD
LG