لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۴

بریتانیا خواهان برگزاری نشست «G7» درباره افغانستان شد


آرشیف، نشست سران هفت قدرت صنعتی بزرگ جهان
آرشیف، نشست سران هفت قدرت صنعتی بزرگ جهان

بریتانیا خواهان برگزاری نشست هفت کشور بزرگ صنعتی جهان دربارهٔ بحث روی مسلهٔ افغانستان شده است.

بوریس جانسن، صدراعظم بریتانیا می‌گوید، فردا (سه‌شنبه، ۲۴ آگست) نشست سران کشورهای بزرگ صنعتی (جی هفت) را درباره بحث اضطراری روی وضعیت افغانستان، دعوت کرده است.

او شام دیروز (۲۳ آگست) اعلامیه‌ای را در حساب توییترش منتشر کرد.

آقای جانسن گفت، مهم این است که جامعه جهانی در این نشست آنلاین مشترکا کار کند تا در خروج مصوون سربازان خارجی از افغانستان و آنانی اطمینان حاصل شود که در جریان حضور نیروهای خارجی در افغانستان با آن‌ها کمک کرده، از یک بحران بشری در افغانستان جلوگیری کند و همچنان در حفظ دستآوردهای بیست سال گذشته در افغانستان، افغان‌ها را حمایت کنند.

بوریس جانسن، صدراعظم بریتانیا
بوریس جانسن، صدراعظم بریتانیا

همزمان، قصر سفید هم ناوقت دیروز یکشنبه اعلامیه را به نشر رسانده است.

جین ساکی، سخنگوی قصر سفید در این اعلامیه تأیید کرد که رئیس جمهور بایدن برای بحث در باره وضعیت فعلی افغانستان به شمول کمک‌های بشری در نشست جی هفت اشتراک می‌کند.

امریکا، بریتانیا، فرانسه، جرمنی، ایتالیا، کانادا و جاپان کشورهای عضو جی هفت اند و امسال رهبری آن را بریتانیا به عهده دارد.

در گروه کشورهای جی هفت اکثر آن کشور بزرگ صنعتی غربی عضویت دارند که در چوکات ایتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده در افغانستان سرباز داشتند.

این کشورها به خاطر ناکامی‌شان در جلوگیری از هرج و مرج در میدان هوایی کابل پس از تصرف این شهر در پانزدهم ماه آگست توسط طالبان، با انتقادهای زیادی رو به رو شده‌اند.

ایالات متحده، به خاطر خروج مصوون سربازانش و افغانانی که با آن‌ها کار کرده‌اند،‌ هزاران نیروهای اضافی به افغانستان فرستاده است.

این ماموریت باید تا سی و یکم ماه جاری میلادی انجام شود.

روند خروج نیروهای خارجی و متحدان افغان‌شان از میدان هوایی کابل
روند خروج نیروهای خارجی و متحدان افغان‌شان از میدان هوایی کابل

اما کشورهای متحد به شمول بریتانیا پیشنهاد کرده که ضرب‌الاجل سی و یکم ماه آگست باید تمدید شود.

قرار است این موضوع در نشست فردا سران جی هفت مطرح شود.

در این حال دفتر صدارت بریتانیا می‌گوید، در حالی که طالبان گفتگوها برای تشکیل یک حکومت همه‌شمول را آغاز کرده، بوریس جانسن صدراعظم بریتانیا با رجب طیب اردغان رئیس جمهور ترکیه دیروز یکشنبه در باره بحران افغانستان گفتگو کرد.

اعلامیه به جزییات صحبت رهبران بریتانیا و ترکیه فقط همین قدر پرداخته که آن‌ها در این مورد نظر مشترک دارند که حکومت از مردمان مختلف در افغانستان باید نمایندگی کند.

در اعلامیه همچنان روی حفظ حقوق زنان و اقلیت‌ها حفظ و این که قضاوت در برابر طالبان در گفتار آن‌ها نه بلکه بر اساس کردار شان صورت گیرد، تاکید شده است.

XS
SM
MD
LG