لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۱

تمرکز نشست وزرای خارجۀ ناتو در مورد وضعیت کنونی افغانستان


شهر بروکسل پایتخت بلجیم میزبان نشست اضطراری مجازی وزیران خارجۀ کشور عضو ناتو در مورد افغانستان است.
شهر بروکسل پایتخت بلجیم میزبان نشست اضطراری مجازی وزیران خارجۀ کشور عضو ناتو در مورد افغانستان است.

وزرای خارجۀ ناتو دیروز در یک نشست فوق‌العاده آنلاین در مورد وضعیت کنونی افغانستان گفتگو کردند.

در نشست فوق‌العاده دیروز(جمعه، ۲۹ اسد) وزرای خارجۀ کشورهای عضو پیمان ناتو که از طریق ویدئو کنفرانس دایر شد، گفتگوها روی تلاش‌ها برای خارج ساختن شهروندان خارجی‌ها و افغان‌هایی که می‌خواهند افغانستان را ترک کنند، متمرکز بود.

در پایان این نشست ینس ستولتنبرگ، سرمنشی ناتو در یک کنفرانس خبری گفت، عملیات خارج ساختن افراد ملکی کشورهای عضو ناتو، متحدان این پیمان و افغان‌هایی که با آنها کار کرده اند، در اولویت قرار دارد.

آقای ستولتنبرگ گفت، در این اجلاس پالیسی ناتو در مورد افغانستان نیز مورد بحث قرار گرفت. او افزود که چشم جهان به سوی کسانی است که در حال حاضر قدرت را در کابل در دست دارند.

سرمنشی ناتو از طالبان خواست که فوراً به خشونت‌ها پایان داده، به حقوق اساسی همه افغان‌ها، کودکان، زنان و مردان احترام بگذارند.

ینس ستولتنبرگ در پاسخ به سوال در مورد سفر رهبران سیاسی افغان به اسلام آباد و نقش پاکستان در آیندۀ افغانستان گفت، نتیجه تلاش های اسلام آباد، باید تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان باشد.

آقای ستولتنبرگ گفت: "آنچه اکنون مهم است اینست که هر حکومت جدید در کابل باید فراگیر باشد و هر چیزی که بتواند به این روند کمک کند، مهم است."

ینس ستولتنبرگ، سرمنشی ناتو
ینس ستولتنبرگ، سرمنشی ناتو

ستولتنبرگ نقش پاکستان را در تشکیل حکومت جدید در کابل مهم خوانده گفت، در این زمینه،پاکستان مسئولیت خاص دارد، زیرا همسایه افغانستان است و روابط خوب نیز با طالبان دارد.

وی افزود، پاکستان باید اطمینان حاصل کند که افغانستان به تعهدات اش در قبال جامعۀ بین‌المللی عمل می کند.

ینس ستولتنبرگ گفت، یکی از خواست های دیگر وزرای خارجه پیمان ناتو این بود که افغانستان دوباره به پناهگاه امن تروریست‌ها، تبدیل نشود.

او افزود: "وزرای خارجه متعهد شده اند که ناتو به گروه‌های تروریستی اجازه نمی‌دهد که از قلمرو افغانستان آنها را تهدید کند. ناتو در عکس‌العمل به حملات تروریستی ۱۱ سپتمبر بر ایالات متحدۀ امریکا در افغانستان دخیل شد و در دو دهۀ گذشته هیچ حمله ای بر اعضای این ائتلاف از افغانستان تنظیم نشده، این پیروزی باید به همین شکل حفظ باشد".

آقای ستولتنبرگ گفت، پیمان ناتو از خطرهای خروج از افغانستان آگاه است، اما فروپاشی رهبری سیاسی و نظامی و اردوی افغانستان را پیش بینی نکرده بود. به گفتۀ او "ناتو باید درس های زیاد از ماموریت در افغانستان بیاموزد".

ینس ستولتنبرگ همچنان گفت که در حال ارزیابی همه جانبۀ ماموریت پیمان ناتو در افغانستان است.

XS
SM
MD
LG