لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۸

بیعت برخی سیاستمداران به طالبان؛ "گل آغا شیرزی لقب بلدوزر افغانستان گرفت"


گل آغا شیرزی سیاستمدار افغان
گل آغا شیرزی سیاستمدار افغان

پس از تصرف افغانستان توسط طالبان، برخی از رهبران این گروه به دنبال جلب حمایت سیاستمداران افغان هستند.

رهبران طالبان، به ویژه خلیل الرحمان حقانی، در روزهای اخیر از خانه های برخی از سیاستمداران افغان بازدید کرده و آنان را با طالبان "بیعت" داده اند.

روز یکشنبه، خلیل الرحمان حقانی و شماری از رهبران طالبان از خانه گل آغا شیرزی دیدن کردند.

گل آغا شیرزی حداقل دو دوره وزیر کابینه افغانستان بوده است. آخرین باراو در کابینه اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان (حالا مقیم امارات متحده عربی) وزیر سرحدات و قبایل بود. وی در زمان حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان وزیر شهرسازی بود. همچنین چندین سال به عنوان والی ننگرهار خدمت کرده است. دوران تصدی وی در وزارت شهرسازی بیشتر زبانزد عام و خاص است زیرا او به دلیل تلاش های خود در ساخت و ساز به بولدوزر ملقب گردید.

طالبان همچنین در مراسمی که شیرزی در آن بیعت می‌کند، لقب بلدوزر او را تأیید کردند اما اندکی متفاوت: "آقای شیرزی، انشاالله، با امارت اسلامی در شریعت بیعت می‌کند. آقای شیرزی اعلام کرده بود که من بولدوزر افغانستان هستم. حالا من می‌گویم که وی از این به بعد از سوی امیرالمومنین امارت اسلامی و همه گی بولدوزر بازسازی افغانستان است.

علاوه بر امور دولتی، شیرزی در جرگه های قومی و فعالیت‌های صلح نیز دیده شده است.

تلاش طالبان تنها به شیرزی محدود نمی‌شود. پیش از این، حمایت برخی دیگر از سیاستمداران را نیز به دست آورده اند.

یک مورد که توجه همگان را به خود جلب کرده بیعت حشمت غنی احمدزی برادر رئیس جمهور اشرف غنی با طالبان است.

ویدیویی که به طور گسترده در رسانه ها منتشر شده است، نشان می‌دهد که خلیل حقانی و برخی دیگر از رهبران طالبان در کنار حشمت غنی ایستاده اند و شعار "الله اکبر" سر می‌دهند و اعلام می‌کنند که حشمت غنی با طالبان بیعت کرد.

در این ویدئو، یکی از رهبران طالبان پیشانی حشمت غنی را می‌بوسد.

اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان که پس از تسلط طالبان بر کابل حدود یک هفته پیش به امارات متحده عرب رفت، بارها اعلام کرده است که هیچ ارتباطی با برادرش ندارد و او را "عاق" کرده است.

حشمت غنی پس از حمایت خود از طالبان با جیو نیوز یک تلویزیون خصوصی پاکستان، دلیل حمایت از طالبان را در یک مصاحبه با زبان اردو چنین بیان کرد.

"حمایت یک کلمه قوی خواهد بود. اما آنچه من انجام داده ام همان کاری است که من برای مردم و کشورم انجام داده ام. نه تنها برای کشورم بلکه ساختار طالبان را که من می‌بینم آنها می‌توانند اینجا امنیت ایجاد کنند."

حشمت غنی روز ۱۶ اگست که روزهای اولیه ورود طالبان به کابل بود در حساب توییتر خود شکایت کرده بود که شبه نظامیان طالبان یک موتر پیکپ او را به زور از خانه اش برده است.

"آنها گفتند ما وارد خانه هیچکس نمی‌شویم. ما به اموال شخصی کسی کار نداریم. حالا آنها یک موتر پیکپ شخصی من را از خانه ام به زور بردند. این خانه و موتر شخصی من است. من در تمام عمرم هیچ کار دولتی نکرده ام. این کار به حیثیت آنان صدمه می‌زند. "

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان گفته است که اعضای این گروه حق ورود به خانه مردم و بردن موترهای آنان را ندارند.

خلیل الرحمان حقانی، یکی از اعضای برجسته طالبان در روند جذب سیاستمداران، در تلاش است تا چهره جدید و معتدلی از این گروه نشان دهد.

وی در یکی از مجالس در این اواخر احمدشاه مسعود را که سال‌ها با طالبان جنگیده بود شهید و قهرمان خواند و گفت که پسرش احمد مسعود با طالبان بیعت کرده است.

"دستهای خود را بالا کنید (برای دعا). شکر بکشید. احمد مسعود پسر قومندان قهرمان شهید مسعود، امروز با کل کابینه اش با ما بیعت کرد."

نزدیکان احمد مسعود اما این حرف ها را تکذیب کرده و گفته اند که مذاکرات در جریان است اما احمد با طالبان بیعت نکرده است.

احمد مسعود به همراه تعدادی دیگر چهره های ضد طالبان از جمله امرالله صالح معاون رئیس جمهور جبهه مقاومت را در پنجشیر تشکیل داده است.

آنچه در مورد خلیل الرحمان حقانی توجه بسیاری از رسانه های غربی را به خود جلب کرده، حمل اسلحه امریکایی در همه مجالس است.

نیویارک تایمز گزارش می‌دهد که خلیل حقانی در جلساتی با تفنگ ام-۴ امریکایی شرکت می‌کند.

عکس مشترک خلیل حقانی و گلبدین حکمتیار در حالی که حقانی تفنگش را با خود دارد نیز توجه مردم را به خود جلب کرد.

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان است.

جزییات این نشست و تصاویر آن را حبیب الرحمان حکمتیار پسر گلبدین حکمتیار نیز منتشر کرده است.

خلیل حقانی از اعضای ارشد شبکه حقانی و طالبان است و به نوشته نیویارک تایمز، ایالات متحده و سازمان ملل متحد وی را در فهرست تروریست ها و افراد تحت تعقیب قرار داده است.

برادرزاده وی، سراج الدین حقانی معاون طالبان و رهبر شبکه حقانی، یکی از خطرناک ترین تروریست ها نزد ایالات متحده است و برای اطلاعات منجر به دستگیری وی ۵ میلیون دالر پاداش در نظر گرفته شده است. شبکه حقانی که سال های ۱۹۷۰ به رهبری جلال الدین حقانی تشکیل شد، متهم به همکاری با القاعده و دیگر شبکه های تروریستی و انجام حملات مرگبار در افغانستان است.

بنابر گزارش‌ها، شبکه حقانی در اواخر ۲۰۰۱ در فرار دادن اسامه بن لادن رهبر القاعده از توره بوره، منطقه صعب العبوری در شرق افغانستان دست داشته که این کار جنگ امریکا را سخت تر و چند سال به درازا کشانید.

نیویارک تایمز می‌نویسد که با وجود حضور گسترده مردم در تجمعات خلیل حقانی و سر دادن شعارهایی در حمایت از وی و طالبان، مشخص نیست که مردم این کار را به خاطر از ته دل انجام می‌دهند یا برای اینکه محفوظ بمانند.

نیویارک تایمز اما می‌نویسد این مسئله برای همگان آشکار است که در افغانستان برخی مردم برای اینکه مصون بمانند از کسانی حمایت می‌کنند که در قدرت هستند.

صفی الله ستانکزی

XS
SM
MD
LG