لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۳

میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی هنوز در وضعیت غیرعادی قرار دارد


میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی
میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی

میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی هنوز در وضعیت غیرعادی و جدی قرار دارد.

گردهمآیی هزاران افغان برای بیرون رفتن از افغانستان هنوز نیز در درهای ورودی و اطراف میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی پابرجاست.

افراد و خانواده‌های در جاده‌های که به میدان هوایی امتداد یافته شب‌ها را سپری می‌کنند. برخی این افراد و خانواده‌ها هیچ نوع مدرکی نیز در دست ندارند.

در این حال، کشورهای خارجی گفته‌اند، به افرادی که مدرک لازم ندارند و یا با اسناد جعلی تلاش رفتن به خارج را دارند، اجازه رفتن داده نخواهد شد.

از سویی هم برخی منابع که نخواست از آنها نام گرفته شود به رادیو آزادی گفته‌اند که جعل‌کاری و داشتن مدرک جعلی نزد برخی افراد عملیات بیرون کردن شهروندان خارجی و متحدان افغان آنها را با مشکل رو به رو کرده است.

به گفته این منابع، ازدحام افراد بی‌مدرک و دارنده اسناد جعلی در ورودی‌ها و اطراف میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی، راه رسیدن به میدان هوایی به افرادی را که مدارک قانونی دارند را با چالش رو به رو کرده است.

حتی در برخی موارد نیروهای امریکایی در داخل میدان و طالبان که مسئولیت تامین امنیت در بیرون از این میدان را برعهده دارند، مجبور شده‌اند که برای جلوگیری از ازدحام دست به شلیک‌های هوایی زده یا از گاز اشک‌آور استفاده کنند.

هفته گذشته چندین نفر در نتیجه تیراندازی کشته شدند و همچنین دو تنی که به چرخ طیاره در حال پرواز قایم شده بودند، با افتادن جان دادند.

منابع طالبان هنوز در این زمینه اظهار نظر نکرده‌اند.

ولی ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان پیش از این گفته که طالبان امنیت مردم را به گونه کامل تامین می‌کنند و نیاز نیست که کسی از افغانستان بیرون برود.

در حال حاضر ۵۲۰۰ سرباز امریکایی در داخل میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی در کابل کار عملیات بیرون کردن شهروندان خارجی و همکاران افغان آنها را به پیش می‌برند.

همچنین ده‌ها طالب مسلح، مشغول تامین امنیت و تنظیم مردم در بیرون از این میدان هستند اما نتوانسته‌اند که از ازدحام جلوگیری و نظم را ایجاد کنند.

جوبایدن رئیس جمهوری امریکا شام دیروز تاکید کرد که عملیات برای بیرون کردن شهروندان خارجی و متحدان افغان آنها همچنین ادامه خواهد داشت.

امریکا، کانادا، ایتالیا، استرالیا، آلمان اوکراین و برخی کشورهای دیگر اعلان کرده‌اند که با صدور ویزه همکاران افغان خود را از افغانستان بیرون می‌کنند.

XS
SM
MD
LG